اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

سنگ‌اندازی دفترخانه‌های رسمی جلوی پای متقاضیان تعویض پلاک یزد

دفترخانه‌های اسناد رسمی استان یزد بر خلاف مصوبه دادستان کل کشور از صدور وکالتنامه تعویض پلاک با برگ سبز خودداری می‌کنند و این امر دغدغه زیادی برای بسیاری از متقاضیان ایجاد کرده است.

سنگ‌اندازی دفترخانه‌های رسمی جلوی پای متقاضیان تعویض پلاک یزد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، با وجود تأکید صریح دادستان کل کشور مبنی بر رسمیت برگه سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، اما به نظر می‌رسد دفترخانه‌های استان برای صدور وکالت‌نامه تعویض پلاک با برگ سبز، سنگ اندازی و از صدور وکالت نامه خودداری می‌کنند.

سیدحسن ضیائی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل یزد در باره به خبرنگار فارس، اظهار کرد: انتقال سند به عنوان یکی از چالش‌های نمایشگاه داران خودرو است که متأسفانه علی رغم پیگیری‌های هنوز این مهم سامان نیافته است.

وی افزود: متاسفانه دفتر‌خانه‌های اسناد رسمی بر خلاف دستور صریح دادستان کل کشور و تایید ناجا، وکالت تعویض پلاک بر روی برگ سبز صادر نمی‌کنند و به نظر می‌رسد این موضوع تخلف و یا جرم است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در استان یزد، مقاومت دفترداران را ناشی از کم شدن درآمد آنان در این امر دانست و گفت: وقتی زمان تعویض پلاک، خودرو به صورت کامل بازرسی شده و مشخصات فروشنده و خریدار ثبت می‌شود دیگر چه نیازی به سند دوم است که هیچ کجا هم استفاده نمی‌شود تا زمانی که بخواهید خودرو را بفروشید.

موسی علی مردای یکی از نمایشگاه‌داران قدیمی در استان یزد نیز در این باره افزود: متأسفانه این اقدام غیرقانونی دفترخانه‌های رسمی مشکلات زیادی را برای متقاضیان تعویض پلاک ایجاد کرده و هیچ کس هم به داد نمی رسد.

وی افزود: با توجه به زیاد شدن هزینه‌های مختلف و ازدحام جمعیت در مرکز تعویض پلاک عملا دغدغه تعویض پلاک و به نام زدن سند خودرو به عذابی سخت برای مردم تبدیل شده است.

حسینی نیک، تکذیب کرد

سیدحسین حسینی نیک، رئیس کانون سردفتران استان یزد هم در این خصوص، با تکذیب این ادعا که از سوی اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مطرح شده است، اظهار کرد: وکالتنامه در همه دفاترخانه‌های اسناد رسمی استان برابر مر قانون صادر می‌شود.

وی افزود: ممکن است فردی به دفترخانه‌ها مراجعه کرده و به دلیل نقص در مدارک برای او وکاتنامه صادر نشود، که این مساله طبیعی است و پس از تکمیل مدارک می‌تواند به دفاترخانه‌ها مراجعه کند.

رئیس کانون سردفتران استان یزد در حالی ادعای ممانعت از صدور وکالت نامه تعویض پلاک خودرو با برگ سبز را تکذیب کرده که پیگیری‌های میدانی خبرنگار فارس خلاف آن را نشان می‌دهد و متأسفانه برخی از دفاتر اسناد رسمی از صدور وکالتنامه تعویض پلاک خودرو خودداری کرده و صدور آن را منوط به سند رسمی عنوان می‌کنند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور۱۳ شهریور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالیکت تأکید کرد و در این نامه تصریح شده است: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی‌باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

این در حالی است که برای انتقال خودرو در دفاتر تعویض پلاک یا نیاز به حضور طرفین است یا اینکه خریدار باید وکالتنامه رسمی از طرف مالک قبلی داشته باشد که این وکالت نامه قبلاً در دفاتر اسناد رسمی با هزینه اندک تنظیم می‌شد و خریدار می توانست براساس همین وکالت در مراکز تعویض پلاک پلیس راهور انتقال خودرو را به نام خود را انجام دهد و تعویض پلاک کند.

ولی متأسفانه پس از بخشنامه دادستان کل کشور، دفاتر اسناد رسمی همچنان از تنظیم وکالتنامه رسمی انتقال خودرو برای متقاضیان خودداری می‌کنند و ساماندهی این مهم ورود جدی دستگاه های نظارتی و قضایی را می طلبد.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول