اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«داستان شهیدان» بخش ویژه جایزه ادبی یوسف/ «رحماندوست» دبیر علمی شد

دبیر اجرایی جایزه ادبی یوسف استان تهران، ضمن اشاره به جزییات جوایز استانی و کشوری در بخش‌های مختلف به تشریح بخش ویژه و شرایط شرکت در آن پرداخت.

«داستان شهیدان» بخش ویژه جایزه ادبی یوسف/ «رحماندوست» دبیر علمی شد

کوثر دانش دبیر اجرایی جایزه ادبی یوسف استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره این دوره از جایزه اظهار داشت: «جایزه ادبی یوسف» از جمله برنامه‌های م‍ؤثر و فرهنگی بنیاد در سال‌های گذشته بوده که با هدف تقویت پایگاه داستان‌نویسی، ترغیب و تشویق نویسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و کمک به خلق و تولید داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس از سال ۸۵ از سوی بنیاد برگزار شده است.

دانش در ادامه به اهداف جایزه که سال‌هاست، پیگیری می‌شود، اشاره داشت و گفت: هم‌افزایی ادبیات پایداری در مناطق مختلف کشور، تولید و خلق آثار ادبی فاخر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، تبلور اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۰ ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، به عنوان پیشران فرهنگ ملی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم به جامعه این جایزه را برگزار می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به برگزاری دهمین دوره از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اداره‏ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‏های دفاع مقدس استان تهران ابراز داشت: علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره در گروه بزرگسال و نوجوان می‌توانند در بخش‌هایی چون: دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت شرکت کنند. البته حجم اثر ارسالی از ۴ هزار کلمه نباید تجاوز کند. دبیر علمی این دوره هم آقای مجتبی رحماندوست است.

دانش به بخش ویژه هم اشاره کرد و عنوان داشت: «داستان شهیدان» عنوان این بخش است و متقاضیان در موضوعاتی چون برجسته کردن مقطعی از زندگی یکی از شهدای (دفاع مقدس/ مدافعان حرم) استان باید آثار ارسال کنند.

وی نکته مهم در بخش داستان شهیدان را پایبندی به واقعیت در این آثار دانست و افزود: نویسندگان باید با تحقیق و مطالعه در زندگی شهدا و با انتخاب مقطعی برجسته از زندگی آنها، با بهره‌گیری از عناصر داستانی همچون عمل داستانی، توصیف، صحنه‌پردازی و دیالوگ نسبت به نگارش داستان (و نه زندگی‌نامه یا خاطره) اقدام کنند؛ اما حجم اثر ارسالی از سه هزار کلمه تجاوز نکند.

دبیر اجرایی جایزه ادبی یوسف استان تهران به جوایز بخش استانی اشاره کرد و گفت: در بخش نوجوان: نفر اول ۲ میلیون تومان، نفر دوم ۱ میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، اما در بخش بزرگسال: نفر اول ۲ میلیون تومان، نفر دوم ۱ میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

وی جوایز بخش «ویژه شهید» را اینطور برشمرد که: نفر اول ۲ میلیون تومان، نفر دوم ۱ میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان و یک نفر هم تقدیری در هر بخش با هدایای نفیس تجلیل می‌شود.

دانش شرایط عمومی شرکت در جایزه را طبق فراخوان معرفی کرد و افزود: ۱) داستان‏‌های ارسالی قبلاً در کتاب مستقل یا مشترک یا نشریه‌ای منتشر نشده باشد. با توجه به ثبت آثار در دبیرخانه مرکزی، نویسندگان فقط می‌توانند در یک استان شرکت کنند و در صورت شرکت در استان‌های مختلف، از داوری کنار گذاشته می‌شوند. ۲) آثار به صورت تایپی در قالب فایل word ارسال شود. محدودیتی از نظر تعداد برای ارسال آثار وجود ندارد. ۳) توجه به ویژگی‌های بومی هر استان، پرداخت به حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان هر استان در عملیات‌ها و یگان‌های آن استان، یا عوارض و تبعات این حماسه‌آفرینی در استان، شخصیت‏‌های شناخته‏ شده دفاع مقدسِ استان، استفاده از زبان و گویش‌‏های محلی، امتیاز ویژه خواهد داشت. ۴) داستان‌‏های سه بخش بزرگسال، نوجوان و شهدا به‏ طور جداگانه داوری خواهد شد و در بخش جوایز جداگانه اهدا خواهد شد. ۵) لازم است نام، سال تولد، تحصیلات، آدرس محل سکونت و شماره تماس در انتهای داستان درج شده باشد. ۶) داستان‏های منتخب در استان‌ها، برای انتخاب آثار برتر در بخش ملی ارسال خواهد شد و در بخش ملی نیز جوایز جداگانه‌ای به برگزیدگان اهدا خواهد شد. 

وی افزود: آثار برتر هر سه بخش ویرایش شده و در مجموعه‌‏های جداگانه چاپ شده و در مراسم پایانی توزیع خواهد شد. زمان اعلام نتایج و برگزاری مراسم پایانی مرحله کشوری بهمن ماه ۱۴۰۰ خواهد بود. از این رو علاقه‌مندان می‏‌توانند آثار خود را حداکثر تا پایان مهر ۱۴۰۰ به دبیرخانه و سایت باغ موزه به نشانی festivals.iranrhdm.ir ارسال کنند.

گفتنی است: جایزه بخش بزرگسال نهایی عبارتند از: نفر اول: ۴ میلیون تومان (به همراه لوح تقدیر و تندیس)، نفر دوم: ۳ میلیون تومان (به همراه لوح تقدیر و تندیس)، نفر سوم: ۲ میلیون تومان (به همراه لوح تقدیر و تندیس)، نفرات چهارم تا دهم: ۱ میلیون تومان (به همراه لوح تقدیر). 

جایزه بخش نوجوان عبارتند از: نفر اول: ۴ میلیون تومان، نفر دوم: ۳ میلیون تومان، نفر سوم: ۲ میلیون تومان، نفرات چهارم تا دهم: ۱ میلیون تومان و بخش ویژه: داستان شهیدان نفر اول: ۴ میلیون تومان، نفر دوم: ۳ میلیون تومان، نفر سوم: ۲ میلیون تومان، نفرات چهارم تا دهم: ۱ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول