اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لوازم خانگی ایرانی| چگونگی خودکفایی صنعت لوازم خانگی طی 3 سال/ صادرات لوازم خانگی به یک میلیارد دلار می رسد

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به خودکفایی در تولید لوازم خانگی، گفت: این در حالی است که 60 درصد از تقاضای کشور در این بخش تا سه سال پیش از طریق واردات تامین می شده است.

لوازم خانگی ایرانی| چگونگی خودکفایی صنعت لوازم خانگی طی 3 سال/ صادرات لوازم خانگی به یک میلیارد دلار می رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در سه سال اخیر بازار لوازم خانگی ایران با تشدید تحریم ها علیه کشور دستخوش تلاطمات فراوانی بوده بطوری که دو شرکت کره جنوبی  ال جی و سامسونگ با تشدید تحریم های آمریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران، بازار لوازم خانگی کشورمان را ترک کردند و بعد از آن نیز دولت وقت از سال 1397 در راستای کنترل نرخ ارز و سیاست های ارزی براساس شرایط حاکم واردات لوازم خانگی به کشور را ممنوع اعلام کرد. 

با این شرایط  و در همان سال 1397 بازار لوازم خانگی دچار شوک شد و با افزایش قیمت ها مردم در تامین کالای لوازم خانگی دچار مشکلات فراوانی شدند اما پس از مدت کوتاهی با سیاست های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری و همراهی تولید کنندگان لوازم خانگی بخش زیادی از مشکلات و تلاطمات بازار لوازم خانگی رفع شد و به سرعت تولیدات داخلی جایگزین لوازم خانگی خارجی و به عبارتی لوازم خانگی کره ای که پیش از آن بازار کشورمان را اشباع کرده اند بودند شد. 

بطوری که تولید کنندگان لوازم خانگی در سال های گذشته به پیشرفت های قابل توجهی در تولید دست یافتند و در سال گذشته نیز توانستند به جای برنامه 30 درصدی رشد تولید به رشد 78 درصدی دست یابند. 

تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورمان با توجه به نگرانی هایی که از کم رنگ شدن سیاست های حمایتی از تولیدات داخلی و تغییر سیاست های وارداتی داشتند لذا اقدام به نامه نگاری هایی با دستگاه های مختلف کردند و طی این نامه نگاری ها خواستار حمایت های لازم و جلوگیری از واردات لوازم خانگی شدند تا اینکه به دنبال درخواست های مکرر تعدادی از شرکت های تولید لوازم خانگی، رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور جلوگیری از واردات لوازم خانگی از کشور کره جنوبی را صادر کرد و به این ترتیب رئیس جمهور نیز به وزرایش دستور داد واردات لوازم خانگی از کره جنوبی ممنوع شود. 

گفتنی است دستور رئیس جمهور مبنی بر ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی نیز پس از دستور مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات لوازم خانگی صادر شد زیرا با توجه به درخواست مکتوب جمعی از شرکت ها و کارخانجات تولیدی لوازم خانگی مبنی بر مخالفت با ورود محصول نهایی لوازم خانگی در شرایطی که از نظر کمی و کیفی تولید این گونه محصولات در کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و درخواست جلوگیری از واردات این محصولات  به استحضار مقام معظم رهبری رسید و ایشان  نیز پیرو این درخواست مرقوم فرمودند: «این موضوع بسیار مهمی است، اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره  جنوبی) راست باشد به معنی شکستن کمر شرکت های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته اند قدری روی پا بایستند، جدا حلوی این مشکل را سد فرمایید»

بنابراین پیرو ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال 1397 و به عبارتی همان سه سال پیش آغاز شده بود، این سوال در اذهان عمومی ایجاد شده است که آیا تولیدات داخلی این بخش جوابگوی نیاز بازار است آیا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی و استمرار آن کیفیت تولیدات داخلی به علت خروج از رقابت کاهش نخواهد یافت؟ آیا ممنوعیت واردات باعث افزایش قمیت نخواهد شد؟ همچنین برخی دست اندرکاران بیم آن دارند لوازم خانگی نیز به سرنوشت تولید خودرو در کشور تبدیل شود و به علت انحصاری شدن تولید، تولید کنندگان کالاهای خود را با کیفیت پایین و قیمت سرسام آوری ارائه دهند. 

بنابراین در رابطه با جزئیات و شرایط تولید لوازم خانگی در سال های اخیر، اکنون و اینکه وضعیت تولید لوازم خانگی در داخل کشور چگونه خواهد شد گفت وگویی  تفصیلی با کیوان گردان مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شده است که در ادامه می خوانید. 

- فارس: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور طی سه سال اخیر و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کشور کره جنوبی آیا امکان تامین نیاز بازار توسط تولیدات داخلی وجود دارد؟ 

گردان: بله، در حال حاضر به طور کامل تولیدات داخلی پاسخگویی تقاضا و نیاز بازار است و هیچ مشکلی در تامین تقاضا  این بخش وجود ندارد. 

- فارس: طی سه سال اخیر با توجه به ممنوعیت واردات کالای کامل لوازم خانگی، چه پیشرفت هایی در صنعت لوازم خانگی داخلی اتفاق افتاده است، آیا وضعیت تولید با توجه به وابستگی قبلی به واردات امیدوار کننده است؟ 

گردان: ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال های اخیر باعث سرمایه گذاری در این صنعت  شده است زیرا سرمایه گذاران در همه زمینه ها زمانی اقدام به سرمایه گذاری می کند که زمینه اقتصادی وجود داشته باشد، بنابراین به دلیل ممنوعیت درخصوص واردات لوازم خانگی اکنون خطوط تولید جدید، مدرن و قدرتمندی در داخل کشور نصب شده که بزودی وارد مرحله تولید می شوند. 

* رشد 78 درصدی در صنعت لوازم خانگی

در چند سال گذشته با رشد 78 درصدی در صنعت لوازم خانگی توانسته ایم نیاز بازار را در اقلام بزرگ به طور کامل تامین کنیم. البته اقلام کوچک لوازم خانگی طی سال های اخیر چندان مشمول ممنوعیت واردات نبوده است اما در اقلام لوازم خانگی که واردات آن ممنوع بوده است، ظرفیت تولید داریم و بازار تامین می شود. 

* برنامه ریزی برای صادرات لوازم خانگی

نیاز داخلی به لوازم خانگی کاملا قابل تامین است و از آنجا که یکی از دغدغه های ما با توجه به میزان تولید اشباع بازار لوازم خانگی است لذا اکنون مباحث صادرات در حوزه لوازم خانگی را پیگیری می کنیم و برنامه هایی را برای صادرات آغاز کرده ایم تا تولید کنندگان لوازم خانگی بتوانند کالاهای تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر کنند. 

* نیاز بازار توسط تولیدات لوازم خانگی داخلی قابل تامین است

فارس: اغلب دست اندرکاران توزیع کالای لوازم خانگی و به عبارتی همان فروشندگان لوازم خانگی معتقدند که با توجه به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی در حال حاضر تولیدات داخلی این بخش پاسخگوی تقاضا و تامین نیاز بازار است، اما در صورت خروج بازار از رکود امکان تامین نیاز داخلی از محل تولیدات داخلی فراهم نیست و معلوم نیست که در آینده نیز بتوان بازار را تامین کرد. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ شرایط را چگونه پیش بینی می کنید؟

گردان: اصلا به این موضوع اعتقادی ندارم، زیرا بازار لوازم خانگی بطور کامل توسط تولیدات داخلی قابل تامین است و با توجه به اینکه ده ها برند مختلف در حوزه لوازم خانگی مشغول تولید انواع مختلف لوازم خانگی هستند بنابراین هیچ گونه کمبودی بوجود نخواهد آمد و نیاز بازار نیز بطور کامل قابل تامین است. 

* صنعت لوازم خانگی با خودروسازی متفاوت است

- فارس: با توجه به استمرار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برخی دست اندرکاران این حوزه و حتی افکار عمومی معتقدند که با این تصمیم در حوزه لوازم خانگی مانند حوزه تولید خودرو نیز انحصار ایجاد می شود و پس از مدتی تولیدکنندگان این بخش نیز به علت عدم وجود بازار رقابتی و همچنین بازار انحصاری که در اختیار دارند قیمت ها را افزایش می دهند و کیفیت تولید را کاهش می دهند، خلاصه برخی بیم آن را دارند که بازار لوازم خانگی هم دچار مشکلات حوزه خودرو شود، نظر شما در این ارتباط چیست؟ 

گردان:  همانطور که اشاره شد در حوزه لوازم خانگی ده ها برند مختلف تولیدات مختلفی دارند و بنابراین نیاز کشور را تامین می کنند در حالی که در  حوزه خودروسازی  فقط دو شرکت اصلی تولید کننده در کشور وجود دارد بنابراین نباید این دو صنعت را با یکدیگر مقایسه کرد و با توجه به شرایط تولید لوازم خانگی این دو صنعت با یکدیگر قابل مقایسه نیستند ضمن اینکه شرایط در صنعت لوازم خانگی کاملا رقابتی است. 

* صنعت لوازم خانگی داخلی رقابتی است

بنابراین با توجه به تعدد تولید کنندگان لوازم خانگی رقابت در حوزه لوازم خانگی بین شرکت های تولیدی وجود دارد و شرکت ها برای عرضه با کیفیت و با قیمت پایین تر با یکدیگر در رقابت هستند. 

حتی براساس شرایط موجود امیدوارم که در پایان سال جاری کیفیت و قیمت های تمام شده وضعیت بسامان تری نسبت به امروز داشته باشد زیرا رقابت همواره منتج به بهترین نتیجه برای مصرف کنندگان خواهد شد. 

- فارس: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال های اخیر چه حمایت هایی از تولیدکنندگان داشته است و برنامه های حمایتی آینده از تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟ 

گردان: موفقیت هایی که در سه سال گذشته در حوزه لوازم خانگی حاصل شده است، در نتیجه حمایت های وزارت صمت بوده است. 

* در صنعت لوازم خانگی به خودکفایی رسیده ایم 

در کشور در زمینه تولید لوازم خانگی به خودکفایی رسیده ایم، در ابتدای سال 97، شصت درصداز نیاز لوازم خانگی از طریق واردات تامین می شد اما با حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال های اخیر امروز در زمینه تولیدات لوازم خانگی به خودکفایی کامل رسیده ایم. 

با اقدامات وزارت صمت و همراهی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی با خروج از وابستگی 60 درصدی به واردات اکنون به خودکفایی رسیده است.

 

طی سه سال اخیر ریل گذاری های درست وزارت صمت در تامین مواد اولیه، تامین ارز و تامین ورق باعث موفقیت تولید کنندگان در این صنعت شده است. تعرفه ورق فولادی به صفر کاهش یافت تا تولیدکنندگان بتوانند نیازشان را از طریق واردات بدون دغدغه تامین کنند لذا اگر وزارت صمت این برنامه  ریزی های دقیق و درست را انجام نمی داد اکنون شاهد چنین نتایج مثبتی در حوزه صنعت لوازم خانگی نبودیم. 

- فارس: علیرغم ممنوعیت واردات اما قاچاق لوازم خانگی وجود دارد و حتی در بازار وجود لوازم خانگی قاچاق کاملا مشهود است، در این رابطه چه باید کرد؟ 

گردان:  ما نیز به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مطالبه گر هستیم و از دستگاه های مختلف از جمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستاریم تا جلوی واردات قاچاق لوازم خانگی گرفته شود. 

* صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی

- فارس: با توجه به وضعیت تولید آیا در زمینه صادرات نیز در سه سال گذشته به نتایج مثبتی دست یافته ایم؟

گردان: بله؛ در این زمینه نیز موفقیت هایی را داشته ایم بطوری که  ارزش صادرات لوازم خانگی در سال گذشته به میزان  140 میلیون دلار رسید و  این میزان صادرات در حالی اتفاق افتاده که کشور تا سه سال پیش در زمینه لوازم خانگی واردکننده بوده است. 

* وابستگی 60 درصدی به واردات لوازم خانگی در سال 97

سه سال پیش 60 درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد اما با اقدامات صحیح وزارت صمت و برنامه ریزی درست در زمینه تولید اکنون بعد از سه  سال به صادرکننده لوازم خانگی تبدیل شده ایم و این اتفاق بسیار مهمی است و هیچ صنعتی در کشور به چنین موفقیتی طی یک مدت کوتاه دست نیافته است.  

طی یک برنامه پنج ساله صادرات لوازم خانگی به یک میلیارد دلار می رسد. 

 

* صادرات لوازم خانگی به یک میلیارد دلار می رسد

براساس اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی  می شود طی یک برنامه پنج ساله و تا پایان سال 1404 صادرات لوازم خانگی ما به یک میلیارد دلار برسد. 

* مخالفتی با واردات قطعات لوازم خانگی وجود ندارد

 در حوزه لوازم خانگی ما با واردات کالای کامل لوازم خانگی مخالف هستیم اما هیچ مخالفتی با واردات قطعات لوازم خانگی و واردات دانش فنی و ارتباطات تکنولوژیک نداریم. 

 آن چیزی که مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات دستور فرمودند و وزارت صمت نیز به آن تاکید دارد ممنوعیت واردات کالای تمام شده است اما مخالفتی در زمینه واردات قطعات لوازم خانگی و واردات دانش در این حوزه وجود ندارد. 

 شرکت های کره ای در ایران سرمایه گذاری نکردند اما شرکت هایی که از قبل به صورت مشترک با شرکت های لوازم خانگی کره جنوبی کار می کردند اکنون نیز به طور مستقل کار می کنند و با قدرت در حال تلاش هستند و با برند داخلی اکنون در حال تولید هستند.  

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول