اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

قیمت دوربین حرفه ای چطور تعیین می‌شود؟

هر بار که دوربین جدیدی وارد بازار می‌شود، همه قبل از مشخصات فنی دنبال این هستند که بدانند قیمت دوربین جدید چقدر است. بعد از مشخص شدن قیمت هم در شبکه‌های اجتماعی بحث و نظرها به این سمت می‌رود که «چرا این دوربین گران است؟»، «آیا با این قیمت ارزش خرید دارد؟» و سوال‌هایی مشابه همین سوال‌ها.

قیمت دوربین حرفه ای چطور تعیین می‌شود؟

هر بار که دوربین جدیدی وارد بازار می‌شود، همه قبل از مشخصات فنی دنبال این هستند که بدانند قیمت دوربین جدید چقدر است. بعد از مشخص شدن قیمت هم در شبکه‌های اجتماعی بحث و نظرها به این سمت می‌رود که «چرا این دوربین گران است؟»، «آیا با این قیمت ارزش خرید دارد؟» و سوال‌هایی مشابه همین سوال‌ها.

اما سؤال اصلی اینجاست که با این‌همه پیشرفت فناوری ساخت و تولید دوربین، چرا سازندگان به این فکر نمی‌افتند که قیمت دوربین‌های جدیدشان را کم کنند؟ چرا همچنان هر مدل جدیدی که وارد بازار می‌شود، گران‌تر از مدل قبلی است؟

در این مقاله می‌خواهم درباره قیمت دوربین و عوامل مؤثر بر آن صحبت کنیم.

البته بدون اینکه بخواهم از قیمت بالا یا قیمت پایین یک کالا حمایت کنیم، می‌خواهیم ببینم که چرا این مدل قیمت‌گذاری هنوز در طی این سال‌ها تغییری نکرده است؟ علت این بالا رفتن قیمت‌ها چیست و چطور با کمترین هزینه بهترین مدل‌های دوربین را بخریم.

جدیدترها همیشه گران‌تر هستند

قیمت دوربین ها همیشه با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوعی است که تقریبا همه فروشندگان و عکاسان به آن واقف هستند. صرف نظر از استراتژی شرکت‌های مختلف برای قیمت‌گذاری محصولاتشان، هر دوربینی با گذشت چند ماه از ورودش به بازار ارزان‌تر می‌شود. البته این کاهش قیمت جدا از مشکلات دیگر اقتصادی مثل تورم بالا است.

مثلاً ممکن است قیمت تمام شده یک دوربین در بازار جهانی در اولین ورودش به بازار 1000 دلار باشد. موضوع مورد بحث ما این است که قیمت این دوربین پس از چند ماه کمتر از 1000 دلار شده و مثلاً 950 دلار می‌شود. یعنی حدود 5 درصد کاهش قیمت خواهد داشت. اما در بازار ایران طی همین چند ماه ممکن است قیمت دلار 10 درصد افزایش داشته باشد. بنابراین قیمت دوربین مذکور نه تنها 5 درصد کاهش نخواهد داشت، بلکه با محاسبه مابه‌التفاوت افزایش قیمت دلار چیزی حدود 5 درصد هم افزایش پیدا می‌کند.

این افزایش قیمت اصلاً ارتباطی با قیمت اصلی دوربین در بازار جهانی ندارد و ناشی از فشار تورمی قیمت‌ها در یک کشور خاص است.

اما به‌هرحال در بازار‌های جهانی شاهد افت قیمت دوربین هستیم. حالا سؤال اینجاست که چرا دوربین‌های جدید گران‌تر از مدل‌های قبلی خودشان هستند و چرا با گذشت زمان قیمت آن‌ها کم می‌شود؟

راستش را بخواهید همین افت قیمت دوربین‌ها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا قیمت دوربین‌های جدیدتر خیلی بالاتر به نظر برسد.

به عنوان مثال، دوربین D780 نیکون در زمانی که به بازار معرفی شد، قیمت اصلی آن برابر همان قیمتی بود که مدل قبلی، یعنی D750 داشت اما مشکل اینجا بود که قیمت دوربین D750 در طی زمان حضورش در بازار حدود 40 درصد افت پیدا کرده بود و به همین دلیل وقتی کاربران آن را با قیمت دوربین جدیدتر مقایسه می‌کردند، با تعجب می‌گفتند:

مگر D780 چقدر امکانات جدیدتر دارد که باید این‌قدر گران‌تر باشد؟

مبنای قیمت گذاری دوربین‌ها چیست؟

به شکل بالا نگاه کنید. در این تصاویر ما از دو نام عمومی استفاده کردیم که اشاره به مدل یا دوربین خاصی نداشته باشد. قیمت دوربین Camikon D2 در زمان عرضه مثلاً 1000 دلار بوده است. شرکت رقیب آن یعنی Pentafilm هم سعی کرده تا دوربین G2X با امکاناتی کمی بالاتر از آن را با قیمت 1100 دلار وارد بازار کند. هر دوی این دوربین‌ها با گذشت زمان، دچار کاهش قیمت می‌شوند.

شرکت Camikon همه سعی خودش را می‌کند تا محصول بعدی‌اش را بهتر و قوی‌تر و سریع‌تر و امکانات بیشتری وارد بازار کند تا مشتری های بیشتری را به سمت خودش بکشد یا مشتری‌های قبلی که دوربین D2 را خریداری کرده‌اند ترغیب کند تا دوربین قبلی خودشان را بفروشند و مدل جدیدتر را خریداری کنند (واضح است چرا دیگر؟! اگر این دو اتفاق نیفتد شرکت Camikon بعد از چند سال ورشکسته می‌شود و از بازار بیرون می‌رود)

بنابراین قیمت دوربین جدید D3 باز هم همان 1000 دلار و قیمت دوربین جدید Pentafilm یعنی G2X نسخه II هم با همان قیمت 1100 دلار وارد بازار می‌شوند.

بله، همه هم می‌دانند که دوربین قبلی هنوز با قیمت خیلی پایین‌تر در بازار موجود است و البته باز هم همه می‌دانند که می‌توان با کمی چشم‌پوشی از امکانات جدید‌تر، مدل قبلی را با قیمت خیلی پایین‌تر خریداری کرد. این دیگر به هنر شرکت‌های مذکور برمی‌گردد که چقدر بتوانند مشتریان را به دوربین‌های جدیدشان ترغیب کنند و بازار را به سمت خودشان بکشند.

اما آنچه که ما از دنیای تکنولوژی انتظار داریم چیزی شبیه به دیاگرام پایینی است:

 

اینکه مثلاً اگر دوربین جدید‌تر فقط 10 درصد امکانات بیشتر نسبت به دوربین قبلی دارد (که حالت بسیار ایده‌آلی هم هست!) بنابراین قیمت آن تنها 10 درصد بالاتر از قیمت دوربین قدیمی‌تر که در بازار موجود است باشد!

حالا فرض کنیم که قیمت دوربین قدیمی‌تر در طی زمان حضور خود حدود 40 درصد کاهش داشته باشد. قیمت دوربین جدیدتر هم 10 درصد بالاتر از قبلی باشد. یعنی قیمت دوربین جدیدتر در زمان ورود برابر 30 درصد قیمت دوربین قبلی در زمان ورودش خواهد بود. به این ترتیب، این دوربین‌ها بعد از 3 یا 4 نسل احتمالاً با قیمت رایگان باید به دست ما برسند!

به همین دلیل ساده، شرکت‌ها اگر پیشرفت نکنند ممکن است آن‌قدر مجبور به کاهش قیمت شوند که ورشکسته شوند.

این همان اتفاقی است که برای خیلی از بزرگان صنعت تصویرگری مانند Kodak، Minolta یا Konica افتاد و یا شرکت‌هایی مانند Samsung را از ادامه بازی منصرف کرد.

قیمت دوربین‌ها در دنیای واقعی

بیایید با چند مثال ببینیم که چرا برخی از دوربین‌ها که قیمت خیلی گرانی دارند در بازار باقی می‌مانند و برخی از دوربین‌ها حتی با قیمت خیلی ارزان هم از بازار حذف می‌شوند.

دوربین Sony a6000 در زمان ورود به بازار با یک لنز کیت زوم، 799 دار قیمت داشت. یعنی 200 دلار ارزان‌تر از مدل NEX-6 که همان موقع در بازار بود. سونی برای اینکه دلیلی برای آپگرید کردن مدل قبلی وجود داشته باشد، چند قابلیت جدید به آن اضافه کرده بود، اما برای اینکه بتواند کاهش قیمت را جبران کند، رزولوشن منظره‌یاب را کم کرد و بدنه ضعیف‌تری را هم برای آن به کار گرفت.

به این ترتیب نشان داد که این مدل قرار نیست «جایگزین» مدل قبلی به شمار بیاید.

اصرار سونی برای اختصاص نامی شبیه به هم برای همه مدل‌های APS-C بدون آینه‌اش، راهکار جالبی نبود. برای همین هم به جای اینکه این بار همان اشتباه را تکرار کند، از نام‌های عددی برای این مدل‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال کاملاً مشخص است که مدل دیگری که با نام a6300 و امکانات بسیار بالاتر از a6000 معرفی کرد، بیشتر می‌تواند جایگزین NEX-6 باشد.

به این ترتیب دو شاخه جدید از دوربین‌های بدون آینه این شرکت متولد شدند که یکی از آن‌ها کمی پایین‌تر و یکی دیگر کمی بالاتر از Nex-6 بودند و هر کدام هم متناسب با امکانات جدیدشان قیمت‌گذاری شدند.

یکی از آن‌ها برای کاربرانی بود که به دنبال دوربین ارزان‌تری بودند و دیگری هم برای کسانی بود که می‌خواستند برای منظره‌یاب بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و همچنین فیلمبرداری 4K کمی بیشتر هزینه کنند.

حالا می‌فهمیم که شرکت‌های دوربین‌سازی چطور با معرفی دوربین‌هایی که امکانات کمتری دارند، فضای بیشتری برای معرفی مدل‌هایی که واقعاً گران‌تر هستند باز می‌کنند و در عین حال سعی می‌کنند مشتریان قبلی را هم نگه دارند.

حالا به مثال دیگری برای قیمت‌گذاری اشتباه در دنیای دوربین‌ها می‌پردازیم:

اواسط سال 2013 بود که نیکون با دوربین Coolpix A برای اولین بار وارد دنیای دوربین‌ کامپکت حرفه‌ای شد. دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای، به مدل‌هایی گفته می‌شد که حسگر‌هایی در حد دوربین‌های DSLR داشتند، اما بدنه کوچک آن‌ها و لنز‌های ثابت یا پرایم جمع و جوری که روی آن‌ها قرار داشت باعث می‌شد تا ظاهری شبیه به دوربین‌های کامپکت داشته باشند. قیمت دوربین Coolpix A با یک لنز واید 28mm f/2.8 برابر 1099 دلار بود. یعنی حدود 200 دلار ارزان‌تر از Fuji X100 که همان وقت در بازار بود.

نیکون تصور می‌کرد که کمی قیمت پایین‌تر نسبت به فوجی با توجه به امکانات نزدیک آن‌ها کافی خواهد بود. از آنجا که این نخستین دوربین از این سری دوربین‌ها بود، در صورت تثبیت قیمت دوربین جدید می‌توانست به عنوان یک پایه برای مدل‌های بعدی هم به شمار رود. اما چند ماه بعد، شرکت Recoh هم یک نسخه APS-C از سری مشهور GR را به بازار داد که فقط 799 دلار قیمت داشت.

نیکون نه امکان رویارویی با امکانات Recoh  را داشت و نه کاریزمای فوجی را. قیمت این دوربین تا نیمه دوم 2014 به 580 دلار رسید. کاهش قیمت دوربین Coolpix A آن‌قدر شدید و دور از ذهن بود که نیکون از ادامه این راه منصرف شد و به همین سادگی از این بازی بیرون رفت.

از کجا دوربین با قیمت مناسب بخریم؟

هنگام خرید دوربین، قیمت فقط یکی از فاکتورهای اصلی است؛ داشتن گارانتی، موجود بودن تجهیزات جانبی،  تعمیر‌پذیری و... هم فاکتورهای مهمی موقع خرید هستند.

ما توصیه می‌کنیم خریدتان را از مراکز یا فروشگاه‌های تخصصی انجام دهید. فروشگاه‌ اینترنتی نورنگار سال‌ها در زمینه فروش دوربین عکاسی حرفه‌ای فعالیت دارد. با اطمینان کامل و بدون هیچ نگرانی می‌توانید جدیدترین و بهترین مدل‌های بازار را با قیمت مناسب و با خدمات پس از فروش شایسته را بخرید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول