اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شهرهای سمنان بالأخره کِی برای معلولان مناسب می‌شود؟

مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان یکی از خواسته‌های دیرینه آنهاست؛ اما شهرهای سمنان بالأخره کِی برای معلولان مناسب می‌شود؟

شهرهای سمنان بالأخره کِی برای معلولان مناسب می‌شود؟

خبرگزاری فارس سمنان- بهنام مطلبی: معلولان در جریان زندگی روزمره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از آنها دردسرهای حضور در جامعه و اماکن مختلف است.

در این بین مناسب‌سازی معابر و اماکن مختلف زمینه را برای حضور معلولان در جامعه فراهم کرده و مشکلات روزمره آنها را کاهش می‌دهد و می‌تواند در زمینه خودکفایی و بازگرداندن آنها به زندگی نقش مؤثری داشته باشد.

دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها نیز ملزم به مناسب‌سازی محیط ادارات و محیط شهری هستند تا بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف شود و در ادامه به بررسی اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در این زمینه می‌پردازیم.

مناسب‌سازی ۶۰ درصد دستگاه‌های سمنان

علیرضا ایزدپور، مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: موضوع مناسب‌سازی برای حضور معلولان در جامعه یکی از مطالب بسیار مهم و دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۸۳ تصویب شد و سپس در سال ۹۰ مورد بازبینی قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: بیش از ۱۰ درصد از جمعیت این استان بالای ۶۰ سال هستند که می‌توانند از موارد مناسب‌سازی در سطح جامعه بهره‌مند شوند.

ایزدپور با بیان اینکه مناسب‌سازی صرفاً مختص معلولان نیست و سایر افراد نیز از این مهم بهره‌مند خواهند شد، اضافه کرد: فرد معلول باید بتواند در هر جایی از شهر که اراده کرد، حضور یافته و خدمات دریافت کند.

وی تصریح کرد: چهار اتوبوس شهری مناسب‌سازی شده در شهر سمنان در حال حاضر به افراد دارای معلولیت ارائه خدمات می‌کنند که نیاز است تا تقویت و ساماندهی شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: تاکنون ۱۵ جلسه مناسب‌سازی برگزار شده و استان سمنان بین استان‌های کشور، در رتبه یازدهم ازنظر رعایت اصول مناسب‌سازی قرار دارد.

ایزدپور عنوان کرد: نزدیک به ۶۰ درصد دستگاه‌های اجرایی استان سمنان بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، مناسب‌سازی شدند.

وی اظهار کرد: در استان سمنان بالغ‌بر ۱۳ هزار نفر معلول وجود دارد که پنج هزار نفر معلول جسمی حرکتی و سه هزار نفر معلول نیمه بینا و نابینا هستند و این مهم اهمیت مناسب‌سازی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: قانون جامع حمایت از معلولان، ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش مسکن، اشتغال، مناسب‌سازی و حقوق شهروندی دارد که باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کرد.

دستگاه‌ها برنامه جامع خدماتی ویژه معلولان تدوین کنند

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان نیز گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های این استان باید برنامه جامع خدماتی ویژه همراه با زمان‌بندی عملیاتی مشخص به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به معلولان، جانبازان و افراد کم‌توان را تدوین کنند.

علیرضا شریفی‌نژاد با بیان اینکه قانون حمایت از معلولان،‌ جانبازان و افراد کم‌توان باید به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد، گفت: پایبندی اعضا به مصوبات جلسات مناسب‌سازی مهم است و دستگاه‌هایی که در این خصوص کوتاهی کردند باید طی یک هفته دلیل اجرا نشدن مصوبات را اعلام کنند.

وی افزود: پیوست قانون حمایت از معلولان، جانبازان و افراد کم‌توان باید برای اجرای تمامی پروژه‌های ساختمانی لحاظ شود و پیمانکاران موظف به رعایت اصول این قانون باشند تا معلولان و جانبازان با معضلات کمتری روبه‌رو شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان تأکید کرد: شاخص‌ها و استانداردها در حوزه ارائه خدمات به معلولان و جانبازان باید به‌طور مجدد به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

شریفی‌نژاد تصریح کرد: اداره کل بهزیستی استان سمنان باید در زمینه رعایت بهتر شاخص‌ها و ضوابط مناسب‌سازی ویژه معلولان و جانبازان، پیگیری‌های مستمر و ویژه را در دستور کار قرار داده و بر این اساس ارزیابی از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها را انجام دهند.

وی بیان کرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه یکی از مؤلفه‌های بسیار حائز اهمیت است که باید برنامه‌های آموزشی و ارتقای فرهنگ در این زمینه با مشارکت دستگاه‌های متولی امر در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: فرمانداران ملزم هستند تا جلسات مناسب‌سازی را در شهرستان‌ها به‌صورت مستمر با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی همراه با احصای کمبودها و رفع مشکلات در دستور کار قرار دهند.

۲۶ پارک دامغان مناسب‌سازی شد

سعید حیدری، سرپرست شهرداری دامغان نیز اظهار کرد: در معابر شهری این شهر، هم‌سطح‌سازی ویژه معلولان و مناسب‌سازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی پارک‌های شهری و پارک‌هایی که بهسازی جدید صورت‌گرفته هم‌سطح‌سازی شدند، افزود: در ۹ سال گذشته مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهری با هزینه ۹۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

سرپرست شهرداری دامغان بیان کرد: رمپ‌های ورودی، آسانسور و سرویس بهداشتی مناسب معلولان در مباحث مرتبط با صدور مجوز ساخت لحاظ شده است.

حیدری اضافه کرد: همسان‌سازی و مناسب‌سازی ویژه معلولان در ساختمان‌های موجود و همچنین جدیدالاحداث و معابر شهری در دستور کار شهرداری دامغان قرار دارد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۱ تا پایان ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۱۸۹ هزار و ۳۴۷ مترمربع مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر دامغان با اجرای موزاییک صورت گرفته است.

سرپرست شهرداری دامغان خاطرنشان کرد: از ۲۸ پارک موجود در این شهر، ۲۶ پارک به‌صورت کامل مناسب‌سازی شده و اصول و ضوابط ویژه معلولان رعایت شده است.

مناسب‌سازی ۶۵۰۰ متر از پیاده‌روهای سرخه 

محمد نطنزی، شهردار سرخه نیز اظهار کرد: در راستای خدمت‌رسانی به معلولان و جانبازان و همچنین سالمندان و سهولت در تردد و کاهش خطر، مناسب‌سازی در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: هدف ما ارائه خدمات مطلوب به معلولان است و در حد توان از اعتبارات داخلی نیز برای این مهم استفاده شد.

شهردار سرخه تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ متر به‌صورت طولی در پیاده‌روهای شهر سرخه موزاییک و مناسب‌سازی صورت گرفته است.

نطنزی تأکید کرد: حدود ۷۰ درصد پیاده‌روهای شهر سرخه موزاییک‌فرش شده و اجرای نوارهای ویژه نابینایان و مناسب‌سازی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اجرای رمپ ورودی ویژه معلولان و جانبازان در تمامی پارک‌های شهر سرخه انجام شده است.

شهردار سرخه تأکید کرد: اجرا و رعایت موارد و ضوابط مناسب‌سازی هنگام صدور مجوز ساخت برای دستگاه‌های اجرایی و مجتمع مسکونی لحاظ شده است.

نطنزی گفت: اصلاح ارتباط بین سواره‌روها و پیاده‌روها از دیگر مواردی بود که در زمینه مناسب‌سازی ویژه معلولان و جانبازان در شهر سرخه انجام شده است.

معلولان همچنان منتظرند

معلولان همچنان منتظرند و از مسؤولان می‌خواهند هر چه زودتر برای مناسب‌سازی معابر عمومی و اماکن پرتردد برای آنها اقدام کنند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول