اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کامپاندهای دانش‌بنیان با کاهش مصرف انرژی، سرعت تولید و کیفیت بسته بندی را ارتقا می دهند

کامپاند یکی از انواع بی شمار محصول های پلیمری است که از ترکیب پلیمرها و افزودنی هایی خاص به جهت افزایش مقاومت و هم چنین آماده کردن پلیمر برای استفاده از آن در صنایع مختلف به وجود می آید.

کامپاندهای دانش‌بنیان با کاهش مصرف انرژی، سرعت تولید و کیفیت بسته بندی را ارتقا می دهند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو نوع از پر مصرف ترین و رایج ترین کامپاندها، کامپاند پلی اتیلن و کامپاند پلی پروپیلن است.

هادی سبحانی، مدیرعامل شرکت نوین بس‍پار سازه که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: با پشتوانه سال ها پژوهش در زمینه های مختلف علوم مهندسی پلیمر، در سال ۱۳۹۰ مجموعه دانش بنیان خود را تاسیس کردیم. این شرکت پیشگام در زمینه تولید کامپاندهای تخصصی و مستربچ های پلیمری قابل رقابت با محصولات شرکت های معتبر جهانی است.ما در صنایع پایین دست پتروشیمی فعالیت می‌کنیم و به شکلی واسط واحدهای پتروشیمی و مصرف کنندگان هستیم. در این مدت 4 محصول شرکت ما به عنوان دانش بنیان شناخته شده اند. نخست، افزودنی های کمک فرآیند هستند که در اصل در صنایع فیلم که شامل صفحات زیر 400 میکرون هستند و در بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند. این افزودنی مصرف انرژی را کاهش، سرعت تولید را افزایش و کیفیت بسته بندی را ارتقا می دهد.

این محصول نسبت به نمونه خارجی توانسته دو برابر در مصرف انرژی صرفه جویی کند. قیمت محصول تولید شده در این شرکت دانش بنیان از نمونه خارجی نیز کم تر است.

کامپاندهای پلی استایمری نیز در بسته بندی لبنیات استفاده می شود. با تولید این کامپاند، قیمت نهایی محصول تا 30 درصد کاهش یافته است. 

فناوری مورد استفاده در تولید این محصولات پلیمر است و با تولید این محصولات، 50 فرصت شغلی ایجاد شده است. 

همچنین مستربچ آنتی بلاک با نام تجاری NovinBlock عمدتاً در تولید فیلم های پلاستیکی به منظور جلوگیری از چسبیدن و درهم فرو رفتن دو لایه فیلم یا به عبارتی بلوکه شدن لایه های فیلم و در نهایت تسهیل در جدایی آن ها از یکدیگر استفاده می شود.

این مستربچ ها پس از استفاده ضریب اصطکاک سطح را بیشتر و در نتیجه چسبندگی لایه ها را کاهش می دهد. عملکرد آنتی بلاکی فیلم با استفاده از تست تعیین خاصیت ضریب اصطکاک بر اساس آزمون ASTM D-3354 Parallel Plain Method قابل بررسی است.

این مدیر عرصه دانش بنیان ابراز کرد: مستربچ لیز کننده با نام تجاری NovinSlip عمدتا در تولید فیلم پلاستیکی به عنوان عامل کاهنده اصطکاک بین دو لایه فیلم بسته بندی و نیز اصطکاک بین فیلم و دستگاه های تولید کاربرد دارد. این مستربچ ها در دو دسته کلی با سرعت مهاجرت بالا و پایین به بازار عرضه می شود. انتخاب نوع مستربچ با رهایش سریع یا کند بسته به کاربرد نهایی فیلم و فرایند چاپ بر روی فیلم دارد.

همچنین کامپاند تمیزکننده رئولوژیکی با توجه به خواص رئولوژیکی ویژه به عنوان تمیز کننده سیلندر، ماردون و دای در دستگاه های فرایندهای پلیمری نظیر فیلم، لوله، ورق و کارتن پلاست عرضه می شود. استفاده از این کامپاند امکان حذف ناخالصی و تغییر رنگ بسیار سریع و با کمترین ضایعات را فراهم می سازد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول