اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی وزیر خارجه قزاقستان با مقامات آمریکایی در «نیویورک»

وزیر امور خارجه قزاقستان با دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و مدیر ارشد بخش روسیه و آسیای مرکزی شورای امنیت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی وزیر خارجه قزاقستان با مقامات آمریکایی در «نیویورک»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختارتلئوبردی» وزیر خارجه قزاقستان با «دونالد لو» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرزی و «اریک گرین» مدیر ارشد بخش روسیه و آسیای مرکزی شورای امنیت ملی این کشور ملاقات کرد.

در جریان این مذاکرات طیف وسیعی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه، منطقه ای و دستور کار بین‌المللی، از جمله تماس های آتی در سطح بالا و عالی، وضعیت کنونی در افغانستان و ترویج گفت‌وگوی بین افغانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تلئوبردی با اشاره به نزدیک شدن جشن سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین قزاقستان و آمریکا (25 دسامبر) خاطرنشان کرد که کشورش به تلاش های خود در همکاری با طرف آمریکایی برای گسترش روابط متقابل سودمند هم در قالب دوجانبه و هم چند جانبه ادامه خواهد داد.

نمایندگان کاخ سفید به نوبه خود بر اهمیت تعامل بین «یوساید» و «قزآید»، از جمله در چارچوب ارائه کمک بشردوستانه به افغانستان تاکید و تلاش های قزاقستان در زمینه مبارزه با کرونا و تولید واکسن قزاقی را مثبت ارزیابی کردند.

وزیر خارجه قزاقستان سپس با وزرای خارجه  مولداوی، سریلانکا، رومانی، بحرین، وزیر صنعت و فناوری های جدید و فرستاده ویژه امارات در امور آب و هوا مذاکرات دوجانبه برپا کرد.

شایان ذکر است که با ابتکار طرف آمریکایی در نیویورک نشست وزرای امور خارجه کشورهای منطقه آسیای مرکزی و ایالات متحده در قالب ««С5+1» برگزار شد.

در طول این جلسه سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای شرکت کننده با تایید مهم بودن سکوی دیپلماسی منطقه ای بر اهمیت آن در حل وضعیت بحرانی در افغانستان، پتانسیل بزرگی در متحد ساختن تلاش های کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با کرونا، تحقق فرصت های اقتصادی و مبارزه با بحران مربوط به تغییر اقلیم تاکید کردند.

طرفین همچنین بر اهمیت تامین امنیت شهروندان خارجی و افغانهای مایل به ترک افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور تاکید کردند.

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت که قالب С5+1  خود را به عنوان یک بستر منظم برای بررسی امنیت منطقه ای، توسعه تماس های متقابل سودمند در داخل منطقه آسیای مرکزی و آمریکا معرفی کرده است.

همچنین شرکت کنندگان این جلسه بر اهمیت ابتکار به موقع قزاقستان برای تشکیل جلسه سران بخش‌های محیط زیست کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا که نتایج عملی آن می تواند محرک رشد اقتصادی باشد، تاکید کردند.

نشست مذکور امکان بررسی چالش ها و تهدیدات جدید در آسیای مرکزی، اقدامات مشترک برای حل مشکلات محیط زیست و همچنین راه‌های گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری مستلزم به رویکرد منطقه ای را فراهم کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول