اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اهمیت ویژۀ اربعین در روایات/ اگر موانع نبود مردم بسیاری با شوق در پیاده روی حاضر می‌شدند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در سخنرانی به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر گفت: اگر موانع نبود، بسیاری از شما حاضران با شوق فراوان در پیاده‌روی اربیعن حاضر می‌شدید و توفیق زیارت عتبات عالیات را پیدا می‌کردید، امیدواریم این زیارت در سال‌های آینده شامل حالمان شود.

اهمیت ویژۀ اربعین در روایات/ اگر موانع نبود مردم بسیاری با شوق در پیاده روی حاضر می‌شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در سخنرانی به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر و هفته دفاع مقدس در مسجد امام خمینی (ره) با تسلیت ایام اربعین اباعبدالله‌الحسین (ع) اظهار کرد: اگر موانع نبود، بسیاری از شما حاضران با شوق فراوان در پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شدید و توفیق زیارت عتبات عالیات را پیدا می‌کردید، امیدواریم این زیارت در سال‌های آینده شامل حالمان شود.

وی درمورد اهمیت کلمه اربعین در قرآن کریم بیان کرد: خداوند در آیه 142 سوره اعراف می‌فرماید با حضرت موسی (ع) سی‌ شبانه‌روز قرار ملاقات داشتیم و ده روز به آن افزودیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد. این آیه به ما می‌آموزد که اگر خواستیم کاری به نتیجه برسد باید چهل را بگذرانیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: حضرت موسی (ع) به برادرش هارون گفت در این مدت چهل روز که با خدا قرار دارم، تو جانشین من در میان مردم باش وکار آنان را اصلاح کن، البته مبادا راه فسادگران را دنبال کنی. کلمه اربعین در قرآن کریم دارای اهمیت است و خداوند متعال ما را به معنای این کلمه توجه می‌دهد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: یک برداشت ابتدایی که از این آیه می‌توان داشت؛ این است که امام زمان (عج) در غیبت به سر می‌برند و گویا که به پیروانشان می‌فرمایند کاری کنید که زمینه ظهور من فراهم شود. وقتی اعمال ما اعمال صالح شود لیاقت ظهور مصلح کل را پیدا می‌کنیم.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) یادآور شد: اگر مومنی می‌خواهد دعایش مستجاب شود، چهل مومن را به یاد بیاورد و برای آنها دعا کند که دعای خودش اجابت می‌شود و این یکی از اعمال نماز شب است.

وی در ادامه تاکید کرد: رسول اکرم (ص) در روایتی می‌فرمایند کسی که شراب می‌خورد خدای متعال چهل شبانه روز نمازش را قبول نمی‌کند و لذت و شیرینی نماز را نمی چشد، در عین حال این وظیفه از او ساقط نمی‌شود. شاید یک معنای این روایت این است که جمله جمله نماز، برگرفته از قرآن است و خداوند در مورد قرآن فرموده است که تنها پاکان می‌توانند با آن تماس برقرار کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند وقتی‌ مومنی از دنیا برود و چهل مومن در تشییع جنازه‌ی او شرکت کنند و بگویند خدایا ما جز خیر از او ندیده‌ایم، البته که تو بهتر می‌دانی. خدای متعال می‌گوید که من شهادت شما را در نظر گرفتم و اگر غفلتی کرده است، درگذشتم و او را مورد عفو و مغفرت خویش قرار دادم.

امام جمعه قزوین افزود: از این حدیث می‌فهمیم که می‌باید طوری زندگی کنیم که لااقل چهل مومن موقع مرگ ما و در تشییع و تدفین حضور پیدا کنند و برای ما شهادت دهند، نباید جوری رفتار کنیم که انسان‌ها از ما فراری باشند.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) خطاب به رزمندگان دفاع مقدس اظهار کرد: حضرت رسول اکرم (ص) درباره شما عزیزانی که در دفاع مقدس حضور داشتید و سختی‌های آن‌را چشیده‌اید فرمودند که اگر مسلمانی در شرایط جهاد صبوری کند و و زندگی سختی داشته باشد؛ مانند شرایط زندگی رزمندگان دفاع مقدس که در آن وضعیت خطرناک از کشورشان دفاع کردند.

وی ادامه داد: حضرت فرمود اگر کسی یک روز در شرایط بسیار سخت جهاد شکیبایی کند، از عبادت چهل سال برای او ارزشش بیشتر است که خوشا به حال آزادگان، رزمندگان و حماسه آفرینان دفاع مقدس و افتخار آفرینان دفاع از حرم که این عزت را برای کشور به دست آوردند و مصداق این روایت حضرت پیامبر (ص) شدند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول