اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بخشی از مفاسد جعل اسناد و زمین خواری با محوریت دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: متخلف در هر قشر و صنفی وجود دارد متاسفانه در رصد اخبار مرتبط با مفاسدی همچون جعل اسناد و زمین‌خواری دیده می‌شود که بخشی از این مفاسد با محوریت دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است

بخشی از مفاسد جعل اسناد و زمین خواری با محوریت دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در دیدار جمعی از هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی اظهار داشت: تنظیم اسناد مهم و مسئولیت سنگین سردفتران نسبت به اشتباهات حتی سهوی نشان از اهمیت و نقش اساسی کار سردفتران و دفتریاران در جامعه است پس دقت عنصر اصلی در این کار است.

وی افزود: پس‌ از ظهور اسلام و گسترش آن به ایران،تنظیم اسناد با اقتباس از‌ آیۀ‌ شریفه۲۸۲ سورۀ بقره نظم بیشتری پیدا کرد و دایره تنظیم اسناد از مأمورین حکومتی به افراد‌ معتمد‌ (کاتب بالعدل) تسری یافت.

امام جمعه تبریز گفت: قدمت دفاتر ثبت اسناد‌ با پشتوانه شگرف تجربه و تخصص که مشابه آن در بخش خصوصی وجود نداشته و در بخش‌ دولتی کمتر‌ مشاهده‌ می‌شود اعتبار ویژه ای به کار ثبت اسناد می‌دهد.

وی اضافه کرد: سیر تطور و تکامل تاریخی اسناد و دفاتر اسناد رسمی و مقایسه مسئولیت‌ سنگین سردفتران‌ با‌ سایر مشاغل هم‌طراز  کم نظیر است.

آل‌هاشم تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی با همه فراز و نشیب‌ها، واقعیتی انکارناپذیر است که تأثیر شگرف آن در مدت نزدیک به یک قرن در تمام ابعاد اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی کشور رسوخ نموده‌ و جایگاه مستحکم آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی خاطرنشان کرد: دفاتر اسناد رسمی از یک‌سو باید خود را با دنیای در حال پیشرفت و تحول و در حال انفجار اطلاعات هماهنگ‌ سازند‌ که لازمه آن، وجود دفاتری نوین، فعال، پویا و منطبق با پیشرفت‌های برق‌آسای تکنولوژی است و از سوی دیگر باید برای دستیابی به اجرای حداقل ضرورت‌های قانونی مرتبط با شغل خود تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه بیشتر پرونده‌های حقوقی در مراجع قضایی مربوط به موضوع زمین است. مردم به امنیت نیاز دارند و امنیت در جامعه تنها امنیت جانی نیست، بلکه باید از حق مالکیت مردم هم صیانت شود دفاتر نباید اجازه کلاهبرداری از افراد کم سواد و بی اطلاع را بدهند.

وی افزود: نظارت ناقص و سنتی سازمان ثبت و سایر نهادهای قضایی و نظارتی برای مقابله و پیش‌گیری از  تخلفات پیچیده کافی نیست، سامانه ناکارآمد و ناقص فعلی موجود دفاتر اسناد رسمی و همچنین قوانین و ضوابط قدیمی حوزه ثبت اسناد رسمی، مشکلات مضاعفی هستند که تاکنون مسیر زمین‌خواران را هموار کرده است.

آل هاشم تصریح کرد: در کار دفاتر اسنادرسمی هم حق الناس و هم حق الله مطرح است، هر دو جنبه باید به دقت رعایت شود. باید جهت حفظ اعتماد عمومی دغدغه بیشتری داشته باشید و با ارائه کار مطلوب و درچارچوب قوانین، جامعه را به سمت نظم حقوقی رهنمون سازند تا زمینه کمتری برای مراجعه به محاکم قضایی فراهم شود.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: متخلف در هر قشر و صنفی وجود دارد متاسفانه در رصد اخبار مرتبط با مفاسدی همچون جعل اسناد و زمین‌خواری دیده می‌شود که بخشی از این مفاسد با محوریت دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است و این اخبار به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند کانون های صنفی باید از این اعتماد که سرمایه اصلی در هر کاری است با جدیت تمام صیانت و محافظت کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول