اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

گزارشی از بارش سیل‌آسای باران در غرب گیلان/ آستارا همچنان بحرانی است

میزان بارش باران در گیلان به‌ویژه در شهرستان‌های غربی استان سیل‌آسا بوده به‌نحوی‌که اکنون در شهرستان آستارا همچنان اوضاع بحرانی است.

گزارشی از بارش سیل‌آسای باران در غرب گیلان/ آستارا همچنان بحرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در پی نفوذ جریانات شمالی به استان‌های شمالی ازجمله گیلان، هوای استان به‌شدت بارانی و در برخی از شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان‌های غربی سیل شهرها و روستاها را فرا گرفت.

هواشناسی گیلان اعلام کرده طی امروز جمعه تا پایان هفته آینده، شرایط برای بارش وجود دارد اما امروز تا ظهر فردا شنبه، بارش‌ها در برخی مناطق استان به‌صورت موقتی شدید خواهد بود.

دادرس، مدیرکل هواشناسی گزارش کرده طی امروز جمعه تا ظهر فردا سامانه بارشی فعلی همچنان فعال خواهد بود که در برخی مناطق به‌ویژه نواحی مرکزی استان بارش از شدت بیشتری برخوردار است.

آب‌گرفتگی، جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، احتمال رانش و لغزش و برخورد صاعقه ازجمله مخاطرات سامانه فعال کنونی است که مدیرکل هواشناسی گیلان بهداشت اذعان کرده است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب گیلان در گزارشی اعلام کرد طی سه روز اخیر در شهرستان آستارا به میزان ۱۶۷ میلی‌متر باران باریده است.

همچنین در طی این مدت، خرجگیل اسالم تالش ۱۳۲.۵ میلی‌متر، هشتپر ۱۰۵.۱ میلی‌متر، قلعه رود خان فومنات ۷۵.۵ میلی‌متر، رضوانشهر ۱۲۱.۹ میلی‌متر، پره سر ۱۳۰ میلی‌متر، لمیر تالش ۱۷۲ میلی‌متر، ماشین‌خانه ۸۹ و شیرآباد تالش ۹۸.۲ میلی‌متر باران باریده است.

 

بارش باران طی ۲۴ ساعت اخیر نیز در شهرستان‌های غرب دور گیلان قابل‌توجه بوده و موجب به راه افتادن سیلاب‌ها و همچنین آب گرفتن معابر شهری ازجمله در شعر ساحلی بندر آستارا شد.

بنا بر اظهارات بخشدار مرکزی آستارا، رانش در قسمت‌هایی از راه ارتباطی روستای مشند بر اثر بارندگی شدید ایجاد و با تلاش اداره راهداری راه مذکور بازگشایی شد.

بخشداری لوندویل هم از ریزش و رانش کوه در قسمت‌هایی از راه ارتباطی روستاهای کوته کومه، باش محله و میه کومه بر اثر بارندگی شدید و مسدودی راه خبر داد.

گفته‌شده راه‌های فوق‌الذکر با یک دستگاه بکهو لودر شرکت تعاونی دهیاران و دو دستگاه لودر و کامیون اداره راهداری بازگشایی شدند.

 راهداری نیز اعلام کرده ماشین‌آلات سنگین آماده و در محل‌های مناسب مثل راهدارخانه بهارستان و کارگاه مستقر هستند.

 

هلال‌احمر نیز گفته در آستارا فعال‌شده و اقداماتی ازجمله توزیع اقلام غذایی و انتقال افرادی که گرفتار آب‌گرفتگی شده‌اند را انجام داده است.

هلال‌احمر همچنین گزارش کرده که تیم‌های امدادگر، نجات گر و خودروهای امدادی در محل‌های درگیر بحران حضور دارند.

شهرداری لوندویل نیز گزارش کرده که در حال حاضر فقط در دونقطه از شهر لوندویل آب‌گرفتگی وجود دارد که در حال فروکش کردن هستند.

 

 آب و فاضلاب شهرستان آستارا نیز اعلام کرده که در پی سیلاب شدید در رودخانه بهارستان، منبع تأمین آب شرب شهرستان موجب افزایش کدورت و حمل رسوبات شده است.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز که در پی بحرانی شدن شهرستان آستارا به این شهرستان سفر کرده گفته است با مدیرکل راه‌آهن جهت در اختیار گذاشتن همه امکانات پیمانکار راه‌آهن برای کنترل وضعیت هماهنگی‌های صورت گرفته است.

به گفته مرادی، با هلال‌احمر استان برای امدادرسانی، با آب منطقه‌ای برای تجهیزات ماشین‌آلات سنگین و با اداره کل صمت در تأمین نان و دیگر مایحتاج سیل‌زدگان آستارایی هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان همچنین از تخلیه حدود ۳۰۰ خانه در مناطق درگیر سیل آستارا خبر داده است.

اما سیل فقط در آستارا نبود بلکه شدت‌جریان آب در رودخانه‌های گیلان خسارتی را به مردم و ابنیه‌های راه و ساختمان نیز وارد کرد.

 

در پیربازار رشت یک خودرو به داخل رودخانه سقوط کرد و دو تن از سرنشینان خودرو جان باختند.

شهرستان‌های مرکزی و همچنین شرقی گیلان بنابر گزارش‌های هواشناسی، طی روزهای اخیر بارش کمتری نسبت به غرب استان تجربه کردند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول