اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بخت «بازارچه وعده‌ها» بالأخره باز شد+ تصاویر

بخت بازارچه صنایع‌دستی سمنان پس از سال‌ها وعده‌های مکرر نزدیکان دولت سابق در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بالأخره باز شد.

بخت «بازارچه وعده‌ها» بالأخره باز شد+ تصاویر

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: بازارچه صنایع‌دستی سمنان در ورودی مرکز استان، سال‌های نیمه‌تمام مانده و قول‌ها و وعده‌های مکرر نزدیکان حسن روحانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در دولت تدبیر و امید به جایی نرسیده بود.

علی‌اصغر مونسان، وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و از نزدیکان حسین روحانی، در سفری که ۲۷ مردادماه ۱۳۹۹ به سمنان داشت، پس از پیگیری‌های جدی نماینده مردم سمنان در مجلس وعده داده بود که تکمیل بازارچه صنایع‌دستی سمنان را در اسرع وقت پیگیری خواهد کرد.

مونسان در همان بازدید با مسؤول مستقیم اختصاص اعتبارات موردنیاز تکمیل بازارچه صنایع‌دستی سمنان در سازمان برنامه و بودجه هم تماس گرفت و قول داد که به‌زودی مبلغ مناسبی برای تکمیل بازارچه به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اختصاص می‌یابد.

بازدید وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پروژه‌های در دست اجرای شهر سمنان علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، در دولت روحانی آورده خاصی برای استان سمنان نداشت و بازارچه همچنان نیمه‌تمام ماند.

این روزها اما خبر می‌رسد که با نگاه ویژه تیم جدید در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بخت این پروژه نیمه‌تمام بالأخره باز شده و عملیات عمرانی در آن در حال انجام است.

مونسان، وزیر وقت میراث فرهنگی را در سفر به سمنان می‌بینید
که در حال گفت‌وگوی تلفنی برای اختصاص اعتبار به بازارچه صنایع‌دستی سمنان است!

وعده‌های نافرجام!

مونسان، وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از بازارچه در دست احداث صنایع‌دستی سمنان گفته بود: سمنان توانمندی‌های خوبی در عرصه صنایع‌دستی دارد و تلاش می‌کنیم با همراهی نماینده مردم سمنان در مجلس و استاندار سمنان، این پروژه را در اسرع وقت تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

او تأکید کرده بود: این وزارتخانه سهم خود را برای تکمیل بازارچه صنایع‌دستی سمنان در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌کند و از استاندار سمنان هم می‌خواهیم تا از محل منابع استانی به این طرح کمک کند.

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، رایزنی تلفنی وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با یکی از مسؤولان سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی برای اختصاص اعتبار به بازارچه صنایع‌دستی سمنان است که البته نتیجه خاصی به همراه نداشت:

وعده بی‌سرانجام معاون وقت!

بهمن نامورمطلق، معاون وقت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در سفر به سمنان گفته بود: در حال حاضر، بیش از ۳۵ بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کشور فعال است و امیدواریم این تعداد به ۵۰ بازارچه افزایش یابد.

وی اضافه کرد: مقرر شده است در نقاط مختلف کشور بر اساس قابلیت‌های استان‌ها، بازارچه صنایع‌دستی راه‌اندازی شود.

نامورمطلق با تأکید بر اینکه این بازارچه‌ها نقش مؤثری در گشایش حوزه صنایع‌دستی کشور دارند، گفت: راه‌اندازی پنج بازارچه صنایع‌دستی در استان سمنان پیش‌بینی شده است!

قرار بود آشناگر، استاندار سمنان پیگیر اختصاص اعتبار به بازارچه صنایع‌دستی سمنان باشد!

تأکیدات دائمی آقای نماینده

اما عباس گلرو، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکیداتی دائمی برای لزوم توجه به بخش صنایع‌دستی در سمنان و در بازدید چندین‌باره از غرفه‌های نمایشگاه‌های صنایع‌دستی حوزه انتخابیه و دیدار با هنرمندان سمنانی می‌گوید: تلاش برای توسعه بازار صنایع‌دستی به‌ویژه در کشورهای همسایه مورد تأکید قرار دارد و در نشستی با حضور صاحبان صنایع‌دستی راهکارهای لازم برای تحقق این هدف باید تبیین شود.

نماینده مردم سمنان با تأکید بر ضرورت حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی از هنرهای فاخر و اصیل، توسعه صنایع‌دستی و ایجاد نمایشگاه دائمی و فروشگاه صنایع‌دستی را لازم و ضروری دانست.

 نماینده سمنان در بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی سمنان
خواستار توجه هر چه بیشتر به هنرمندان این عرصه شده بود 

بختی که بالأخره باز شد

عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی سمنان سال‌ها راکد مانده بود تا اینکه در روزهای اخیر خبرهای خوبی از آغاز فعالیت‌ها در این طرح شنیده می‌شود.

حمیدرضا دوست‌محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از آغاز فاز سوم عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی سمنان خبر می‌دهد و می‌گوید: در دو فاز گذشته، عملیات ایجاد فونداسیون و قسمتی از اسکلت سازه‌ای بنا اجرا شده است. محصور کردن کارگاه و تکمیل اسکلت سازه‌ای بنا در فاز جدید اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه این بازارچه در ورودی شهر سمنان قرار دارد، گفت: ساختمان بازارچه و فروشگاه صنایع‌دستی سمنان به‌عنوان یکی از پروژه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در زمینی وسعت پنج هزار مترمربع اجرا می‌شود.

دوست‌محمدی اضافه کرد: این پروژه بر اساس یکی از نیازهای اساسی هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان تعریف شده است و شامل سالن‌های فروش، فضاهای مدیریت، اداری، نمازخانه و سرویس بهداشتی، انبار به همراه فضاهای پشتیبانی شامل بسته‌بندی و ارسال خواهد بود.

او ادامه داد: چهار هزار مترمربع از این فضا به‌صورت فضای باز برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، برپایی سازه‌های موقت، سیاه‌چادر عشایری و پارکینگ پیش‌بینی شده است.

فعالیت‌ها در بازارچه نیمه‌کاره صنایع‌دستی سمنان در روزهای اخیر از سر گرفته شده است

چندین هزار چشم منتظر!

بنا به آمارهای ارائه‌شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هنرمند در حال حاضر در استان سمنان به تولید صنایع‌دستی در بیش از ۵۰ رشته اشتغال دارند.

رشته‌های سفال و سرامیک، بافته‌های داری شامل گلیم، جاجیم، گلیچ و گبه، دست‌بافت‌های سنتی شامل کرباس‌بافی، دستمال‌بافی، حوله بافی و چادرشب بافی و صنایع‌دستی چوبی ازجمله منبت، معرق، مشبک و تراش سنگ از عمده‌ترین تولیدات صنایع‌دستی در استان سمنان است.

چندین هزار چشم این روزها منتظر پیگیری هر چه سریع‌تر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی است که بی‌شک می‌تواند برای همه هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان اهمیت قابل‌توجهی داشته باشد.

فعالان بخش صنایع‌دستی از مسؤولان استان سمنان می‌خواهند با قدرت و پیگیری مجدانه، بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان سمنان به‌ویژه در مرکز استان را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول