اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نماینده دامداران: مشکلات‌مان تسکین پیدا کرده ولی هنوز حل نشده است

دامداری یکی از شغل‌های مهم مردم چهارمحال وبختیاری است که اخیراً به علت خشکسالی مشکلات عمده‌ای را شاهد هستند در این گزارش در مورد حل شدن مشکلات سابق و پیدایش مشکلات جدید صحبت شده است.

نماینده دامداران: مشکلات‌مان تسکین پیدا کرده ولی هنوز حل نشده است

به گزارش گروه استان‌ها چهارمحال و بختیاری| زینب رحیمی، ۲۳ تیرماه سال جاری جمعی از دامداران به امید رفع مشکلاتی از قبیل پایین بودن قیمت گوشت و شیر، افزایش قیمت بالای نهاده و نبود تناسب قیمت بین تولید تا عرضه در مقابل استانداری‌ تجمع کردند که قول‌هایی از طرف دولت به آن‌ها داده شد. (اینجا بخوانید)

امروز بعد از گذشت حدود دو ماه پیگیر محقق شدن یا نشدن مطالبات دامداران شدم و با رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو نشستم که جزئیات را در ادامه می‌خوانید.

بهرام دهقان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: یکی از علت‌های اصلی تجمع دامداران قیمت پایین شیر بود که اکنون شیر با قیمت مصوب به ۶ هزار و ۴۸۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود هرچند قیمت هر کیلو شیر برای دامدار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود و این قیمت اعلام شده با قیمت نهایی تفاوت دارد اما بازهم نسبت به قبل شرایط بهتر شده است.

رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قیمت و شرایط توزیع نهاده‌های دامی در استان یکی دیگر از علت‌های اعتراض بود، افزود: علت دیگر تجمع دامداران پایین بودن قیمت گوشت بود که به علت کمبود گوشت در بازار هر کیلو گوشت ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و با بهبود این شرایط اکنون دامداران کمتر ترغیب به کشتار دام‌هایشان می‌شوند.

کمبود ذرت مشکل جدید دامداران

وی ادامه داد: وضعیت توزیع نهاده شرایط بهتری پیدا کرده اما مشکل عمده این نهاده کمیاب بودن برخی اقلام است. زیراکه نهاده شامل اقلامی مانند: ذرت، کنجاله، سویا و گندم است که همه این اقلام باهم به دست دامدار نمی‌رسد و اکنون حدود دو ماه است که ذرتی به دست این قشر نرسیده است.

دهقان افزود: حمل و نقل نهاده نیز مشکل عمده این قشر در سطح کشور می‌باشد که تعرفه‌های حمل‌ونقل بار دو برابر تعرفه اصلی برای دامداران به پایان می‌رسد و از آنجایی که دامدار برای سیر کردن دامش به این محصولات نیاز دارد لذا مجبور است هر قیمت اعلام شده از سمت رانندگان را پرداخت کند.

سود ۱۰ هزار تومانی دامدار از پرورش هر کیلو گوسفند زنده

وی ادامه داد: قیمت فروش گوشت برای کسانی که گوسفند پرورش می‌دهند بسته به وزن و سن گوسفند ۱۱۲ تا ۱۲۰ هزار تومان است و در قیمت فروش گوشت در بازار 160 هزار است و هزینه‌‌های جاری که در طول یکسال برای پرورش یک گوسفند صرف می‌شود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است و گوسفند را یکصد و 10 هزار تومان فروخته می‌شود یعنی دامدار به ازای هر کیلو گوسفند تنها ۱۰ هزار تومان سود می‌کند.

افزایش قیمت در علوفه و نهاده دامی

مدیر اتحادیه دامداران استان بیان کرد: هزینه تهیه علوفه از سال گذشته تاکنون افزایش پیدا کرده و سفال و کاه از کیلویی ۸۰۰ الی ۷۰۰ به کیلویی ۴ هزار تومان، یونجه از یک هزار و ۵۰۰ به ۵ هزار تومان، ذرت از ۲ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار تومان، جو از ۲ هزار به ۶ هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت گوشت امسال و سال گذشته ثابت بوده و تنها اتفاق مثبت در تفاوت قیمت‌ها در سویا رخ داده که از ۱۸ هزار تومان به هفت هزار تومان کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: پرورش گوسفند برای افرادی که خود کشاورز هستند و غذای دامشان را کشت می‌کنند به صرفه‌تر است تا دامداری که باید علوفه تهیه کند و قیمت نهاده و هزینه حمل‌ونقل بار دهد.

افزایش ۶۲ درصدی قیمت کرایه بار

وی اظهار کرد: هیچ نظارت و بازرسی بر روی فعالیت رانندگان از بنادر تا استان وجود ندارد لذا قیمت بار طی گذشت دو ماه از هر کیلو ۲۸۰ تومان به هر کیلو ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان رسید که در حالت اول قیمت ۲۵ تن بار هفت میلیون تومان و با تعرفه‌های جدید ۲۵ تن بار با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به دست دامدار می‌رسد یعنی برای هر بار ۴ میلیون اضافه‌تر از قیمت قبل پرداخت می‌شود.

دهقان در پایان گفت: خلاصه اینکه اوضاع کشاورزان و دامداران نسبت به قبل بهتر شده و تنها مشکل مهم و آزاردهنده آن‌ها افزایش قیمت بار در هزینه‌های حمل‌ونقل است که اگر این مشکل نیز پیگیری و رفع شود کمک بزرگی به تولید گوشت، شیر و اقتصاد کشور خواهد شد.

با شنیدن این مطالب به دنبال بررسی علت مشکلات جدید رفتم که در این خصوص گفت‌وگویی با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان داشتم که جزئیات این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

کمبود ذرت مشکل ملی است

سام مردانی گفت: مشکل کمبود ذرت یک مشکل ملی است که به علت واردات و تأمین ارز و حتی ورود کشتی‌ها به وجود آمده است و مربوط به فصل یا زمان خاصی نیست.

وی در پایان گفت: به علت کمبود ذرت اولویت مصرف این محصول به طیور اختصاص پیدا کرده است و بار علوفه جدید اعلام شده اما هنوز به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول