اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاروانسرای باغ شیخ ساوه چهره جهانی به خود می‌گیرد؟

ارزیابان یونسکو به منظور بررسی کاروانسرای باغ شیخ ساوه برای ثبت جهانی وارد استان شدند.

کاروانسرای باغ شیخ ساوه چهره جهانی به خود می‌گیرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، کاروانسرای باغ شیخ یکی از ۵۶ کاروانسرای کشور است که با عنوان مجموعه کاروانسراهای ایرانی ثبت جهانی می‌شود. 

امروز ارزیابان یونسکو به منظور بررسی کاروانسرای باغ شیخ ساوه برای ثبت جهانی وارد استان شدند، پیش از ورود ارزیابان بین المللی، چند مرحله مرمت انجام شد که آخرین مرحله آن مرمت  پایه‌ها، جرزها و طاق‌نماهای آجری به شیوه سنتی شامل تعویض آجرهای فرسوده، پی‌بندی و ترمیم آجر نما و بندکشی آجرها بود.

همچنین پاکسازی نما از تبلیغات و شعار نویسی، پاکسازی حجره‌ها از آوار و نخاله‌های مازاد، حذف الحاقات فضاهای داخی کاروانسرا، پاکسازی پیرامون بنا از نخاله‌های ساختمانی، اصلاح بدنه‌های آجری و بام و همچنین اجرای مخلوط ریزی در محوطه داخلی کاروانسرا از اقداماتی بود که در چند روز گذشته انجام شد.

به زودی نتیجه بازدید گروه ارزیابان یونسکو از تایید و ثبت جهانی این کاروانسرا اعلام خواهد شد.

کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار به عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان، است که در صورت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای اعطا می‌شود.

کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره زندیه است که علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسید و بدون شک ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان مرکزی و شهرستان ساوه است و علاوه بر معرفی بخشی از معماری ایرانی به جهان با شاخصه‌ها و عملکردهای خاص خود، زمینه‌های رونق گردشگری، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در شهرستان تاریخی ساوه با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع را فراهم می‌آورد.

این کاروانسرای باغ شیخ یا عبدالغفارخان یکی از گزینه‌های سال ۲۰۲۰ به منظور ثبت جهانی در یونسکو است که مقدمات این رخداد مهم  انجام شده است. 

کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه‌ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را  بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

کاروانسرای باغ شیخ در اوائل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است.

توجه به پلان چهار ایوانی و بخصوص توجه به هشتی ورودی با رسمی بندی پرکار و جانمایی دقیق فضاهای مورد نیاز، کاروانسرای باغ شیخ را بعنوان یکی از آخرین تجارب ساخت کاروانسرا در ایران معرفی می‌کند. 

 

همین شاخصه‌ها بعلاوه سلامت کالبدی بنا باعث شده تا اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری مالکین نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، نقشه‌های به روز بنا، گزارش‌های حفاظتی و مرمتی، باستان شناسی و کلیه اسناد مرتبط تاریخ و معماری بنا اقدام کنند.

 در استان مرکزی تعداد 20 کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است و از این تعداد تاکنون تعداد 11 کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول