اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک 27: انتخاب سخت در شرایط آسان

اصلی ترین جمله در این شگرد این است که رسیدن به آزادی، رسیدن به شکوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلا سخت نیست و به راحتی به دست می آید اما تنها یک تصمیم مشکل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینکه از جمهوری اسلامی عبور کنید.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک 27: انتخاب سخت در شرایط آسان

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: رویاها همین نزدیکی است حتی با چشم هم دیده می شود اما یک سختی دارد. شما باید یک تصمیم سخت بگیرید و رفتارتان را کاملا عوض کنید، این جمله شبیه تبلیغات کنکور است. اما این شگرد که در مسائل حساسی مانند کنکور جواب داده است در فضای رسانه ای هم زیاد استفاده می شود. شگردی که به ” انتخاب سخت در شرایط آسان “ معروف است.

 

اصلی ترین جمله در این شگرد این است که رسیدن به آزادی، رسیدن به شکوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلا سخت نیست و به راحتی به دست می آید اما تنها یک تصمیم مشکل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینکه از جمهوری اسلامی عبور کنید. شگرد ” انتخاب سخت در شرایط آسان “ معمولا با رویاپردازی و شعارزدگی رسانه های بیگانه همراه می شود.

 

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” انتخاب سخت در شرایط آسان “ گفت: در این تکنیک جنبه دوم آن یعنی ” انتخاب آسان “ در شرایط سخت می شود، یعنی ضد تکنیک در خودش با جابجایی اتفاق می افتد.

داودی افزود: ” انتخاب سخت در شرایط آسان “ یعنی رسانه ظاهرا همه چیز را خیلی آسان نشان می دهد، خیلی شدنی نشان می دهد، خیلی منتج به نتیجه نشان می دهد اما به شما می گوید برای اینکه آسان انتخاب کنید، باید یک تصمیم سخت بگیرید.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی درباره آن تصمیم سخت افزود: شما اگر بخواهید به دموکراسی برسید خیلی آسان است، شرایطش فراهم است، باید تصمیم بگیرید یا بروید زندان یا نروید زندان، یا اپوزیسیون بشوید یا نه، بنابراین در حوزه شناختی شرایط را خیلی آسان جلوه بدهید، انتخاب سخت اما شدنی باشد، البته نه سخت ماورایی.

داودی گفت: مثلا شما می توانید همه جا دیده بشوید، شما خانم همه جا می توانید دیده بشوید، اما یک شرط سخت دارد برهنه شوید و در داخل کشور روسری خود را بردارید، بزن سر چوب، برو بالای پست برق بایست به کمپین نه به حجاب اجباری بپیوند، سخت است اما شدنی است، در این میان در مقابل شرایط بسیار آسانی دارد، سختی آن این است که می بایست برای آن خواسته مبارزه کرد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: آنان با ابزار شناختی مدام می گویند مسیح علی نژاد را ببینید چقدر موفق است، می خواهید مانند آن بشوید، خیلی آسان است اما مقداری سختی دارد بلاخره شما وقتی روسری را برمی‌دارید، دو روز باید بازداشتگاه بروید، یک مقدار سخت است اما امکان پذیر است، بعد بیایید به شما پناهندگی می دهیم.

داودی تصریح کرد این حوزه یعنی به تصمیم رساندن، نه به نتیجه رسیدن، قرار گرفتن در این مسیر اصل هدف است و نتیجه برایش مهم نیست.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

همه ‌دوست دارند احساس کنند همه چیز تحت کنترل است. این فقط یک اولویت شخصی نیست ما از لحاظ بیولوژیکی به دنبال کنترل اوضاع هستیم. این باعث می ‌شود که ما از ابعادی خوشحال ‌تر و سالم ‌تر باشیم. حس کنترل، ترس اضطراب و استرس را کاهش می ‌دهد. اینجاست که می‌ گویند در هر مذاکره‌ ای مهم است که طرف مقابل احساس کند کنترل لازم را بر اوضاع دارد. بنابراین وقتی می ‌خواهید متقاعد کنید، دستور ندهید قدرت انتخاب‌ بدهید و راهنمایی کنید.

برای تاثیر بیشتر، اغلب باید بر غریزه خود غلبه کنیم و یک انتخاب را پیشنهاد کنیم. جالب این است که حس کنترل تنها به یک ادراک نیاز دارد. بهتر است مردم را به سمت راه‌حل‌های نهایی هدایت کنیم، در حالی که حس عاملیت خود را حفظ می‌ کنند نه با دستور دادن. همه اینها عالی هستند اما اگر در وهله اول به آنها توجه نشود بی‌فایده خواهند بود.

به طور کلی مغز ما به دنبال اطلاعات مثبت است و از اطلاعات منفی اجتناب می ‌کند. هنگامی که پزشکان به مردم می ‌گویند ممکن است بیماری بدی داشته باشند، افراد کمی برای گرفتن نتیجه آزمایش می روند. مردم اغلب نمی‌ خواهند خبر بد را بشنوند. بنابراین اگر اطلاعاتی که می دهیم بد باشد، مردم نمی ‌شنوند، اما اگر همان اطلاعات مثبت ارایه شود، افراد اغلب کنجکاو می ‌شوند.

وقتی چیزی را می‌شنویم که خوب به نظر می ‌رسد اما اطلاعات ناقص است، مغز ما می ‌خواهد ” خلا را پر کند “ بنابراین کنجکاو می شود. وقتی شکاف اطلاعاتی ایجاد می شود نیاز به پرکردن آن احساس می شود. وقتی دانستیم نمی دانیم می خواهیم بدانیم. بنابراین با تاکید و برجسته ‌سازی شکاف اطلاعاتی، افراد شروع به سوال پرسیدن می‌ کنند.

اگر اطلاعات مربوط به یک پیام غم ‌انگیز ‌باشد بسیاری از افراد به طور فعال از آن دوری خواهند کرد بنابراین پیام خود را به گونه ‌ای تنظیم کنید که اطلاعاتی که ارائه می‌ کنید احساسات مثبت را افزایش دهد، پرشدن شکاف اطلاعاتی را برجسته کنید و نشان دهید که چگونه دانش می‌ تواند برای بهتر شدن استفاده شود، با تاکید بر مزایای مثبتی که می‌ تواند از گوش دادن به پیام شما حاصل شود.

وقتی احساس خطر می‌ کنیم، نسبت به اطلاعات منفی بسیار حساس‌ تر هستیم. افراد در شرایط تهدید تمایل بیشتری به دریافت اطلاعات منفی دارند و به طور خودکار نشانه ‌هایی از خطر را جذب می ‌کنند هر چه بیشتر استرس داشته باشند، تمایل به تغییر دیدگاه‌ در واکنش به اخبار بد، غیرمنتظره‌تر است. وقتی احساس بدی داریم، به طور غریزی، بیشتر مراقبیم، حتی ممکن است این حرکت، هوشمندانه نباشد. 

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول