به گزارش خبرگزای فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، سعید رسولی با بیان اینکه در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل سبز و پیشران در توسعه پایدار کشور، به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسؤولان و سیاستگذاران قرار دارد، اظهار کرد: مسأله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامهریزی استراتژیک حمل و نقل کشور است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با برشمردن برخی چالشهای پیش روی گسترش شبکه ریلی کشور تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است؛ به جهت پهناوری سرزمینی و نیز تنوع بسیار زیاد گزینههای پیش رو، تصمیمگیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محورهای جدید، یک مسأله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلاف نظرها درباره اولویتهای توسعه شبکه میشود.
وی اضافه کرد: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور به عنوان بخشی از مرحله فاز ۲ مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه جوانب مسأله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویتهای توسعه ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین کند.
رسولی بیان کرد: با طراحی نرمافزار هوشمند ۳ سطحی شبکه ریلی برای نخستینبار درکشور و به عنوان نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هابهای لجستیکی، احداث کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاریهای محققان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده است و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکههای حملونقل ریلی، بروندادهای معتبر علمی داشته است.
همچنین محمد تمنایی، ضمن بیان برخی جزئیات فنی این نرم افزار، عنوان کرد: در این نرمافزار، اولویتهای گسترش شبکه ریلی بر اساس کمینهسازی کلیه هزینههای اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکههای ریلی و جادهای کشور و لحاظ محدودیتهایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هابهای لجستیکی، قیمتگذاری شبکه، تأثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و نیز ترانزیت بینالمللی و با لحاظ رقابت شیوه ریلی با شیوههای جادهای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ و مقصد مشخص خواهد شد.
مجری پروژه توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور افزود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است؛ احداث یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، میتواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حمل و نقل ریلی، جادهای و ترکیبی برای زوج مبدأ و مقصدهای مختلف در شبکه شود.
وی با اشاره به اینکه در این طراحی برای اولین بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدلسازی شده است، اضافه کرد: در این شبیهسازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیمهای کلان دولتی پیادهسازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه شود.
به گزارش فارس، با انجام این طرح مهم و راهبردی که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد؛ همچنین ارتقای یکپارچگی در برنامهریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهرهوری از ظرفیتهای موجود در طول سالهای آینده از دیگر دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی است.
در حال حاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راه وشهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.
انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/