اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| طرح طبقه‌بندی مشاغل در ذوب‌آهن به صورت کامل اجرا شود

نمایندگان کارکنان ذوب‌آهن خواستار انجام طرح طبقه‌بندی مشاغل، لحاظ مؤلفه خارج از مرکز و کم شدن اختلاف حقوق‌شان با سازمان‌های مشابه شدند.

فارس من| طرح طبقه‌بندی مشاغل در ذوب‌آهن به صورت کامل اجرا شود

خبرگزاری فارس،مریم ناظم‌پور: بیش از ۱۰ هزار نفر از مخاطبان فارس من خواهان رسیدگی به حقوق کارکنان ذوب‌آهن اصفهان شده‌اند.

خانواده ۱۴ هزار نفری ذوب‌آهن اصفهان پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی خواهان تهیه طرح طبقه‌بندی مشاغل شده و درخواست دارند که اختلاف حقوقشان با سایر شرکت‌ها فاصله نداشته‌ باشد.

بیش از ۱۰ هزار نفر از کارکنان شرکت ذوب‌آهن با ثبت سوژه‌ای با عنوان «رسیدگی به حقوق کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان» خواستار طبقه‌بندی مشاغل پرسنل ذوب‌آهن شده‌اند، در بخشی از این مطالبه ادعا شده است که «پایه و اساس حقوق و مزایای کارگران شرکت طرح طبقه‌بندی مشاغل است، پس از واگذاری شرکت ذوب آهن اصفهان به صورت غیرقانونی طرحی را تحت عنوان طرح طبقه‌بندی مشاغل بدون تایید وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی اجرا کرده‌اند و بسیاری از آیتم‌های فیش حقوقی ما را به طور ناگهانی حذف کرده‌اند‌».

د‌ر این راستا نماینده این کارکنان در میزگردی با حضور مسئولان‌، به بررسی مشکلات و موانع در موضوع حقوق و مزایا پرداختند.

این میزگرد در خبرگزاری فارس‌ با حضور ‌احمد اکبری، معاون سرمایه‌های انسانی و توسعه مدیریت شرکت ذوب‌آهن، مجید مرادیان، معاون سابق روابط عمومی، ‌مهدی خباز شیرازی‌ نماینده کارگران در طبقه بندی مشاغل، ‌وحید عباسی‌ نماینده کارگران در کمیته طبقه‌بندی مشاغل و ‌علی‌حسین غریبی‌ سرپرست رسانه‌ای روابط عمومی ذوب‌آهن برگزار شد.

در ادامه مشروح این میزگرد را می‌خوانید.

 

فارس من: مطالبه‌ای در «فارس من» شکل گرفت که بیشتر حول موضوع طبقه‌بندی مشاغل خصوصاً کارکنان ذوب‌آهن به وجود آمد که طی چند روز هزاران امضا و حمایت را داشت، مصاحبه‌ای با نمایندگان کارگران انجام شد و صحبت‌هایی از هر دو طرف وجود داشت اما این گفت‌وگوها مقابل هم نبود و در این میزگرد سعی بر آن شده که دو طرف مطالبات‌شان را در مقابل یکدیگر بیان کنند.

کلیات و مستندات طرح طبقه‌بندی مشاغل در اختیار ما قرار داده شود ​

عباسی: ما افتخار داریم که نماینده قریب به ۱۴ هزار کارگر، خدوم، زحمتکش و همیشه در میدان صنعت ذوب‌آهن و فولاد هستیم، در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۹۹ با توجه به اینکه نمایندگان کارگران بازنشسته شده بودند نیاز بود سازمان انتخابات برگزار کند و نمایندگان کارگران برای ادامه روند مطالبات کارگران خصوصاً طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار پیگیری کنند.

در مرحله اول ما به مشکلی که برخوردیم موضوع به عنوان خارج از مرکز بود که این موضوع برجسته شد ولی به این دلیل که در تاریخ ۸ بهمن ماه سال ۹۹ مصوبه‌ای را تنظیم کردند که دو بند داشت و آن برای بهبود پرسنل بود. در بند اول افزایش کمک هزینه مسکن بود که بحمدالله انجام شد، بند دوم بحث ۲۰ درصد مزد شغل به عنوان خارج از مرکز بود که قرار بود انجام شود و این روال خوبی بود ولی نکته‌ای که وجود داشت بعد از آن تأکیدی بود که هیأت مدیره داشتند و گفته بودند منوط به طرح نهایی طبقه‌بندی مشاغل است.

اینجا چند سؤال پیش آمد که نیاز به روشنگری داشت و نیاز به پیگیری داشت که دوستان تا مرحله‌ای آن را جلو برده بودند و طرح طبقه‌بندی را پیگیری کرده بودند لازم بود کسی که سکان هدایت کاری را برعهده دارد پیگیری‌ کند و مجدداً بررسی اجمالی هم داشته باشد تا بدانیم چه چیزی را می‌خواهیم انجام دهم و چه چیزی را می‌خواهیم به نفع کارگر اصلاح کنیم که ما تقاضا کردیم کلیات و مستندات طرح در اختیار ما قرار داده شود تا بررسی شود شناسنامه پرسنل و ارزشیابی مشاغل بررسی شود.

پس از بررسی متوجه شدیم که به صورت تخصصی‌تر نیاز است تغییراتی انجام شود که شامل وارد زیر است:

۱- بحث خارج از مرکز، داخل طرح بودن، درصد آن چیزی که ‌مصوب شده بود و به عنوان حقوق و مزایا مشخص شده بود در جدولی که مشخص شده بود ۴۰ درصد نحوه محاسبه را براساس خارج از مرکز محاسبه کرده است‌.

۲- ۴۰ درصدی که در مصوبه عنوان شده بود در صورتی که هیأت مدیره ۲۰ درصد عنوان کرده است.

۳- معوقات بود به صورتی که زمانی که طرح اجرا می‌شود و مجردات اول و مرحله اول منظور ارزشیابی شغلی تأیید شد و در مرحله دوم که تطبیق است از آن زمان ارزشیابی باید معوقات تعلق بگیرد که کارفرمایان ذوب‌آهن اعلام کردند که از یک ۱ فروردین ۱۴۰۰ پرداخت شود. بخش بعدی عرف و رویه‌ایی بود که باید اجرا می‌شد که قبل از اجرای طرح چه آیتم‌هایی را چه فوق‌العاده‌هایی را برای پرسنل پرداخت کند. این طرح از سال ۹۲ اجرا شده ولی چرا عرف و رویه دیده نمی‌شود.

*  نماینده کارگران‌: ما همیشه به دنبال تعامل و مشورت بوده‌ایم‌

این موضوعات پیگیری شد و جلسات متعددی با مسئولان داشتیم از جمله اداره کار شهرستان، اداره کار استان و همچنین در وزارت کار و کارشناسان انجام شد تا این مسائل برطرف شود، ما هیچ غرض‌ورزی نداریم همه از یک خانواده هستیم نه کسی را مسئول کارگر می‌دانیم و همه از یک خانواده بزرگ به نام ذوب‌آهن هستیم. به لباسی که می‌پوشیم عرق و تعصب داریم و من شخصاً و آقای خباز به عنوان نماینده ۱۴ هزار پرسنل خط قرمز ما تولید است و هیچ‌وقت در فکر ما ایجاد مشکلات یا توقف یا تحصن و یا نشست کاری نبوده و نخواهد بود و ما همیشه به دنبال تعامل و مشورت بوده‌ایم و کار را بر مدار قانون پیش‌ می‌بریم و از خرد جمعی استقبال می‌کنیم تولید هدف اول ما است و افتخار می‌کنیم که از دل بهره‌برداری هستیم. ما نیروی عملیاتی هستیم و نه نیروی ستادی و به آن افتخار می‌کنیم. اما مطالبه‌گری خود را در حین ادب، احترام و چارچوب قانون پیگیری می‌کنیم.

 

 

فوق‌العاده خارج از مرکز جزو فوق‌العاده‌هایی بوده است که از موارد عرف و رویه بوده است

خباز: عمده مشکل که برمی‌گردد به طرح طبقه‌بندی مشاغل، چند ایراد عمده دارد. در این طرح طبقه‌بندی رعایت مسائل و خواسته‌های کارگران که در حال اجرا است اشکالاتی به آن وارد است و به هیچ وجه تا این عنوان مدیریت زیر بار تغییرات نرفته و عقیده داریم مسائل کارگران در آن رعایت نشده است، به نظر ما قبل از آنکه طرح طبقه‌بندی مشاغل بخواهد اجرا شود باید یکسری تغییرات در آن انجام شود که این انجام نشده و اشکالات فاحشی در مفاد طرح محاسبات و جدول حقوق و دستمزد و محاسبات ارزیابی مشاغل نیز مشکلات خاص خود را دارد.

در این طرح برخی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد باطل شده و وجاهت قانونی ندارد، از آن استفاده شده و جای سؤال دارد که چرا کسی که این طرح را در حال نوشتن بوده آیا از این قوانینی که ابطال شده باخبر نبوده است. درباره عرف و رویه که فوق‌العاده شغل خارج از مرکز و حق همسر که هم در وزارت کار در حال پیگیری است و هم در هیأت تشخیص و حل اختلاف اداره کار این موضوع توسط خود پرسنل در حال پیگیری است.

موضوع بعدی ایرادی است که در نامه شماره ۷۳۱۷۴ مورخ ۲۳ تیر سال ۹۴ وزارت کار     از ذوب‌آهن گرفته شد و این ایراد از نظر نماینده کارگران هنوز برطرف نشده است یا اگر برطرف شده، به صورت کامل هنوز این موضوع حل نشده است و که یکی از آنها درباره تاریخ شمولیت است و دیگری واخواهی نوع خارج از مرکزی است که هنوز حل نشده است. ما وقتی طرح را بررسی کردیم، متوجه شدیم یکسری تناقضات و عدم صداقت از سوی مدیریت در پرداخت‌های فو‌ق‌العاده خارج از مرکز است که ما به آن تناقض‌گویی می‌گوییم.

به عنوان مثال درباره پرداخت‌های خارج از مرکز دو مبحث جداگانه بیان شد یکی اینکه گفته شد اگر به دستورالعمل‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که فوق‌العاده خارج از مرکز جزو فوق‌العاده‌هایی بوده است که از موارد عرف و رویه بوده است، اما در طرح طبقه‌بندی مشاغل مشاهده شد که این را به عنوان مزد تلقی کرده‌اند و بعد از آن گفته شد که از این تاریخ مزد حذف شد. مورد بعدی این بود که طرح طبقه‌بندی مشاغل با آنکه یکسری از مشکلات را دارد، حتماً باید توسط وزارت کار مورد تأیید قرار می‌گرفت، هنوز این کار انجام نشده‌است. در سال ۹۶ یکبار و قبل از آن هم مورد اعتراض کارکنان قرار گرفت و اعتراضاتی برای آن به وجود آمد، و کارکنان همچنان پیگیر درخواست خود هستند. 

در نهایت ما با توجه به اینکه ‌خیر و صلاح شرکت در این نیست که اعتراضاتی صورت بگیرد پیشنهاد دادیم به استناد ماده ۱۵۷ قانون کار که این موضوع در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد که درباره این موضوع نامه‌ای به اداره کار نوشته شد و منتظریم تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

* اختلافات حقوق و دستمزد فاصله بسیار زیادی که حدود ۸ میلیون ۹۰۰ هزار تومان می‌شود

در رابطه با ذوب‌آهن اصفهان یکسری اختلافات حقوق و دستمزد فاصله بسیار زیادی که حدود ۸ میلیون ۹۰۰ هزار تومان می‌شود که بین فولاد مبارکه و پرسنل ذوب‌آهن وجود داشت که چهار علت را از آن احصا کردیم؛ ۱- عدم استفاده از ظرفیت قانونی در مصوبات شورای عالی کار که در بند ۶ مصوبه شورای عالی کار در ۲۳ اسفند سال ۹۹ آماده است اما هیچ وقت ذوب‌آهن از این موضوع و این ظرفیت قانونی استفاده نکرد و اگر این کار انجام شده بود می‌توانستیم براساس آن حداقل مزدها درصدی را اضافه پرداخت می‌کرد و باعث می‌شد فاصله حقوقی به حداقل برسد.

۲-مشکل دیگر این بود که مدیرکل اداره کار در نامه شماره ۱۴۳۹۸  مورخ ۴ مرداد سال ۱۳۹۹     متذکر شدند که همسان‌سازی طرح طبقه‌بندی مشاغل ذوب‌آهن اصفهان با شرکت فولاد مبارکه در راستای ایجاد تعادل بین شرایط اقتصادی کارکنان دو شرکت و پیشگیری از عوامل تنش‌زا و اختلافات کارگری انجام شود ولی متأسفانه شرکت هیچ اعتنایی به این موضوع نکردند و طرح بدون تأیید نهایی اجرا شد که باعث ایجاد مشکلات جدی و اختلاف حقوق بین فولاد مبارکه و ذوب‌آهن به وجود آمد و کارگران و بازنشستگان شرکت دچار آسیب جدی شدند و این اختلاف همچنان وجود دارد و به مرور زمان به سمت عمیق شدن این اختلاف می‌رویم. در مورد سوم که عرف و رویه بود که توضیحات لازم داده شد.

*پاداش در فروش هم قرار داده شود

۳-مورد بعدی که اختلاف بسیاری به وجود آورد مبحث پاداش تولید بود؛ پاداش تولید را باید گفت که مهندسی یزدانی به حق تلاش کردند تا این فاصله کمتر شود ولی این فاصله بسیار زیاد بود و هنوز کم نشده است و امیدواریم با تولید بیشتر ذوب‌آهن این موضوع بهبود یابد و از مدیریت انتظار داریم که با توجه به اینکه ذوب‌آهن در سال ۱۴۰۰ فروش بسیار خوبی داشت این پاداش در فروش هم قرار داده شود و فقط در تولید نباشد چون این پاداش در تولید در اختیار کارگر نبوده است و کارگر کار خود را انجام می‌دهد اما تولید هنوز در حداقل ۳۰ سال پیش است

*در صورت عدم احتساب حقوق، فاصله دستمزدی بیشتر می‌شود

4-مورد بعدی نموداری است که وجود دارد، شیب حقوق از سال ۹۷ بین فولاد مبارکه و ذوب‌آهن را نشان می‌دهد که شرکت‌های فولادی به مراتب بیشتر بوده است. در سال ۹۷ حقوق ذوب‌آهن ۹۲ درصد رشد داشته ولی فولاد مبارکه ۱۰۲ درصد رشد داشته است و در سال ۹۷ حقوق فولاد مبارکه ۲۰ درصد رشد داشته است و این باعث اختلاف شده است.

در سال ۹۹ تقریباً پرداختی تمام شرکت‌های فولاد با هم برابر بوده است اما همچنان ذوب‌آهن  اصفهان فاصله حقوق و مزایا از دیگر شرکت‌ها حدود ۸ میلیون ۹۰۰ هزار تومان فاصله دارد این تذکر را هم بدهم که در صورت عدم احتساب حقوق و این فاصله دستمزدی این فاصله همچنان بیشتر می‌شود و این موضوع باعث اختلافاتی خواهد شد.  امید است ان‌شاءالله مسئولان در این راستا تلاش کنند و مشکلات کارگران را حل کنند. 

مشکل دیگری که بین خود کارکنان شرکت به وجود آمده است این است که عرف و رویه‌ای که قبلاً در سازمان بوده برای همه رعایت نمی‌شود. این موضوع را استناد به بخش هفتم پرسش متداول سایت وزارت کار و امور اجتماعی در دفاع پرسش هفتم سایت وزارت کار و امور اجتماعی در دفاع از حقوق کسانی که از ابتدا عرف و رویه شرکت برایشان رعایت نمی‌شده است.

در سؤال هیجدهم این پرسش‌ها بیان شده است که در برخی شرکت‌ها و کارگاه‌ها مزایای به کارگران پرداخت می‌شود یا اصولا‌ً در قانون کار و مقررات آن پیش‌بینی نشده است و یا میزان آن بیش از میزان مقرر در قانون است؛ آیا کارفرما در مورد کارگران جدید الاستخدام نیز مکلف به تضمین مزایای مزبور است یا می‌تواند در قرارداد کاری که با آنها منعقد می‌نماید، پیش‌بینی کند که کارگر تنها از مقررات قانونی استفاده می‌کند و آیا می‌تواند عرف و رویه را از وی سلب کند؟

در پاسخ آمده است که پرداخت هر مزایایی بیش از آنچه در قانون کار و مقررات تبعی آن تصریح گردیده است به صورت عرف و روال و شرایط کارگاه الزاماً در نظم کارگاه بایستی در مورد کل کارگران اعم از جدید و قدیم رعایت گردد، لذا با استفاده از ماده ۱۴۶ قانون کار قید برخورداری از مزایا در قراردادهای کارگران جدیدالاستخدام (اعم از قرار دادمستقیم و فصل ۱۶ و شرکتی) معتبر و قانونی خواهد بود. 

اکبری:از خبرگزاری فارس به خاطر مطالبات کارگری تشکر می‌کنم همچنین از پرسنل ذوب‌آهن اصفهان کلیات مطالبی که البته در این جلسه و در جلسات متعدد گفته شده است. این جلسات شاید بیش از ۱۰ جلسه بوده است که در حضور اعضای طرح طبقه‌بندی مشاغل حول موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل داشته‌ایم آخرین آن در وزارت کار بوده است و خدمت دوستان بوده‌ایم و مباحثی مطرح شد. جلسات متعدد بوده که این جلسات در اداره کار شهرستان لنجان و در استان در حضور مسئولان محترم بوده است.

*موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل، تخصصی و در چارچوب ضوابط قرار دارد

نکته‌ای که قابل توجه است و در مصاحبه قبلی هم خدمت خبرنگار گفته شد این است که خوشبختانه مسائل حول موضوع طبقه‌بندی مشاغل بوده و موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل موضوعی فنی است  و تخصصی و در چارچوب ضوابط قرار دارد. مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی همه در این موضوع مشخص است و باید به آن توجه کرد که همه باید در مقابل قانون آن چیزی که قانون حکم می‌کند و تعیین کرده است و چه به ضرر و چه به نفع ما باشد باید به شرط یک نظام اجتماعی همه باید تمکین کنیم و در عین حال تغییر قانون و اصلاح آن مسیر قانونی خود را دارد.

قبل از اینکه مطالب دوستان را پاسخ دهیم که شاید در کلیات هم جواب آن داده شود، باید اشاره به این موضوع کرد که مراحل قانونی طرح طبقه‌بندی مشاغل شبهه ایجاد نکند که این طرح خارج از ضوابط و مقررات تهیه شده است. طبق قانون طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل توسط مشاورین صلاحیت‌دار که این مشاورین صلاحیت‌شان توسط وزارت کار تعیین و تشخیص داده شده است انجام می‌شود. طرح طبقه‌بندی مشاغل در هیچ شرکتی نیست که کارفرما و یا کارگر و یا نماینده کارگران آن را تهیه کرده باشند.

مثل تهیه نقشه ساختمان که باید یک مهندس صلاحیت‌دار نقشه را تهیه کنند، مهندسی که از طرف شهرداری صلاحیت آن تأیید شده باشد. این در مرحله اول کار است که تهیه طرح توسط مشاور که باید به امضای اعضای کمیته‌ طبقه‌بندی مشاغل هم برسد و در مرحله بعد به تأیید اداره کل کار استان‌‌ها و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که این مرحله اول همه طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل است.

*طرح با تأیید مرحله اول قابل اجرا است

اینکه گفته می‌شود طرح تأیید نشده است و خودسرانه اجرا شده است درست نیست، طرح طبقه‌بندی ذوب‌آهن شروع آن توسط مشاورین تراز اول اداره کار، شرکت «بهسو صنعت» که از مشاورین تراز اول بوده است تهیه شده است. از سال ۸۸ مراحل تهیه طرح شروع شده در سال ۹۳ طرح به تأیید اداره کار استان‌ و تأیید وزارت تعاون رسیده است. براساس قانون طرح‌های طبقه‌بندی به محض تأیید کلیات و یا اصطلاحاً تأیید چارچوب یا به عبارتی تأیید مرحله اول قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

یک نکته اینجا وجود دارد که در فرمایشات آقای خباز هم بود این که تاریخ شمول اجرای طرح باید مشخص شود، تا از چه تاریخی اجرا شود، اما طرح با تأیید مرحله اول قابل اجرا است. بنابراین شرکت ذوب‌آهن  با طی این مراحل قانونی در سال ۸۸ تا ۹۳ این مراحل را طی کرد طرح تهیه شد و به تأیید کمیته طبقه‌بندی مشاغل وقت رسید. همچنین این طرح به تأیید استان و وزارتخانه نیز رسیده و به مرحله اجرا درآمد. 

مرحله دوم هر طرح طبقه‌بندی این است که گزارش اجرایی تهیه شود که در خصوص تطبیق پرسنل با آن طرح است و پیاده‌سازی نظامات و حقوق و دستمزد همچنین مسائل مختلف که تخصصی است و وارد جزئیات آن نمی‌شویم. این گزارش اجرایی هم باید به تأیید وزارت کار و اداره کار استان برسد که این اصطلاحاً تأیید نهایی و یا تأیید گزارش اجرایی مرحله دوم است.

دقت داشته باشیم که ذوب‌آهن در مرحله دوم یعنی در مرحله گزارش اجرای طرح در سال ۹۴ وزارت کار دو نکته بر روی این گزارش اجرایی ذوب‌آهن قرار داد که این دو مورد را برطرف کنند و طرح یا گزارش اجرایی آن تأیید شود. یکی از این موارد تاریخ اجرای طرح را اعلام می‌کند که باید اصلاح شود یعنی ما طرح را از یکم تیرماه ۱۳۹۲ اجرا کرده‌ایم که وزارت اعلام کرد که به دلیل اینکه تاریخ واگذاری ذوب‌آهن به بخش غیر دولتی ۲۱ خرداد ۹۲ است بنابراین تاریخ اجرای طرح ذوب‌آهن باید به تاریخ ۲۱ خرداد ۹۳ اصلاح شود. 

*محاسبه خارج از مرکز فنی است

موضوع بعدی اشاره به آن است که این عبارات فنی است و برای متخصصان این حوزه معنی خود را دارد. وزارتخانه نمی‌گوید که چرا خارج از مرکز در عنوان برای شما ذکر نشده است وزارتخانه اعلام می‌کند نحوه محاسبه خارج از مرکز در محاسبات حقوق توضیح داده شود. این بحث فنی است و از نظر ما کاملاً روشن است توضیح آن داده شده بود و یک جمله توضیح دارد و آن اینکه مبالغ فوق‌العاده خارج از مرکز در بودجه طرح و در بار مالی طرح در مزد قبل از طرح دیده شده است.

فوق‌العاده شغل و ... هم بعد از اجرای طرح هم می‌تواند این آیتم‌ها را پرداخت کند که براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی صراحتاً جواب داده شده است که «نه» این آیتم‌ها قابل پرداخت نیست.ما برمی‌گردیم به اصل مطلب طرح که در مرحله اول تأیید شده بود و به استناد تأیید مرحله اول اجرا شده بود و دو توضیح وزارت کار به دلیل صرفاً تغییر مدیریت ذوب‌آهن که در سال ۹۴  و اینکه مدیریت وقت اعلام کرد که چرا تا این حد حقوق‌ها افزایش یافته است و با اجرای طرح مخالفت کرد.

با  اجرای این طرح در مزد شرکت حدود ۲۶-۲۲۶ هزارم درصد مزد شرکت نسبت به قبل از طرح افزایش پیدا کرده بود که این افزایش سالانه نیز بر آن افزوده می‌شود. مدیریت وقت متأسفانه اصلاً اجازه پیگیری اخذ تأیید نهایی را ندارد. بنابراین این طرح متوقف ماند و با آمدن مدیریت جدید شرکت این پروسه به جریان افتاد و دقیقاً همان دو نکته‌ای که در سال ۹۴ وزارت کار اعلام کرده بود در سال ۱۳۹۹ پاسخ تهیه شد و کمیته طبقه‌بندی مشاغل با انتخاب که انجام داد، پاسخ آن دو مورد داده شد.

یعنی تاریخ اجرای طرح اصلاح شد و معوقات به کارگران پرداخت شد و توضیح نحوه محاسبه خارج از مرکز هم داده شد و پیرو این پاسخ ما برای آنکه باز هم همه قانع شوند حداقل سه جلسه مفصل با حضور مسئولان اداره کار استان و شهرستان که ذوب‌آهن در آن واقع شده است با حضور کلیه اعضای کمیته طرح طبقه‌بندی مشاغل برگزار شد و در تاریخ ۱۶مردادماه که آخرین مکاتبه انجام شده بود، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان دو مورد سال ۹۴ را رسماً به وزارتخانه اعلام کرد که این دو مورد با شماره نامه ۱۹۰۰۶ از طرف مدیر کل کار استان به وزارتخانه ارسال شد. 

در بخشی از نامه آمده است؛ پس از برگزاری انتخابات در سال ۹۹ اقدام به رفع ایرادات از طرف دفتر مشاوران فنی طبقه‌بندی مشاغل نموده و پس از آن با توجه به اینکه نماینده کارگران نسبت به فوق‌العاده‌های پرداختی ایراد نمودند این اداره کل نسبت به برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیته طبقه‌بندی مشاغل در جهت حل و فصل مسائل موجود نامه ۷۳۱۷۴ تاریخ ۲۳ تیر ماه ۹۴  اعلام و اصلاح شده است.

آن دو مورد یکی تاریخ شمول اجرای طرح که ۲۱ خرداد ۹۲ اعلام و اصلاح شده است و دیگری با توجه به اینکه فوق‌العاده خارج از مرکز در بودجه طرح و محاسبات به منظور تعیین ضریب ریالی اعمال گردیده است، ادعای نماینده کارگران به نظر فاقد وجاهت قانونی است. علی‌ایحال به پیوست لوح فشرده به منظور بررسی نهایی ارسال می شود.

ببینید ما خدمت دوستان در وزارت کار بودیم از نظر ما اگر برگردیم به سال ۹۴ که طرح تأیید و اجرا شده بود و کامنت هم در آن گذاشته شد، بعد از ۶ سال رفته وزارتخانه است. واقعاً انتظار ما این است از دوستان و خودم و همه همکاران که قانون را بپذیریم و اجازه دهیم کار بر روال قانونی خودش طی شود هر آنچه مراجع قانونی اعلام کردند و تصمیم گرفتند همه تبعیت کنند و اجرا شود.

نیازی نیست که خارج از این واقعاً حرکاتی که ممکن است مورد سواستفاده دیگران قرار گیرد افرادی که نه دوست کارگران هستند و نه دوست تولید و نه دوست صنعت و می‌خواهند از این کار سودی ببرند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این موضوع موضوعی فنی و تخصصی است. مستندات طرح طبقه‌بندی مشاغل ۱۷ جلد است یعنی چیزی نیست که بشود با توضیحات ساده از آن گذشت و این موضوع امری تخصصی است و در یک معاونت خاص در وزارت کار این امور رسیدگی می‌شود و باید اجازه داده شود که به بررسی آن بپردازند.

آخرین صحبت ما در وزارتخانه که از نظر ما تکراری بوده است که توسط معاون روابط کار وزارت کار زده شد به دوستان این اشکالات که گرفته شد، کارکنان درست آن را در جلسه‌ای در وزارت کار ارائه دهند و قضاوت هم با وزارت کار باشد نه تنها برای ما بلکه برای تمام واحدها باشد.

*مولفه خارج از مرکز و معوقه از سال ۹۲ وجاهت قانونی ندارد

اکبری: من تأکید می‌کنم که صحبت‌هایی که شده است و مطالبی که گفته شده است بخشی از آنها پاسخ داده شده خصوصاً موضوع خارج از مرکز که به آن اشاره شد حداقل آن این است که اداره کار استان صراحتاً اعلام کرده آیتم‌ خارج از مرکز و معوقه از سال ۹۲ وجاهت قانونی ندارد منتهی با این حال چون نظر نهایی با وزارت کار است اجازه دهیم این مسیر طی شود و ان ‌شاءالله هر آنچه خیر و صلاح باشد و قانون و مقررات حکم کند اجرا شود و ما هم از آن تبعیت خواهیم کرد. 

مطلبی گفت شد درباره تفاوت مزد واحدهای فولادی این را من هم تعیین می‌کنم به هر حال واحدهای فولادی شرکت مستقل قانونی هستند از نظر حقوقی برای خودشان قوانین مشخصی دارند. ما قبل از واگذاری این شرکت‌ها به بخش غیر دولتی زمانی مثلاً فولاد مبارکه قبل از سال ۸۶ و ذوب‌آهن قبل از سال ۹۲ ما تابع یک آیین‌نامه بودیم و چون تابع یک آیین‌نامه بودیم نظامات حقوق و دستمزد هم یکی بود؛ البته اختلافات جزئی وجود داشت ولی طبیعتاً از زمانی که این شرکت‌ها واگذار شدند و مالکیت و مدیریت آن متفاوت شد و تابع قانون وزارت کار شدند طبق قانون کار شرکت‌ها از نظر قانونی یکی از وظایف وزارت کار تنظیم این مسائل است.

به هر حال اختلافات فاحشی وجود نداشته باشد و تنظیم بازار کار جزو وظایف آنها است. اما شرکت‌ها مستقل هستند طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل خود را دارند و آن طرح‌ها به تفاوت وزارت کار رسیده و با هم تفاوت‌هایی دارند. اینکه تفاوتی وجود نداشته باشد منتفی است می‌تواند قانوناً تفاوت‌هایی داشته باشد که این وظیفه وزارت کار است که کنترل کند تا این تفاوت‌ها مشکلاتی به وجود نیاورد. اما براساس اطلاعاتی که دارم ما از نظر نظام حقوق و دستمزد تفاوت زیادی با واحدهایی همچون فولاد مبارکه نداریم. آنچه تفاوت معنی‌داری در دریافتی کارکنان به وجود آورده است بحث پاداش است. یعنی پادش‌های متفاوتی که در شرکت‌های مختلف پرداخت می‌شود و من کلیت آن را عرض می‌کنم. معمولاً اینگونه است که پاداش ضریبی است از سود شرکت‌ها و محل درآمدشان.

*سود ذوب‌آهن کم بوده و مخارج بالایی دارد

با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه حدوداً در سال گذشته بیش از ۳۰ برابر سود ذوب‌آهن بوده است؛ حال اگر این یک آیتم را در نظر بگیریم، مثلاً اگر سود ذوب‌آهن حدود هزار میلیارد بوده است سود فولاد مبارکه بالای ۳۰ هزار میلیارد بوده است. طبیعتاً شرکت‌هایی که سود بالایی دارند دست‌شان بازتر است و کار درستی است که به کارگران‌شان از محل سود براساس مجوزهایی که از مجامع عمومی و صاحبان صنایع دریافت می‌کنند، درصد قابل توجهی از این سود را به کارگران می‌دهند. همانطور که سهامداران منتفع می‌شوند، کارکنان هم سود می‌برند. سود ذوب‌آهن کم بوده و مخارج بالایی دارد.

از نظر پاداش وقتی همه درآمدها را با هم در نظر بگیریم، مطمئناً کمتر است و امیدواریم با توسعه ذوب‌آهن و افزایش تولید و فروش آن از این بابت هم منتفع شوند. نکته دوم که در این خصوص درباره نحوه اجرای بخشنامه‌های دستمزد باید به آن اشاره کرد شما و شرکت‌های تابعه قانون وزارت در جریان آن هستید، سالیانه توسط شورای عالی کار بخشنامه‌ای صادر می‌شود که آن بخشنامه میزان افزایش مزد را برای سال جدید اعلام می‌کند. ما و شرکت فولاد مبارکه موظفیم بخشنامه شورای عالی کار را اعمال کنیم.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان از سال ۹۲ که تابع قانون کار شد، هر سال بخشنامه را در خصوص افزایش مزد اعمال کرده‌است و الحمدالله شاید با شرایط تورمی حقوق و دستمزدها پایین باشد، اما به نسبت حداقل‌هایی که قانون کار مشخص کرده شرایط خوبی داریم. امسال حداقل مزد براساس قانون کار روزانه ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است در حالیکه حداقل مزد با همین طرح طبقه‌بندی مشاغل ما که دوستان ایراد دارند، حدود سه برابر این عدد است که این حداقل است. بنابراین به نظر من بخشی از آن تفاوت‌هایی است که منطقی نیست و ما هم راه‌حل‌های خود را داریم و امیدواریم با تولید بتوانیم جلو ببریم.

*درباره اشکالات طرح طبقه‌بندی مشاغل کلی‌گویی نکنیم

مطلب دیگر اینکه ما خواهش می‌کنیم مسائل به صورت کلی بیان نشود و از کلی‌گویی بپرهیزیم، اشکالاتی اگر وجود دارد در طرح طبقه‌بندی مشاغل این موارد به طور کارشناسی و دقیق و مستند، مستدل مرقوم بفرمایند، امضا کنند و این نظر را به اداره کار در قالب ضوابط قانونی اعلام کنند، تا آنها هم رسیدگی کنند و از قالب کلی‌گویی بپرهیزیم که این وجاهت ندارد. اینکه بگوییم مثلاً حقوق کارگران رعایت نشده یا مدیران خودسرانه طرح  را اجرا کرده‌اند پسندیده نیست.

خصوصاً اگر آن از طرف نمایندگان کارگر باشد و خواهش ما این است که این موارد را رسماً مکتوب، مستدل بنویسند، امضا کنند و در قالب کمیته طبقه‌بندی مشاغل که پنج نفر هستند بحث شود و نظر کارشناسی داده شود و  این نکته‌نظرات صورتجلسه شود.

 

خباز: آقای اکبری به ماده ۱۸ دستورالعمل اشاره کردند این دستورالعمل با رأی شماره ۵۳۷ و ۵۳۸ باطل شده است و چون باطل شده قابل استناد نیست. مورد بعدی اینکه گفته شد فاصله حقوق و دستمزد شرکت فولاد مبارکه با ذوب‌آهن مربوط به پاداش است، آیا ذوب‌آهن با فولاد مبارکه ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پاداش می‌دهد؟ آیا فولاد مبارکه و خوزستان هماهنگی اقتصادی با هم دارند که به صورت یکسان همه با هم ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فاصله حقوقی با ذوب‌آهن اصفهان دارند؟ من درباره این مواد قبلاً صحبت کرده‌ام در مورد حقوق ۲۳ میلیون با ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قابل مقایسه نیست.

*درباره طرح طبقه‌بندی مشاغل ایرادات فاحش است 

آیا سودآور بودن و سودآور نبودن و زیان انباشته چندین ساله شرکت را باید در طول یکسال همه کارکنان شرکت جور آن را بکشند؟ یا بی‌تدبیری‌هایی وجود داشته است. شرکت‌هایی مثل ذوب‌آهن و فولاد مبارکه قبلاً‌ تراز مالی پایین‌تری با ذوب‌آهن داشته‌اند آنها شرایط کرونا و سختی کار را هم داشته‌اند، آیا شرایط خاصی دیگری داشته‌اند؟ شرکت‌هایی که قبلاً مشکل داشتند طی چند ماه توانسته اند فاصله حقوقی خود را کم کنند، ما هم می‌توانستیم این کار را انجام دهیم باز هم می‌گویم درباره طرح طبقه‌بندی مشاغل ایرادات برطرف نشده است و انتظار داریم که این مشکلات حل شود. در مورد پاداش‌ها هم گفته شد که لیستی وجود دارد که تفاوت‌هایی بین افراد را نشان می‌دهد.

شخصی ۲۱ میلیون حقوق گرفته و شخصی ۷ یا ۸ میلیون تومان که اینها خود باعث ایجاد جوی بدی در ذوب‌آهن شده است و آن شرکت‌هایی که در ذوب‌آهن به عنوان شریک واقع شده‌اند می‌توانند نقص‌های عمده‌‌ای داشته باشند. از طرفی گفته‌شد که ما قصد داریم تولید را بالا ببریم، من یک سؤال دارم در طول سال‌های گذشته حدود ظرفیت تولید ما به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش داشته است و از طرفی هزاران میلیارد تومان هزینه شده تا سطح تولید افزایش یابد، ولی هنوز این تولید به سه میلیون نرسیده است و این جای تعجب دارد، زیان انباشته در یکی دو سال متمادی برطرف شده است. ما نمی‌گوییم بد است اما آیا اینکه در طی دو سال زیان انباشته را می‌خواستید صفر کنید حداقل به کارکنان هم رسیدگی می‌کردید تا آنها هم دست‌شان خالی نماند.

*وزارت کار تذکراتی داد اما شرکت توجه نکرد

ما از دولت سیزدهم می‌خواهیم که به این موضوع ورود کرده و مثل شرکت هفت تپه بازرس بفرستند و ببینیم آیا آسیبی وجود دارد و این اشکال از کجا است؟ ما می‌توانستیم وضعیت مالی بهتری داشته باشیم چرا این فاصله هنوز وجود دارد. همچنان از مدیریت شرکت تقاضا داریم خودشان به موضوعات ورود کنند و اینکه گفته می‌شود طرح طبقه‌بندی مشاغل خاص است، تناقضی بین اینکه گفته می‌شود وزارت کار باید آن را تأیید کند، متفاوت است. وزارت کار تذکراتی داد اما شرکت توجه نکرد. این تذکرات اگر جدی گرفته شده بود، مشکلات حل می‌شد.

از رئیس جمهور محترم می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند و بازرس برای ما بفرستند. همچنین از مدیر جدید هم می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند.

اکبری: من اشاره‌ای به ماده ۱۸ طرح طبقه‌بندی داشتم، ابطال نشده، احتمالاً ایشان مطلب دیگری را می‌فرمایند، آنچه را براساس رأی هیأت دیوان ابطال شده بخشنامه نحوه انتخاب و عضویت اعضای کمیته طبقه‌بندی است که وجود دارد و در سایت وزارت کار نیز موجود است. بخشنامه به قوت خود باقی است. بخشنامه دیوان دو بند دیگری را ابطال کرده است. ماده ۱۸ و سؤال ۱۵ بر سر جای خود است و انتظار داریم به آن مراجعه و منعکس شود.

اشاره‌ای به مقایسه نمودار بود این نمودار من نه تأیید می‌کنم و نه رد می‌کنم. منبع آن را نمی‌دانم حداقل اطلاعاتی که وجود دارد را من تأیید نمی‌کنم و اطلاعات ما کاملاً روشن و واضح است و لزومی ندارد که ما به آن وارد شویم.اما اینکه نموداری ارائه شده، مشخص نیست این نمودار توسط چه کسی تهیه شده‌است.

*دوستان نماینده کارگران در کمیته طبقه‌بندی مشاغل هستند

نکته‌ای که تأکید می‌کنم و مهم است این است که دوستان خصوصاً بر روی معرفی که داشتند عمداً خواستم که درست عنوان کنند دوستان نماینده کارگران در کمیته طبقه‌بندی مشاغل هستند و صلاحیت ورود به حوزه غیر از حوزه کاری خودمان را ندارند و در حوزه‌هایی که مسئولیت داریم باید پاسخگو باشیم و دوستان هم در حیطه وظایفی که قانون‌گذار برای آنها تعیین کرده است، باید وارد شوند و در مباحثی که چرا تولید نداریم در حیطه وظایف دوستان نیست که این موارد در جای خود مسئولان خود را دارد که آنها می‌توانند پاسخگو باشند. نکته پایانی این است که ما تابع قانون مقررات و ضوابط هستیم خارج از مقررات عمل نمی‌کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که کسی هم عمل کند.

مسئولیت‌ها و اختیارات مشخص شده است تأکید مدیریت از هلدینگ و سهامداران و هیأت مدیره بر این بوده است که حقی از کارگر ضایع نشود، همچنین حقی از سهامداران هم از بین نرود. ما تابع قانون، ضوابط و مقررات هستیم. طرح طبقه‌بندی مشاغل پس از اجرا کارفرما اراده می‌کند می‌تواند طرح را اصلاح، بازنگری و الحاق متمم کند که همه اینها مسیر قانونی دارد و قابل انجام است و هدف‌مان این است که باید گزارش اجرایی را که هشت سال از اجرای آن می‌گذرد انجام شود که این به تأیید کمیته طبقه‌بندی رسیده و مسیر باز است. موضوع اصلاح قانون امکانپذیر است و باید طرحی وجود داشته باشد تا اصلاحاتی انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول