اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دانشگاه‌ها جان می‌گیرند/ آغوش باز تشکل‌های دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورود

بعد از گذشت سه ترم کرونایی، با تسریع روند واکسیناسیون و واکسینه شدن قسمت اعظمی از جمعیت کشور و همچنین دانشجویان، موج جدید شیوع ویروس هم فروکش کرده و اخباری از احتمال حضوری شدن دانشگاه‌ها در ماه‌های آتی به گوش می‌رسد؛ به سراغ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان رفتیم تا برایمان از برنامه‌های خود برای سال تحصیلی جدید بگویند.

دانشگاه‌ها جان می‌گیرند/ آغوش باز تشکل‌های دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک سال و نیم است دانشگاه‌های ما که به گفته مقام معظم رهبری باید محل جوشش و اوج جریان‌های حیاتی در کشور باشند، مگر موارد خاص، رنگ دانشجو را به خود ندیده‌اند.

اینگونه بود که مجازی شدن دروس و دور شدن دانشجویان از یک‌دیگر، گویی هویت اصلی دانشگاه‌ها که بر شور دانشجویان استوار بود را دچار مشکل کرده است.

با گذشت چندماه از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها توانستند ظرفیت‌ها را به خط کنند و به شرایط پایدارتری برسند و کیفیت تدریس مجازی را بالاتر ببرند، در مقابل دانشجویان نیز با شرایط تحمیلی جدید خو گرفتند و خود را با آن وفق دادند.

اما مگر همه عمر دانشجویی مختص درس خواندن است؟ 

اینکه ۱۶ آذر پسران و دخترانی نباشند که در تشکل‌های دانشجویی و مناظراتشان از ذیل تا صدر مسؤولان دانشگاه و کشور را از تیغ مطالبه خود رد کنند و نزدیک به انتخابات با شورشان جریان‌سازی کنند، اول غمی سنگین بر دل‌ها می‌نشاند و بعد نگرانی از آینده کشور و دانشگاه را در دلمان می‌کارد.

حالا بعد از گذشت سه ترم کرونایی، با تسریع روند واکسیناسیون و واکسینه شدن قسمت اعظمی از جمعیت کشور و همچنین دانشجویان، موج جدید شیوع ویروس هم فروکش کرده و اخباری از احتمال حضوری شدن دانشگاه‌ها در ماه‌های آتی به گوش می‌رسد.

قطعا شرایط کاملا به شکل سابق بازنخواهد گشت اما مسؤولان دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید کم کم خود را آماده کنند تا با تلاش، درصدی از آن شور سابق دانشگاه‌ها را احیا کنند و به شرایط عادی برگردند.

خبر احتمال حضوری شدن دانشگاه‌ها بیش از هرکسی، برای آن دانشجوی جدید‌الورودی که یک سال تمام درس خوانده تا به رویای ۱۲ سال تحصیلش دست پیدا کند و حالا به نتیجه دلخواهش رسیده، شیرین است که بالاخره می‌تواند به عنوان دانشجو تکیه بر صندلی‌های واقعی دانشگاه بزند، در هوای دانشگاه نفس بکشد، به دنبال اتوبوس‌های دانشگاه بدود و با هزار غر و لند غذای نه‌چندان باکیفیت سلف دانشگاه را نوش جان کند.

آغوش باز بسیج دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورود

بسیج دانشجویی از آن دست تشکل‌هایی است که همیشه با دست پر و آغوش باز به استقبال جدیدالورودها رفته تا دانشجویان تازه‌کار احساس غریبی خود را کنار گذارند و کم کم، خود میدان‌دار جریانات دانشجویی شوند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چند سالی می‌شود که با طرحی به نام «همیار» در کنار دانشجویان جدید‌الورود است که طی آن یکی از دانشجویان ترم بالایی رشته به عنوان همیار دانشجوی جدید‌الورود همان رشته انتخاب می‌شود و پیش از آغاز رسمی کلاس‌ها با او ارتباط می‌گیرد؛ همیار به توضیحاتی راجع به رشته تحصیلی می‌پردازد و تا چندین ماه مثل یک مشاور در کنار دانشجو خواهد بود.

اجرای طرح همیار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

علاوه بر طرح همیار، چاپ نشریات مخصوص دانشجویان جدید‌الورود، تهیه کلیپ و برگزاری اردوی درون دانشگاهی از دیگر برنامه‌ها برای نودانشجویان این دانشگاه است.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز نه تنها از فعال‌ترین تشکل‌های دانشگاه صنعتی است بلکه در سطح استان نیز همیشه و در هر موقعیتی درخشان ظاهر شده است.

محمدرضا میرباقری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان از برگزاری یک اردو در دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: اردویی در دانشگاه صنعتی اصفهان درحال برگزاری است که تعدادی از دانشجویان ورودی ۹۸ و ۹۹ را دورهم جمع کردیم.

وی ادامه داد: برای این اردو چندین هفته با معاونت فرهنگی درگیر بودیم تا نهایتاً پس از سه هفته اجازه برگزاری این اردو صادر شد.

برگزاری اردو تشکیلاتی در دانشگاه صنعتی اصفهان

میرباقری تصریح کرد: این اردو بیشتر تشکیلاتی معرفتی است که ۳۵ نفر در آن شرکت کردند، یک سری از مهارت‌های تشکیلاتی و مباحث معرفتی با این افراد کار می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: مباحث معرفتی نیز از مباحث اخلاقی تشکیل می‌شود که حجت‌السلام حقیقت نژاد و حجت‌السلام رهبر با موضوع انسان‌شناسی بودیم که در کنار این مباحث اعتقادی، موضوعات تشکیلاتی مانند اینکه اصلا تشکیلات چیست، جامعه اسلامی دانشجویان چیست و... تدریس می‌شود.

وی بیان داشت: پس از آن به افرادی که فعال‌تر باشند، مهارت‌هایی مانند مهارت ‌جذب، مدیریت زمان و ... آموزش داده می‌شود تا بتوانند بیش از پیش در تشکل فعالیت موثر داشته باشند.

میرباقری تصریح کرد: غیر از این اردو نیز از یک ماه پیش که شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تشکیل شده است، بیشتر درگیر نوشتن استراتژی‌ها و بستن فرآیندهای یک‌ساله شورای خودمان بودیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سعی کردیم که قبل از اینکه وارد کار شویم، برای خود تعریف کنیم که در این یک سال می‌خواهیم چه گفتمانی داشته باشیم و واحد‌های ما چه نسبتی با این گفتمان دارند و چه وظایفی دارند.

وی اظهار داشت: این یکی دو هفته چندین کارگاه عکس و فیلمبرداری داشتیم و سایر مهارت‌های رسانه‌ای مانند آموزش فوتوشاپ، پریمیر و مقاله‌نویسی نیز آموزش داده خواهد شد.

میرباقری افزود: واحد آموزش نیز برنامه اکران مستند را داشته است که درحال حاضر نیز قصد دارند بیشتر روی ۲ حوزه انسان‌شناسی و تاریخ کار کنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: واحد دیگری به نام فرهنگی و خانواده داریم که به نظر رسیده مهم‌ترین معضل امروز کشور نیز بحث خانواده است.

افزایش روحیه کنش‌گری در دانشجویان

وی ادامه داد: واحد سیاسی نیز در دو حوزه کنش‌گری و بینشی فعالیت دارد و تحلیل‌های صحبت‌های مقام معظم رهبری را انجام می‌دهند، هم‌چنین در زمینه کنش‌گری مثلا یک نامه‌ای اخیرا به امیرحسین بانکی‌پور و حجت‌السلام حسین میرزایی ارسال کردیم که علی‌رغم تمام پیگیری‌ها نتوانستیم با آن‌ها جلسه داشته باشیم و با ارسال نامه، گلایه خود را اعلام کردیم.

میرباقری تصریح کرد: واحد بعدی تشکیلات است که وظایف مشخصی چون جذب نیروها را برعهده دارد، واحد علم و دانشگاه هم اولین سالی است که در دانشگاه‌مان تاسیس می‌کنیم که به برخی موضوعات مرتبط با دانشگاه مانند فلسفه علم می‌پردازد و در ادامه مسائل و فسادهای موجود در دانشگاه صنعتی اصفهان را نیز پی‌گیری می‌کند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان پیرامون اقدامات این تشکل برای دانشجویان جدید‌الورود گفت: برای دانشجویان جدید‌الورود برنامه‌ریزی شده تا چند فیلم برای معرفی دفتر و تشکل‌های دانشجویی، دانشگاه و... در اختیارشان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از اساتید مصاحبه شده تا خاطرات‌شان از جامعه اسلامی دانشجویان و تجربیات کلی‌شان را به دانشجویان جدید بگویند.

میرباقری عنوان کرد: تلاش داریم از برنامه‌های روتین که همیشه وجود داشته مانند کتابخوانی و دعوت از سخنران دور شویم و به سمت فضاهای جدید برویم؛ مثلا اگر می‌خواهیم موضوع انسان‌شناسی به اعضا تدریس کنیم، در قالب یک اردو این کار را انجام دهیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد: البته که این کار زمان‌بر و هزینه‌بر است و نیاز به همکاری بیشتر دانشگاه دارد، دانشجویان جدید‌الورود که می‌آیند نیز یک اردویی برایشان خواهیم داشت تا در طول اردو به گفتمان مشترک برسیم و با زندگی تشکیلاتی آشنا شوند.

وی افزود: از طرفی باید باید دردهای دانشگاه را به دانشجویان جدید‌الورود بشناسانیم چون بسیاری از دانشجویان از اتفاقاتی که در دانشگاه رخ می‌دهد بی‌اطلاعند و از فسادهایی که در معاونت‌های مختلف و محیط کاری دانشگاه وجود دارد، بی‌خبرند.

میرباقری خاطرنشان کرد: باید دانشجویان با این مشکلات آشنا شوند تا از همان ابتدای ورود از کنار هر مسأله‌ای به راحتی عبور نکنند و مثلا اگر کارمند یا استادی اقدام خلاف اصولی انجام داد، با آن مقابله کنند.

اهمیت دانشگاه اصفهان و دانشجویانش در تاریخ مناسبات استان و کشور بر هیچکس پوشیده نیست و هنوز دانشجویانی از جنس جوانانی که در دهه ۵۰ با مبارزات سیاسی خود در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری ایفا کردند، در این دانشگاه وجود دارد و امروز در سنگر جدید علمی و تشکیلاتی درحال فعالیت هستند.

محسن خزائی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان از برنامه‌های این تشکل برای سال تحصیلی جدید گفت و اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال هم سال تحصیلی برای جدیدالورودان با تأخیر شروع می‌شود و هم اینکه دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی است، برای برخی فعالیت‌ها به صورت مجازی در حال برنامه‌ریزی هستیم و طبق همان روالی که سال گذشته انجام دادیم، پیگیری می‌کنیم تا جذب جدید الورودان را داشتیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دانشجویان به دانشگاه نمی‌آیند، آسیب جدی به ما وارد شده است؛ سال گذشته تور دانشگاه‌گردی به صورت مجازی برای دانشجویان داشتیم و برخی مسابقات تدارک دیدیم، همچنین با برخی دانشجویان تماس گرفتیم و از افرادی که می‌توانستند به‌صورت حضوری به دانشگاه آیند، دعوت کردیم و برخی دوره‌های تشکیلاتی و تربیتی برای آن‌ها برگزار کردیم.

خزائی تصریح کرد: برخی فیلم‌ها نیز توسط مجموعه خودمان آماده شد و در فضای مجازی منتشر شد؛ به احتمال خیلی زیاد امسال نیز با توجه به شرایط همین روال ادامه خواهد داشت و در عین حال به‌دنبال متفاوت کردن برنامه‌ها نسبت به سال گذشته هستیم.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: درخصوص برنامه‌های آغاز سال تحصیلی نیز، با توجه به اینکه هفته دفاع مقدس را پیش رو داریم و مراسم اربعین هم که لغو شده در همان ایام است، به احتمال زیاد دو شب برنامه «جاماندگان اربعین» را خواهیم داشت.

وی‌ خاطرنشان کرد: همچنین برای ۹ مهر در حال هماهنگی برای برگزاری چهاردهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه طبق روال هرسال هستیم.

دانشگاه‌های آزاد اسلامی نیز در سراسر کشور از سایر دانشگاه‌ها در فعالیت‌های تشکیلاتی جدا نیستند و چه بسا در مواقعی از سایر دانشگاه‌ها فعال‌تر ظاهر شده‌اند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان یا همان خوراسگان نیز یکی از بزرگترین دانشگاه‌های اصفهان است که در این سال‌ها توانسته دانشجویان زیادی را تربیت و به جامعه ارائه دهد.

محمدحسین حکیم‌الهی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان دراین‌باره اظهار داشت: تشکل‌های دانشجویی دانشگاه خوراسگان، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و انجمن اسلامی دانشجویان است که انجمن مستقل به تازگی شروع به کار کردند و دبیر جدید به تازگی معرفی شده است؛ جامعه اسلامی نیز هنوز دبیر ندارد و درگیر پروسه انتخابات هستند.

وی ادامه داد: انجمن اسلامی دانشجویان نیز درحال حاضر فعلا با توجه به شرایط کرونا و آموزش مجازی و عدم حضور دانشجویان، فعالیت خاصی ندارد.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خوراسگان تصریح کرد: بسیج دانشجویی که از گذشته فعالیت‌های خود را داشت و این روزها هم در مباحث محرومیت‌زدایی، اردوهای جهادی و کرونا فعال هستیم.

مشارکت بسیج دانشجویی در واکسیناسیون

وی توضیح داد: برای موضوع کرونا علاوه بر سایر اقدامات، اعضای کارگروه پرستاری و گروه جهادی الزهرا(س) ما در روند واکسیناسیون در حال فعالیت هستند.

حکیم‌الهی عنوان کرد: برای مراسم استقبال از جدیدالورودها نیز قصد داریم هنگامی که فرآیند ثبت‌نام تکمیل شد، به تفکیک رشته به دلیل تراکم جمعیت بالا، برنامه معارفه و آشنایی برایشان خواهیم داشت.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خوراسگان گفت: در این برنامه‌ها دانشجویان به دانشگاه دعوت می‌شوند و برنامه‌های خود را برایشان ارائه خواهیم داد و در این مسیر با رئیس دانشکده، مدیرگروه و تعدادی از اساتید آشنا خواهند شد.

وی بیان داشت: تا جایی که اطلاع داریم، در این ترم مهر و آبان ماه مجازی خواهد بود اما ماه‌های آخر ترم به احتمال زیاد به صورت حضوری خواهد بود و ما نیز برای زمان حضوری بودن دانشگاه‌ها برنامه‌های خاص خود را داریم.

حکیم‌الهی اظهار داشت: روند واکسیناسیون دانشجویان به خوبی پیش می‌رود و سرعت خوبی دارد، تا آخر مهرماه واکسینه خواهند شد.

در دانشگاه خوراسگان حدود ۲۴ هزار نفر مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خوراسگان خاطرنشان کرد: دانشجو داریم و نزدیک به ۴۰۰ دانشجوی خارجی داریم که امکان دارد تعداد آن‌ها دوبرابر شود.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۲ هزار نفر در داخل دانشگاه خوراسگان واکسینه می‌شوند که دو ماه است کار را آغاز کرده‌ایم.

حکیم‌الهی ابراز داشت: از دانشجویان نیز ورودی‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ در حال واکسینه شدن هستند، این ۲ هزار هم مردم عادی و هم دانشجویان هستند.

آنچه هویدا است، تلاش دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و مسؤولان دانشگاه برای رسیدن به یک شرایط پایدار و عادی است تا نگذارند، این قرنطینه یک سال و نیمه دانشجویی بر کیفیت تحصیل دانشجویان اثر بیشتری داشته باشد.

می‌دانیم که کرونا هم مثل هر سختی که در این سال‌ها از جنگ و تحریم و رکود و... داشتیم، گذرا است و آنچه اهمیت دارد این است که نگذاریم قطار حرکت اصیل دانشجویی از ریل اصلی خود خارج شود و زحمات چندین و چندساله جوانان مستعد و دلسوز کشور به هدر رود.

دانشگاه‌ها جان می‌گیرند؟

چه کسی می‌داند؟ شاید نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ همان ترمی باشد که دوباره بعد از گذشت ۲۰ ماه، صدای دانشجویان در کلاس‌ها بپیچد و به دانشکده‌ها روح ببخشد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول