اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست گروهی کشورها از شورای حقوق بشر برای پیگیری حقوق تضییع شده بومیان کانادا

گروهی از کشورها با بیان این که کانادا مدت‌هاست سیاست‌های پاکسازی قومی و نسل‌کشی فرهنگی علیه مردم بومی را دنبال کرده، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند اقدامات لازم را برای ترغیب اُتاوا به اصلاح اشتباهات خود انجام دهد.

درخواست گروهی کشورها از شورای حقوق بشر برای پیگیری حقوق تضییع شده بومیان کانادا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از کشورها روز پنجشنبه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) خواستند تا با پرداختن به مسئله نقض جدی حقوق بومیان کانادا ادامه دهد و اقدامات لازم را برای ترغیب دولت کانادا به اصلاح اشتباهات خود انجام دهد.

به گزارش «شینهوا»، «جیانگ دوان» رئیس هیأت دیپلماتیک چین در مقر سازمان ملل در ژنو  با ارائه بیانیه مشترک به نمایندگی از گروهی از کشورهای همفکر در چهل و هشتمین جلسه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد، به این نهاد گفت که کانادا مدت‌ها سیاست‌های پاکسازی قومی و نسل‌کشی فرهنگی علیه مردم بومی را دنبال کرده است.

به گفته وی، از سال ۱۸۳۰ تا ۱۹۹۰ تخمین زده می‌شود که ۱۵۰ هزار کودک بومی به اجبار از والدین خود جدا شده و به مدارس شبانه‌روزی در این کشور فرستاده شدند.

در بیانیه مشترک آمده است: این کودکان بومی در شرایط سخت زندگی می‌کردند و دچار سوءتغذیه بودند، بسیاری قربانی کار اجباری، سوء‌استفاده و تجاوز شدند. برخی حتی به نمونه‌های زنده آزمایش پزشکی علیه بشریت تبدیل شدند. حداقل ۴۰۰۰ کودک بومی در مدارس شبانه‌روزی بر اثر مرگ غیر طبیعی جان باختند.

این بیانیه با بیان این که کانادا به طور مداوم زبان‌ها و فرهنگ بومیان را از بین برده، می‌افزاید: بیش از ۶۰۰ جامعه بومی توسط دولت کانادا در ۳۰۰۰ مرکز کوچک و پراکنده بدون زیرساخت‌های کافی، فرصت های شغلی، حتی آب آشامیدنی سالم تفکیک شدند. 

بیانیه مشترک مذکور همچنین به شورای حقوق بشر سازمان ملل یادآوری کرد که جوامع بومی کانادا مدتهاست از تبعیض ساختاری در جامعه رنج برده‌اند و شرایط زندگی مردم بومی در این کشور رو به وخامت است.

در این بیانیه ذکر شده «سیاست نسل‌کشی علیه مردم بومی امروزه به یکی از عوامل اصلی نابرابری ساختاری، نژادپرستی و تبعیض نژادی در کانادا تبدیل شده است».

دیروز (پنجشنبه ۳۰ سپتامبر) اقدام «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در سفر به ساحل غربی در اولین روز ملی «حقیقت و آشتی» در تاریخ کانادا، انتقادات زیادی را برانگیخت.

او به‌رغم برنامه سفر رسمی خود که باید در جلسات خصوصی در اتاوا می‌بود، اولین روز ملی حقیقت و آشتی را در تعطیلات به همراه خانواده‌اش در توفینو در استان بریتیش کلمبیا گذراند. 

یک سخنگوی «ارین اوتول» رهبر حزب محافظه‌کار، ترودو را به خاطر گذراندن این روز در توفینو مورد انتقاد قرار داد. «چلسی تاکر» گفت: روز حقیقت و آشتی نباید مانند یک تعطیلات تلقی شود، اما این کاری است که جاستین ترودو انجام داد.

ترودو حداقل دو دعوت نامه برای گذراندن روز با بازماندگان و خانواده‌های آن‌ها دریافت کرده بود، اما به جای پذیرش آن‌ها، برای گذراندن تعطیلات با خانواده به توفینو رفت. یک منبع در دولت کانادا گفت در عوض، نخست‌وزیر تنها به ساعاتی صحبت کردن با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان بسنده کرد.

ترودو رهبر حزب لیبرال کانادا که ۱۰ روز پیش در سومین انتخابات پیروز شد، مدعی بود آشتی بومی را در اولویت کارزار انتخاباتی خود قرار داده و در ماه ژوئن دولت او این تعطیلات فدرال را به منظور مورد توجه قرار دادن میراث شوم سیستم مدارس شبانه‌روزی معرفی کرد. 

این مدارس بین سالهای ۱۸۳۱ تا ۱۹۹۶ فعالیت داشتند و حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های خود جدا کردند. بسیاری از این کودکان در مدارس مورد سوء‌استفاده، تجاوز و سوء‌تغذیه قرار گرفتند، چیزی که کمیسیون آشتی و حقیقت در سال ۲۰۱۵ آن را «نسل‌کشی فرهنگی» نامید.

به‌رغم ادعاهای مقام‌های کانادایی، مردم بومی این کشور امروز هم از سطوح بالاتری از فقر و خشونت و همچنین امید کمتر به زندگی رنج می‌برند.

کشف گورهای بی‌نشان ۱۲۰۰ کودک بومی در مدارس شبانه‌روزی سابق در کانادا در سال جاری، زخم‌های عمیقی را که از استعمار اروپایی کانادا و تلاش‌های بعدی برای تلفیق فرهنگ‌های بومی با جریان اصلی باقی مانده بود، باز کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول