اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

خاطره سازی از پیاده روی اربعین در قلب پایتخت/ «رویای بهشت» در تهران

این روزها بسیاری از هنرمندان تلاش کرده‌اند حال و هوای اربعین را در فضای شهری ایجاد کنند تا جاماندگان اربعین بتوانند تا حدی به آن حس و حال دست یابند و خاطره بازی کنند.

خاطره سازی از پیاده روی اربعین در قلب پایتخت/ «رویای بهشت» در تهران

گروه زندگی: سعیده اسدیان: ویروس کرونا که نزدیک 600 روز می‌شود جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، کاری کرد تا امسال هم بسیاری از مشتاقان سید و سالار شهیدان نتوانند به پیاده‌‌روی اربعین بروند و محدودیت‌های بحران کرونا تعداد جاماندگان اربعین را بی‌شمار کرد.

این در حالی است که تا دو سال قبل، این روزها بسیاری خود را آماده رفتن به بین‌الحرمین می‌کردند و تلاش‌شان بر این بود تا بتوانند نجف تا کربلا را پیاده طی کرده و در روز اربعین ارادت خود را به امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و یارانش نشان دهند.

با این وجود بسیاری از هنرمندان تلاش کردند حال و هوای اربعین را در فضای شهری ایجاد کنند تا جاماندگان اربعین بتوانند تا حدی به آن حس و حال دست یابند و خاطره بازی کنند. 

زنده کردن حال و هوای کربلا در تهران

بر همین اساس یکی از کارهای هنرمندانه‌ای که در این روزها صورت گرفته، نمایشگاه عکس-چیدمان «رویای بهشت» است.

نمایشگاهی با بیش از 3000 قطعه عکس و نمایش قطعه ای از عکس هوایی پانورامای جاده نجف به کربلا به صورت اینستالیشن و عکس-چیدمان های دیگری از نماد های اربعینی که حال و هوای روزهای پیش از شیوع کرونا در محرم و صفرِ نجف و کربلا را به خوبی نشان می‌دهد

 مجموعه‌ای جذاب و دیدنی که در قالب یک نمایشگاه عکس بزرگ با نام «رویای بهشت» ایجاد شده و سید احسان باقری، طراح و مدیر هنری این نمایشگاه است.

او توانسته این مجموعه عکس را جمع‌آوری و در قالب نمایشگاهی بزرگ به وسعت 1000 متر مربع در معرض دید عموم قرار دهد.

نمایشگاه چیدمان عکس «رویای بهشت» تا پانزدهم مهر ماه در «باغ هنر» مجموعه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد برپا بوده و از ساعت 15 تا 21 میزبان جاماندگان اربعین خواهد بود. 

 

نمایشگاه «رویای بهشت» تنها یک نمایشگاه عکس ساده نیست، بلکه عناصر دیگر همچون حجم، نور و موسیقی نیز به کمک عکس های این نمایشگاه آمده تا بتواند حس و حال بهتری را برای ببینده در زمان تماشای تصاویر به همراه آورد.

بهره‌مندی و جمع‌آوری عکس‌ از 120 عکاس ایرانی، عراقی، بلژیکی، استرالیایی و... از جمله اقداماتی است که سید احسان باقری برای تهیه این نمایشگاه انجام داده و تلاش کرده با چیدمانی جذاب تصاویر را در کنار یک دیگر به بهترین شکل ممکن قرار دهد. 

 باقری در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه محور نمایشگاه عکس چیدمان «رویای بهشت»، قرارگیری تصاویر در کنار هم و همچنین کمک گرفتن از دیگر هنرها به صورت تلفیقی بوده می‌گوید: «حجم، صوت، نور و هر آنچه که می‌تواند به کمک عکس‌ها بیاید تا حس یک فضای تجربه شده یا نشده را به بیننده منتقل کند در این نمایشگاه در سه بخش عرضه شده است.» 

 

آنچه در «رویای بهشت» خواهید دید

او هر چهار بخش این نمایشگاه را که در «باغ هنر» مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌ آباد برپا شده اینطور توضیح می‌دهد: «در بخش نخست نمایشگاه بیش از 3 هزار پرتره از زائران اربعین نصب شده است. در بخش دوم قسمتی از یک عکس 8 کیلومتری هوایی پانوراما که در سال 94 از جاده نجف به کربلا ثبت شده؛ برای اولین بار در معرض نمایش قرار داده‌ایم. در بخش سوم و چهارم نیز عکس های دو بعدی و نمادهای حجمی و تصویری زیارت اربعین به صورت عکس چیدمان بوده و فضایی را برای نمایش مستندهای مربوط به اربعین در نظر گرفته‌ایم.» 

 

طراح و مدیر هنری «رویای بهشت» به این موضوع تأکید دارد که در این نمایشگاه هدف آن بوده تا هم حال و هوای زیارت اربعین را برای کسانی که تجربه این پیاده‌روی را داشته‌اند و در این دو سال شیوع ویروس کرونا نتوانسته‌اند مشرف شوند و هم برای کسانی که هنوز این تجربه شیرین را نداشته‌اند به همراه آورد.

وی می گوید: «هدف از نمایشگاه تنها به این خاطر بوده تا حال و هوای زیارت اربعین را در همین حوالی احساس کنیم تا باز هم این امکان بعد از تمام شدن بحران کرونا مجدد ممکن شود و همچنان شاهد پیوستن میلیونی مردم ایران به این پیاده‌روی و زیارت نورانی باشیم.» 

 

تلاشی برای کمرنگ کردن تأثیر کرونا بر هنر و هنرمند

با وجود آنکه ویروس کرونا یکی از تأثیرات سوء خود را بر هنر و هنرمندان گذاشته است اما باز هم تلاش بر این است تا بتوان هنر را همچنان پویا نگاه داشت و از هنرمند حمایت کرد. فرصتی که در «باغ هنر» برای هنرمندان فراهم شده تا بتوانند تأثیر منفی این بحران بر هنر را کمرنگ کنند.

سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در همین زمینه می‌گوید: «مجموعه اراضی عباس‌آباد طی سال‌های گذشته تلاش کرده است تا نقش جدی در احیای هنر به ویژه در زمان شیوع کرونا داشته باشد. به طوری که می‌توان این نگاه را همچنان ادامه داد تا علاقمندان به هنر و هنرمند بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.» 

حجازی درباره برگزاری نمایشگاه «رویای بهشت» با همین هدف ادامه می‌دهد: «هنر تعاملی و معرفی دین از زاویه هنر اقدامی است که در این نمایشگاه به خوبی توانسته است خود را در معرض نمایش قرار دهد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مقدمه‌ای برای قدم‌های بزرگ‌تر و حمایت بیشتر و بهتر از چنین هنرمندانی باشد.» 

 

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «رویای بهشت»‌ که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپاست همه روزه می‌توانند از ساعت 15 تا 21 به آدرس بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، بلوار شهدای بانک مرکزی، باغ هنر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول