اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

الموت با جهادگران در مسیر رفع محرومیت/ مینی‌بوسی که کتابخانه شد

به‌مناسبت هفتهٔ دفاع مقدس قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین برخی پروژه‌های خود در الموت غربی را با حضور فرمانده سپاه صاحب‌الامر(عج) استان افتتاح کرد. پروژهٔ احداث مسجد و آب‌رسانی به روستای توته‌چال، آب‌رسانی به روستای کینگرین، احداث کانال آب کشاورزی روستای جیردوزان، افتتاح کارگاه فرش‌بافی بانوان روستای خسرود و افتتاح نخستین مینی‌بوس کتابخانهٔ عمومی سیار در خسرود از جمله پروژه‌هایی بود که در این سفر افتتاح شدند.

الموت با جهادگران در مسیر رفع محرومیت/ مینی‌بوسی که کتابخانه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روز گذشته قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین به‌مناسبت هفتهٔ دفاع مقدس برخی از پروژه‌های خود در دهستان رزجرد را با حضور سردار رستمعلی رفیعی آتانی-فرمانده سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین، سرهنگ حمزه برین-معاون اجرایی سپاه صاحب‌الامر(عج)، محمد شفیعی-فرماندار شهرستان قزوین، لطف‌الله سیاهکلی-نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز و در مجلس شورای اسلامی، مهرعلی حق‌گویان-مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و دیگر مسؤولین استانی در الموت غربی افتتاح کرد. پروژه‌های افتتاحی واقع در روستاهای توته‌چال، کینگرین، جیردوزان و خسرود بودند.

نخستین پروژهٔ افتتاحی احداث مسجد، آب‌رسانی و احداث مخزن 50 مترمکعبی به‌همراه شبکهٔ داخلی به طول 1 هزار و 500 متر واقع در روستای توته‌چال بود. پروژهٔ ساخت مسجد در این روستا با همکاری اداره‌کل اوقاف استان بود که برآورد اولیهٔ این دستگاه برای اجرای پروژه 800 میلیون تومان بود که 150 میلیون تومان در این پروژه صرفه‌جویی شده و در نهایت با 650 میلیون تومان این پروژه جمع‌آوری و اجرا شد. آوردهٔ قرارگاه برای این پروژه 150 میلیون تومان، آوردهٔ دولتی 50 میلیون تومان و آوردهٔ مردمی نیز 450 میلیون تومان بود.

 

این مسجد پس از 10 ساخت در این روستا احداث شد. هم‌چنین پروژهٔ آب‌رسانی به روستا نیز با همکاری شرکت آبفای قزوین اجرا شد که برآورد اولیه‌ای که این شرکت برای پروژه در نظر گرفته بود، 500 میلیون تومان بود، اما این پروژه با 200 میلیون تومان صرفه‌جویی اجرا شد. در این پروژه، آوردهٔ قرارگاه 100 میلیون تومان، آوردهٔ شرکت آبفا 150 میلیون تومان و آوردهٔ مردمی نیز 50 میلیون تومان بود. دستاورد این پروژه بهره‌مندی 50 خانوار از آب شرب بهداشتی بوده است.

با تکیه بر روحیهٔ جهادی می‌توان مشکلات کشور را مرتفع کرد

در آئین افتتاح این پروژه‌ها، فرمانده سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین گفت: با تکیه بر روحیهٔ جهادی می‌توان مشکلات موجود در جامعه، علی‌الخصوص مشکلات مناطق محروم را مرتفع کرد.

وی ادامه داد: قرارگاه پیشرفت آبادانی به تعهداتی که به مردم مناطق محروم می‌دهد پایبند است و با کمک مردم این مناطق در راستای خدمات‌رسانی به آن‌ها و رفع مشکلات آنان پیشگام و پیشرو است.

رفیعی‌آتانی عنوان کرد: طرح‌های بسیار خوب و موفقی در زمینه‌های عمرانی، اشتغالزایی و فرهنگی در روستاهای دهستان های دستجرد، زوارک و چوقور توسط قرارگاه پیشرفت انجام شده که شایسته است این طرح‌ها به‌صورت در تمامی مناطق محروم استمرار داشته باشند.

این مسؤول اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم با توجه به گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب اسلامی، محرومیت از چهرهٔ مناطق مختلف کشور و هم‌چنین استان قزوین پاک شود و این امر جز با روحیهٔ جهادی امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: پروژه‌هایی که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام می‌شود، دارای 3 ضلع مشارکتی اعم از قرارگاه، مردم و دستگاه‌های دولتی هستند که لازمهٔ محرومیت‌زدایی از روستاها، حضور هر ۳ ضلع است.

 

افتتاح پروژهٔ آب‌رسانی به روستای کینگرین

کینگرین دومین روستای الموت غربی بود که افتتاح پروژه در آن انجام شد. در این روستا، پروژهٔ آبرسانی و احداث مخزن 100 متر مکعبی و شبکهٔ داخلی به طول 1 هزار و 500 متری و احداث خط انتقال به طول 1 هزار و 500 متر و به‌سازی چشمهٔ روستا بود. در این پروژه نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری شرکت آبفای قزوین دست به کار شد تا 70 خانوار ساکن در این روستا را پس از گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب از آب شرب بهداشتی بهره‌مند کند. برآورد اولیهٔ شرکت آبفای استان از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه 800 میلیون تومان بود که در نهایت این پروژه با ۵۰۰ میلیون اجرا شد. آوردهٔ قرارگاه برای اجرای این پروژه 200 میلیون تومان، آوردهٔ شرکت آبفا نیز 200 میلیون تومان و آوردهٔ مردمی 100 میلیون تومان بود.

 

احداث کانال آب کشاورزی در روستای جیردوزان

سومین مورد بازدیدی و افتتاح پروژه در این سفر، جیردوزان بود که در این روستا احداث کانال انتقال آب کشاورزی اجرا شده است و با بهره‌برداری از این پروژه 60 هکتار از مزارع برنج روستا زیر کشت رفتند. برآورد کلی برای این پروژه 250 میلیون تومان بود که با 100 میلیون تومان صرفه‌جویی انجام شد. آوردهٔ قرارگاه برای انجام این پروژه 50 میلیون تومان و آوردهٔ مردمی نیز 100 میلیون تومان بوده است.

ایجاد اشتغال برای ۱۲ نفر از بانوان خسرودی

روستای بعدی برای افتتاح پروژه در این سفر روستای خسرود بود. در این روستا کارگاه فرش‌بافی بانوان روستا و مینی‌بوس کتابخانهٔ عمومی سیار افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید. قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری کمیته امداد فنی حرفه‌ای و نهاد کتابخانه‌ها این ۲ پروژه را اجرا کرد. پروژه کارگاه فرش‌بافی در خسرود با برآورد اولیهٔ 100 میلیون قرار بود انجام شود که در نهایت با 30 میلیون تومان اجرا شده و به بهره‌برداری رسید. آوردهٔ قرارگاه برای این پروژه 10 میلیون تومان بود و 20 میلیون تومان آورده نیز از سوی کمیته امداد فنی و حرفه‌ای برای این پروژه تخصیص داده شد که با افتتاح پروژه برای 12 نفر از زنان روستا اشتغال ایجاد شد. پروژهٔ مینی‌بوس کتابخانهٔ عمومی سیار روستا نیز که برای نخستین بار چنین پروژه‌ای در استان قزوین اجرا شد، با برآورد اولیهٔ 500 میلیون تومان پروژه آغاز شد، اما در نهایت با 140 میلیون تومان اجرا شد که آوردهٔ قرارگاه برای این پروژه یک دستگاه مینی‌بوس و آوردهٔ نهاد کتابخانه‌ها نیز 140 میلیون تومان بود. این کتابخانهٔ سیار جهت حضور در روستاهای محروم استان راه‌اندازی شده است.

 

مینی‌بوسی که کتابخانهٔ سیار ۱۰ روستا شد

جواد رجبی، مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در آئین افتتاح نخستین کتابخانهٔ عمومی سیار در استان قزوین گفت: یکی از ضعف‌های جدی روستاهای استان قزوین، نداشتن کتابخانه‌های محلی برای مطالعه اهالی روستاها علی‌الخصوص دانش‌آموزان است، به همین دلیل سرانهٔ مطالعه در کشور و علی‌الخصوص در روستاها پایین است.

رجبی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، راه‌اندازی کتابخانهٔ عمومی سیار برای روستاهای محروم در دهستان‌های تحت پوشش قرارگاه بود که این کار بزرگ برای نخستین بار در استان قزوین انجام شد.

قزوین رتبهٔ سوم سرانهٔ مطالعه در کشور را داراست

فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در آئین راه‌اندازی این کتابخانه اظهار کرد: ظرفیت این کتابخانهٔ سیار ۴ هزار نسخه است و مردم ۱۰ روستا از خدمات این کتابخانه بهره‌مند خواهند شد.

وی عنوان کرد: طراحی و آماده‌سازی داخل و بدنهٔ خودرو در بازهٔ زمانی 2 ماهه انجام شد و این کتابخانهٔ عمومی سیار مانند سایر کتابخانه‌های عمومی، در تمامی موضوعات کتاب و نشریه به مخاطبین ارائهٔ خدمات می‌کند‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تأکید کرد: علاوه بر ترویج برنامه کتابخوانی در روستاها، این کتابخانهٔ عمومی سیار انواع برنامه‌های فرهنگی-ترویجی همانند نشست‌های کتابخوان، جمع‌خوانی کتاب، قصه گویی، کارگاه‌های آموزشی در موضوعات مختلف مذهبی، خانوادگی و کودک و نوجوان، مسابقات کتابخوانی، نقاشی در روستاها را اجرا خواهند کرد.

 

وی افزود: این کتابخانهٔ عمومی سیار برای اولین بار در استان قزوین و برای اولین بار با مشارکت سپاه انجام شده است، امیدواریم از طرف سایر نهادها و سازمان‌ها نیز خودروهای مناسب در اختیار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار بگیرد و مجموعهٔ نهاد کتابخانه‌ها آمادگی تجهیز و راه‌اندازی کتابخانهٔ عمومی سیار در مناطق فاقد کتابخانه را دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد:  طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار، استان قزوین در سال ۹۹ رتبهٔ سوم سرانهٔ مطالعه در کشور را داراست که این آمار نشان از علاقهٔ مردم استان به مطالعه دارد، احداث کتابخانه‌های ثابت هزینهٔ سنگینی دارد و به‌خاطر کمبود منابع مالی در اکثر نقاط شهری و روستایی مشکل احداث کتابخانه‌های ثابت را داریم، اما با راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی سیار می‌توانیم نیازهای مردم را از این طریق مرتفع کنیم.

محمدبیگی در پایان از خیرین و مسؤولین استان درخواست کرد تا در زمینهٔ تأمین خودرو و واگذاری حق انتفاع آن و نیز تجهیز و خرید منابع کتابخانه‌ها، یاریگر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان باشند، هم‌چنین با توجه به علاقه‌مندی مردم استان به مطالعه و از طرفی کمبود کتابخانه و فضای مطالعاتی در استان، نیاز به حمایت و مساعدت مسؤولین و هم‌چنین خیرین در زمینهٔ ساخت، ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه است، چنان‌چه حق انتفاع ساختمان و یا خودر‌وی مناسبی به کتابخانه‌ها واگذار گردد، زمینه‌ساز افزایش سرانهٔ فضای مطالعاتی و سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دهستان دستجرد در بخش الموت غربی با دارا بودن 121 روستا، از جمله مناطق محروم استان است که 19 روستای آن تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی است و در این روستاها پروژه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، سلامت و بهداشت، اشتغالزایی و نیز تعلیم و تربیت اجرا می‌شود. در مجموع در هفتهٔ دفاع مقدس بیش از 400 پروژه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 71 روستای تحت پوشش قرارگاه واقع در 3 دهستان چوقور، دستجرد و زوارک افتتاح شد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول