اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نکاتی درباره مدیریت مالی/ درست خرج کردن را از خودتان شروع کنید

خیلی از پدر و مادرها گله می کنند که بچه هایشان پر خرج هستند و مدیریت مالی ندارند، در حالیکه خودشان پول هایشان را به مصارف بی دلیل می رسانند.

نکاتی درباره  مدیریت مالی/ درست خرج کردن را از خودتان شروع کنید

گروه خانواده ـ مدیریت و اقتصاد مالی خانواده یکی از ارکان مهم زندگی است اگر فردی با همه درآمد بالایی که داشته باشد، مدیریت مالی نداشته باشد نمی تواند به خوبی و سلامت از پس هزینه ها در ماه بر بیاید. از قدیم و ندیم می گفتند که «هر که بامش بیش،برفش بیشتر» این حرف یک وقتهایی درست است اما از سوی دیگر اگر مدیریت مالی وجود داشته باشد و پول ها به مصارف بی خودت و الکی نرسد، می توانید در ماه و در سال شرایط خوب مالی را تجربه کنید.

بعضی خانواده ها این پرسش برایشان پیش می آید که چطور می توان کم خرج کرد. درست است که در شرایط مالی فعلی و تورم کنونی بیشتر پول ها به هزینه های مختلف از خورد و خوراک تا مسکن ، آموزش و پوشاک می رسد اما با یک حساب سرانگشتی می توان برخی هزینه ها را از زندگی کم کرد.

یکی از راه هایی که بچه ها خرید صحیح و خرج کردن صحیح را یاد می گیرند این است که اول خود بزرگترها رعایت کنند. حال چطور این اتفاق می افتد؟

1-واقعا اراده کنید

خیلی وقت ها ما دلمان می خواهد کم خرج کنیم ولی فقط دلمان می خواهد و آن را عملی نمی کنیم. بهتر است تصمیم جدید بگیرید «به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست» . تصمیم بگیرید که از ابتدای همین ماه از مصارف بی خودتان بزنید مثلا اگر در ماه چند بار برای غذا به رستوران میرفتید این ماه کمترش کنید یا اینکه مثلا اگر هر ماه خرید داشتید، به خرید فصل آن را تبدیل کنید.

اگر در منزل همیشه هر هفته خرید می کردید و یک عالمه از میوه ها و وسایل خوراکی را آخر هفته خراب شده دور می ریختید، حال دیگر به اندازه خرید کنید و به اندازه خورد و خوراکتان وسیله منزل تهیه کنید.

 

2-حواس‌تان را به کار دیگری پرت کنید

وقتی خیلی برای خریدای اضافی وسوسه می شوید، حواس خودتان را به کار دیگری مثل کتاب  خواندن، دوش گرفتن یا چیزهای دیگر پرت کنید. الان که فضای مجازی زیاد باب شده و افراد مدام در حال چرخیدن در فضاهای مختلفی هستند که صحفات مختلف وسوسه خرید را برایشان ایجاد می کند الان که مردم بیشتر دورکاری به خاطر شیوع کرونا می کنند و خریدهای مجازی باب شده، خیلی وقت ها شده خریدهایی کرده اید که اصلا لازمشان نداشته اید یا برای آینده بوده یا اینکه یک وقتی می خواهید از آن استفاده کنید و حتی لاکچری هستند!

یکی از راه هایی که می توانید از وسوسه این دست خریدها رها شوید، این است که زمانی وسوسه به خرید می شوید خودتان را مشغول کار دیگری کنید مثلا گوشی مبایلتان را کنار بگذارید و شروع به کار دیگری کنید. آشپزی یا مثلا کتاب خواندن هرچیزی که فکرتان را از خرید آن وسیله بی نیاز می کند.

 

3-دقیقا مشخص کنید چقدر پول دارید

منظور بودجه بندی دقیق است است که خیلی کمک به شما می کند. حتما مشخص کنید چقدر پول دارید و قرار است با آن چه چیزهایی بخرید. به طور مثال شما قرار است به فروشگاه بروید برای خرید ماهیانه منزل بهتر است قبل از آن لیستتان را مشخص کنید که چه چیزهایی در منزل نیاز دارید تا زمانی به فروشگاه رفتید براساس همان لیست خرید کنید . برای همه پیش آمده که قرار بوده ده قلم جنس تهیه کنند اما وقتی به فروشگاه رفتند ذهنشان یاری نکرده و هرچیزی که خوششان آمده برداشتند و وقتی به خانه آمدند پنجاه قلم خرید کرده به طوریکه سه برابر هم هزینه کرده اند! این کار اقتصادی نیست.

4-به سرچشمه بروید!

شاید شنیده باشید که خیلی ها برای خریدهایشان به منبع اصلی به اصطلاح بازاری مراجعه می کنند این همین به اصطلاح سرچشمه است، بنابراین برای خرید به فروشگاه های زنجیره ای بروید که عموما تخفیفاتی هم دارند یا اینکه به تولید کننده ها و عمده فروشی ها سربزنید این کار باعث می شود پول کمتری برای خرید بپردازید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول