اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتقاد شدید داخلی از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

سخنرانی نسبتا طولانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل بدون ذکر نامی از مسأله سرنوشت‌ساز فلسطین، موجی از انتقادات چپ‌گرایان و حتی راست‌گرایان صهیونیست را به همراه داشته است.

انتقاد شدید داخلی از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنرانی «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل و اقدام او در بر زبان آوردن چندین باره ایران و حذف فلسطین و مغفول ماندن مسأله فلسطین و منازعه سرنوشت‌سازی تل‌آویو با فلسطینی‌ها در متن سخنرانی، موجی از انتقادات داخلی چه از سوی راست‌گرایان و چه چپ‌گرایان علیه او به راه انداخت.

روزنامه «رأی الیوم» گزارشی در این خصوص منتشر کرد و نوشت که این اقدام بنت در نخستین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل موجی از انتقادات علیه او در داخل جامعه صهیونیستی به راه انداخت و بسیاری این امر را شکست بنت در نخستین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل می‌دانند. زیرا وی با وجود استفاده از بیش از ۲۰۰۰ کلمه در سخنرانی، بارها به موضوع ایران پرداخت و به برنامه‌ هسته‌ای این کشور تاخت در مقابل هیچ اشاره‌ای به منازعه فلسطینی‌ها نکرد و تنها یک بار از واژه نوار غزه استفاده کرد.

«دیوید هورویتز» روزنامه‌نگار صهیونیستی طی یادداشتی در «تایمز اسرائیل» درباره این سخنرانی بنت نوشت که در این سخنرانی  دو موضوع مغفول واقع شد. بنت با وجود استفاده از ۲۰۰۰ کلمه از ذکر نام «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین و نیز اختلاف اصلی که جامعه جهانی را به خود مشغول داشته به اسرائیل و سرنوشت آن مربوط می‌شود، یعنی «درگیری با فلسطینی‌ها» پرهیز کرد.

وی ادامه داد: «نتانیاهو که خود را استاد جلسه سالانه مجمع عمومی می‌دانست، غیبت امسالش از این نشست، کاملا ملموس بود. ارائه بنت در این نشست مانند یک فیل غول پیکر در اتاقی بزرگ و نسبتا خالی بود».

این نویسنده در ادامه انتقاداتش از بنت، او را با نتانیاهو مقایسه کرد و گفت که نخست‌وزیر در نشست مجمع عمومی بر روی تاکید بر این‌که ائتلاف چندحزبی جدید تحت رهبری او، از وقوع یک فاجعه واقعی که تحت رهبری نتانیاهو در جریان بود، جلوگیری کرده است، تمرکز کرد و به قطب‌بندی سیاسی پرداخت.

وی نوشت: «این بخش از سخنرانی بنت به صورتی آشکار، متوجه عموم مردم اسرائیل بود نه رهبران جهان. نخست وزیر نشان داد که دولتش، اسرائیلی را که در آستانه سقوط بود، به ارث برده و آن را قهرمانانه به ساحل امنیت رسانده است».

این روزنامه‌نگار صهیونیستی در ادامه گفت که هرچند اغلب اسرائیلی‌ها که مشغول اعیاد یهودی بودند نیز به این پیام سیاسی داخلی، وقعی ننهادند.

«آنشل ففر» ستون‌نویس روزنامه هاآرتص در اسرائیل نیز به نوبه خود به«بی توجهی بنت به مسأله فلسطین در سازمان ملل متحد» واکنش نشان داد و طی یادداشتی، تأکید کرد که «نادیده گرفتن مسأله فلسطین همچنان از ویژگی‌های بارز در رویکرد بنت باقی خواهد ماند، تا زمانی که این مسأله بازگردد و به آن ضربه بزند. چیزی که همیشه اتفاق می‌افتد».

اما «نداف ایال» تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارانوت با اشاره به مواضع راستگرایانه بنت در رد تشکیل کشورفلسطینی، حمایت از شهرک‌سازی گفت: «اشاره نکردن به فلسطینی‌ها بسیار آشکار بود و بدون شک در خانه (در داخل اسرائیل) به بنت خدمت خواهد کرد».

وی افزود: «او می خواهد ما مطمئن شویم که حذف [مسأله فلسطین] از سخنرانی، گواه اعتماد او به ترکیب دولت و علی‌الخصوص ارزش‌های راستگرایان است».

این نویسنده در عین حال تایید می‌کند که بنت در سخنرانی خود بارها، نام ایران را ذکر کرد و تنها یک بار از غزه که «از نظر روابط خارجی اسرائیل، دارای فوریت و مشکل‌ساز است»، نام برد.

در همین راستا، در همین زمینه، حزب فهرست مشترک، متشکل از چندین حزب اکثریت عرب به دلیل عدم ذکر مسأله فلسطین در سخنرانی بنت در سازمان ملل، علیه او موضع گرفت.

«عایده توما سلیمان» از اعضای این حزب گفت: «پنهان کردن اشغال و وجود مردم فلسطین، ادعاهای برتری اخلاقی اسرائیل و تحریک جنگ علیه ایران، این‌ها اصولی  بودند که دولت راستگرای نتانیاهو را هدایت می‌کرد و دولت بنت نیز همین رویکرد را دارد».

حزب  چپ صهیونیستی «میرتص»  که از شرکای ائتلاف دولتی اسرائیل به شمار می‌آید نیز نادیده گرفتن فلسطینی‌ها در سخنرانی بنت را مورد انتقاد قرار دارد و اعضای آن تاکید کردند در داخل و خارج از این دولت برای پیشبرد راه حل دو دولتی تلاش خواهند کرد.

نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی برای مجمع عمومی سازمان ملل به تمجید از این رژیم پرداخت و علیه ایران لفاظی کرد. وی به تحسین «دموکراسی» و حاکمیت قانون در رژیم صهیونیستی پرداخت و این رژیم را «معجزه» خواند.

نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، انتخاب خود و کابینه ائتلافی تحت نظر او و «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم به عنوان یک نمونه بارز از دموکراسی در منطقه خواند و سپس تمجید از عملکرد کابینه خود در زمینه مقابله با ویروس کرونا و واکسیناسیون ساکنان فلسطین اشغالی پرداخت.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی از عملکرد این رژیم تعریف کرده است که فعالان حقوق بشر پیش‌تر از اقدامات این رژیم در ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق سکونت فلسطینیان از قبیل واکسن کرونا و حتی ارسال واکسن‌های تاریخ گذشته به شدت انتقاد کرده بودند.

نفتالی بنت سپس به لفاظی علیه نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین پرداخت و آنها را «تروریست» خواند و بلافاصله اتهام‌زنی علیه ایران را آغاز کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران درصدد نابودی رژیم صهیونیستی است و می‌خواهد بر منطقه مسلط شود و این کار را می‌خواهد با برنامه هسته‌ای خود به پیش ببرد.

بنت به عنوان نخست‌وزیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا به لفاظی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و همچنین علیه قدرت پهپادی ایران موضع گرفت و مدعی شد که ایران از همه خطوط قرمز درباره برنامه هسته‌ای خود از قبیل غنی‌سازی اورانیوم برای ساختن سلاح اتمی عبور کرده است.

وی سپس با انتقاد از «انفعال» بین‌المللی در خصوص نقض خطوط قرمز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: «اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست یابد».

کابینه رژیم صهیونیستی به هدایت بنت، از زمان آغاز به کار در ماه‌های اخیر، تلاش خود را به کار گرفته  تا با فرستادن مقام‌های مختلف به واشنگتن و دیدار با مقام‌های آمریکایی و کشورهای امضاکننده برجام، از احیای توافق هسته‌ای ایران جلوگیری کنند. مقام‌های رژیم صهیونیستی اخیرا، تلاش‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر پیشبرد مذاکرات «وین» برای احیای برجام را تشدید بخشیده‌اند و از هر فرصتی برای جوسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/صتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول