اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

سیستم فاضلاب شهری یزد باید تقویت شود/مدیریت مصرف آب خیلی جدی گرفته شود

بر اساس آمارها ، میزان بارندگی های یکسال زراعی اول مهرماه 1399 تا 31 شهریورماه 1400 بیانگر آن است که با وجود اینکه تمام استانها با کاهش بارش نسبت به بلندمدت مواجه بودند ولی یزد نسبت به دوره زمانی بلندمدت ، کمترین کاهش را نسبت به سایر استانها داشته است.

سیستم فاضلاب شهری یزد باید تقویت شود/مدیریت مصرف آب  خیلی جدی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی ، در مدت یکسال زراعی گذشته اختلاف بارش ها حکایت از آن دارد که بارندگی های مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به طور میانگین نسبت به دوره بلندمدت ۹۱.۸ میلیمتر و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نیز ۱۴۸.۳ کاهش یافته است.

در این میان استانهای کرمانشاه با منفی ۲۵۰.۸ ، چهارمحال و بختیاری با منفی ۲۲۹.۴ و لرستان با منفی ۲۲۴.۴ میلیمتر بیشترین کاهش نسبت به بلندمدت و استانهای یزد با منفی ۲۶.۳ ، قم با منفی ۳۹.۴ و اصفهان با منفی ۴۷.۶ کمترین کاهش نسبت به بارشهای بلندمدت داشته است.

بارندگی‌های سال زراعی جاری تاپایان شهریور ۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و حدود ۵۱درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و هیچ یک از استانهای کشور طی این دوره ، بارش بیش از نرمال دریافت نکرده اند.

بر این اساس بیشترین کم بارشی نسبت به بلندمدت به ترتیب در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با ۶۷.۸ ،۶۴.۳ و ۶۱.۱ درصد رخ داده و بیانگر این است که بارشها در این سال در استانهای جنوبی کمتر از سایر نقاط کشور بوده و این روند در نقاط مرکزی نیز تا حدودی محسوس بوده است.

همچنین بیشترین میزان بارش معادل ۷۲۴.۲ ،۵۴۳ و ۴۸۹.۴ میلیمتر به ترتیب در استانهای گیلان، مـازنـدران و کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

بارشهای شهریور ۱۴۰۰ هم ، کمتر از یک درصد از بارشهای سالانه کل کشور را تامین کرده در حالی که میانگین بلندمدت بیانگر آن است که تامین بارش سالانه در این ماه حدود ۲ درصد بوده است.

این وضعیت بارندگی ها در تابستان برای ۲۱۰ شهر ایران ، تنش آبی ایجاد کرد که استان یزد هم از این موضوع بی نصیب نبود به گونه‌ای که در طول شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و در سال جاری با کاهش بیش از ۹۰ درصدی منابع آبی مواجه هستیم که این موضوع در طول دوره ۳۰ ساله خشکسالی استان یزد در نوع خود بی نظیر بوده و به نوعی ، رکورد محسوب می‌شود.

ضمن آنکه امسال هم در ۳۳۰ روستایی که هیچ منابع آبی در آن‌ها وجود ندارد، آبرسانی به صورت سیار انجام شده که بیشترین آن‌ها در شهرستان تفت اعلام شده است.

امسال هم که سال زراعی آبی آن از روز پنجشنبه اول مهرماه آغاز شده اوضاع بهتری نداریم و بر اساس اعلام رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد برای پاییز و تا نیمه‌زمستان، بارش‌های کم و زیر نرمال کشوری را خواهیم داشت.

هم اکنون ۲۵۹ شهر و ۸ هزار و ۵۶۲ روستا با تنش آبی شدید درگیرند و بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، در تابستان سال‌جاری ۲۸۲ شهر دچار تنش آبی بودند و در سال آبی جاری نیز در حوضه آبریز مرکزی ۱۰۴ شهر دچار تنش آبی می‌شوند که از این میان حدود ۳۸ درصد شهرها وضعیت تنش آبی قرمز را تجربه خواهند کرد.

بنابراین و با این وضعیت ، پیشنهاد می‌کنم از همین الان، مدیریت مصرف و هشدارهای جدی به مشترکین پرمصرف در دستور قرار گیرد و در عین حال به فکر چاره اندیشی برای جداسازی آب شرب و غیر شرب در شهرهای بزرگ و تقویت سیستم فاضلاب این شهرها بود.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول