اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

خانه قاجاری در سمنان نونوار می‌شود

مرمت خانه تاریخی «ادب» مربوط به دوره قاجاریه در سمنان آغاز شده تا از آن به‌عنوان پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی این شهر استفاده شود.

خانه قاجاری در سمنان نونوار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مرمت خانه تاریخی ادب در سمنان آغاز شده و این خانه تاریخی واقع در محور کهنه‌دژ سمنان پس از مرمت به‌عنوان دفتر پایگاه بافت تاریخی سمنان بهره‌برداری می‌شود.

با توجه به ایجاد پایگاه بافت تاریخی سمنان و لزوم استقرار دفتر آن در بافت حفاظت‌شده شهر سمنان، مقرر شده تا مرمت فاز نخست خانه تاریخی ادب تا پایان ماه جاری اجرایی و آماده بهره‌برداری شود.

اجرای فرش اتاق‌ها، پی‌بندی پی‌های فرسوده، اجرای طاق فروریخته و بام‌سازی، اجرای تأسیسات برقی، حذف الحاقات ناهمگون و اجرای تأسیسات آب‌رسانی، برای مرمت و احیای این خانه تاریخی در حال انجام است.

خانه تاریخی ادب مربوط به دوره قاجاریه و از بناهای شاخصی است که به تملک اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان درآمده و دارای نارنجستان و دو حیاط درونی و بیرونی است که از طریق هشتی به هم متصل هستند.

باغ مجموعه در حیاط شمالی بنا واقع شده و قرار است در فاز دوم به‌عنوان باغ سنتی احیا شود.

این خانه تاریخی با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع دارای فضاهای متعدد معماری است. داشتن دو دوره معماری قاجار و پهلوی اول از جمله ویژگی‌های این خانه تاریخی بوده و توالی معماری این دو دوره در بنا مشهود است.

وجه تسمیه خانه ادب به نام آخرین مالک آن است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول