اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دعوت «میرضیایف» از سازمان شانگهای برای گفت‌وگو با طالبان افغانستان

رئیس جمهور ازبکستان گفت: امروز نیروهای جدیدی در افغانستان به قدرت رسیده و این یک واقعیت است.

دعوت «میرضیایف» از سازمان شانگهای برای گفت‌وگو با طالبان افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان گفت: امروز نیروهای جدیدی در افغانستان به قدرت رسیده و این یک واقعیت است. با توجه به این موضوع باید با شرایط جدید افغانستان کنار آمده با مقاماتی که در دولت این کشور قرار گرفته‌اند، رایزنی کند.

میرضیایف در ادامه اظهار داشت: نمایندگان سیاسی تمام اقشار جامعه افغانستان باید در ساختار دولتی حضور پیدا کنند. همچنین باید از توسعه احتمالی افراط گرایی و انتشار دیدگاه‌های رادیکال، استفاده از افغانستان برای اقدامات تخریب کارانه علیه کشورهای مجاور جلوگیری کرد.   

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: همچنین رعایت حقوق و آزادی عمده بشر از جمله زنان و اقلیت‌های ملی نیز حایز اهمیت است.  

میرضیایف علاوه بر این، آزاد کردن دارایی‌های افغانستان در بانک‌های خارجی را پیشنهاد کرد. رئیس جمهور ازبکستان معتقد است این امر امکان جلوگیری از بحران انسانی بزرگ و افزایش سیر پناهجویان، تداوم ارائه کمک به این کشور در حل و فصل مسائل اجتماعی فراهم کند.

وی همچنین پیشنهاد سازماندهی دیداری در قالب سازمان همکاری شانگهای و افغانستان در شهر «تاشکند» در سال  2022 میلادی را نیز ارائه کرد.  

میرضیایف همچنین برگزاری در این جمهوری نشست اقتصادی سازمان همکاری شانگهای در سال 2022 میلادی را نیز پیشنهاد کرد. در این میان رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت تسریع تصویب برنامه‌های تعاونی صنعتی سازمان همکاری شانگهای نیز تاکید کرد.  

وی همچنین پیشنهادی را در زمینه مبارزه با پاندمی کروناویروس ارائه کرد.

میرضیایف بیان کرد: پاندمی ضرورت گسترش همکاری‌های نزدیک در حوزه بهداشت را نشان داد. در این زمینه باید نقشه راه را در همکاری‌های متقابل در مسائل پیشگیری از بیماری‌های عفونی و ترمیم پساکرونا تصویب کنیم.

علاوه بر این، رئیس جمهور ازبکستان چند ابتکار دیگر را مبنی بر همکاری‌های متقابل در فضای سازمان همکاری شانگهای را نیز مطرح کرد.

تنظیم برنامه‌های توسعه تجارت داخل منطقه‌ای، تصویب برنامه تعاونی صنعتی و ایجاد مراکز همکاری‌ها در این زمینه، تصویب استراتژی سازمان همکاری شانگهای در زمینه به هم پیوستگی حمل و نقلی، تنظیم برنامه‌های توسعه زیربنایی در فضای سازمان همکاری شانگهای از جمله ابتکارات رئیس جمهور ازبکستان است.

میرضیایف همچنین تشدید همکاری‌های متقابل در زمینه کاهش فقر و امنیت غذایی، تاسیس نشست کارشناسی سازمان همکاری شانگهای در زمینه امنیت اطلاع رسانی، تاسیس موسسه سفیر حسن نیت سازمان همکاری شانگهای، تنظیم قرارداد بین دولتی در زمینه گردشگری نیز پیشنهاد کرد.

در این نشست سازمان همکاری شانگهای تصمیم گرفته شد که ریاست سازمان در سال‌های 2021 و 2022 میلادی به ازبکستان واگذار شود. با هدف اجرای پیشنهادات رئیس جمهور ازبکستان در دوران ریاست برنامه ریزی شده بیش از 80 مراسم برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نهمین عضو دائم این سازمان پذیرفته شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول