اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

زیرساخت‌هایی در شأن ثبت جهانی هورامان ایجاد شود

امام جمعه هورامان گفت: ساخت و سازها در منطقه هورامان در راستای توسعه گردشگری و حفظ فرهنگ این منطقه و در شان ثبت جهانی آن باشد.

زیرساخت‌هایی در شأن ثبت جهانی هورامان ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماموستا مردوخی در مراسم جشن روز جهانی گردشگری که با حضور مهمانانی از وزارت میراث فرهنگی، استانی و مردم منطقه اورامانات در شهر هورامان برگزار شد، اظهار کرد: امروز روزی مهم و گرانبهاست و یکی از افتخارات مردم هورامان احترام و ارزش گذاشتن برای مهمانان است.

وی مهمان‌نوازی را از ویژگی‌های خوب مردم هورامان دانست و گفت: امروز روزی است که هورامان تخت صاحب شناسنامه بین‌المللی شد که این مناسبت را به همه مردم کردستان و کرمانشاه که توانستند منطقه هورامان را ثبت جهانی کنند، باید تبریک گفت.

ماموستا مردوخی افزود: هورامان به واسطه داشتن ظرفیت‌های بالا در حوزه گردشگری و باستانی توانست عنوان ثبت جهانی را کسب کنند.

وی با بیان صنعت فرهنگی مهمترین جاذبه و ظرفیت منطقه هورامان است، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی که توانست این منطقه را به ثبت جهانی برساند مراسم پیر هورامان بوده که مردم این منطقه اجازه ندادند این مراسم و آیین فراموش شود.

امام جمعه شهر هورامان به مطالبه مردم این منطقه گریزی زد و گفت: از کسانی که دلسوز منطقه هورامان هستند و دوستدار پیشرفت این منطقه و جلوگیری از مهاجرت جوانان این منطقه به سمت شهرها هستند انتظار داریم که منطقه هورامان را بیش از پیش با مرکزیت شهر هورامان به جامعه جهانی معرفی کنند.

وی اظهار کرد: اگر برنامه و آئین پیر هورامان نبود قطعا نمی توانستیم شاهد تحقق ثبت جهانی هورامان باشیم.

 با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم و در شأن ثبت جهانی هورامان باید ایجاد شود، گفت: ایجاد این زیرساخت‌ها ظرفیتی بیشتر برای توسعه صنعت گردشگری در این منطقه خواهد شد.

وی اضافه کرد: نباید اجازه داد که این عنوان ثبت جهانی به یک محدودیت برای شهر هورامان و مردم این شهر تبدیل شود.

ماموستا مردوخی افزود: ساخت و سازها در منطقه هورامان در زمینه توسعه گردشگری و حفظ فرهنگ این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه محدودیت در ساخت و سازها به نفع گردشگری توسعه هورامان نیست، گفت: اگر برخی محدودیت‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند موجب راکد ماندن این منطقه در همین سطح خواهد شد.

وی در پایان از اقدامات بنیاد علوی در ایجاد برخی زیرساخت‌ها در این منطقه تقدیر کرد و گفت: مجموعه شهرداری و شورای شهر هورامان نیز در کنار اداره کل میراث فرهنگی نقش مهمی در ایجاد زیرساخت ها در شهر هورامان تخت داشته‌اند.

به گزارش فارس، منظر فرهنگی منطقه هورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه شهریورماه امسال ثبت جهانی شد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول