اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگاه تحلیلگران روس به عضویت ایران در شانگهای؛ ژئوپلیتیک خاورمیانه تغییر می‌کند

به گفته کارشناسان و تحلیلگران روسیه، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای از یک سو باعث پویایی خاص این سازمان شده و از سوی دیگر ژئوپلیتیک خاورمیانه را نیز تغییر می‌دهد.

نگاه تحلیلگران روس به عضویت ایران در شانگهای؛ ژئوپلیتیک خاورمیانه تغییر می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در مورد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای برخی تحلیلگران و کارشناسان روس نظرهای خود را مطرح کردند.

«بوریس دولگوف» کارشناس مرکز مطالعات عربی و اسلامی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: ایران با وجود همه تحریم‌ها، کشوری با اقتصاد در حال توسعه نسبتا پویا است.

ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به سازمان پویایی خاصی می‌بخشد و این جنبه بسیار مثبت و امیدوارکننده ای است.

«عمر نسار» مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر نیز گفت: توسعه بیشتر سازمان همکاری شانگهای و ورود ایران و فعال شدن سازمان همکاری شانگهای به عنوان سازمانی که همه کشورهای منطقه را متحد می‌کند، می‌تواند به توسعه یک رویکرد یکپارچه کمک کند که به نوبه خود می‌تواند تأثیر مثبتی در حل و فصل بحران افغانستان داشته باشد.

«استانیسلاف تاراس اف» سردبیر خبرگزاری «رگنوم» گفت: پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: برای «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور جدید ایران، شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه و آغاز روند الحاق کشور به این سازمان  اولین سفر خارجی یک گام موفقیت آمیز است.

به گفته وی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز نه تنها از اعطای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای به ایران، بلکه از اعطای موقعیت شریک گفت و گو به مصر ، قطر ، عربستان سعودی استقبال کرد. در خاورمیانه، مانند همیشه، همه چیز به سرعت در حال تغییر است.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای ابراز خرسندی کرد و گفت: تمایل کشورهای دیگر برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای نشان می‌دهد فعالیت‌های این سازمان در عرصه بین المللی بسیار مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد که پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو جدید و همچنین اعطای موقعیت شریک گفت و گوی سازمان به عربستان سعودی، مصر و قطر نشان دهنده نتایج مشخص و موفقیت متوازن در 20 سال فعالیت این سازمان است.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد به دلیل تلاش‌های مشترک اقدامات زیادی برای حفظ امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود. 

وی همچنین خواستار توجه ویژه به تشکیل چارچوب امنیتی در منطقه شد و افزود: با توجه به وضعیت اخیر افغانستان، مسائل مبارزه با تهدیدها و چالش‌های افراط گرایی و تروریسم بین المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تهران به عنوان ناظر ابتدا در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ژوئن 2005 شرکت کرد و در مارس 2008 این کشور برای پیوستن به این سازمان به عنوان یک عضو کامل درخواست داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول