اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد

مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد، گفت: شهریار شیفته حافظ بود و در غزل‌هایش نیز از واژگان حافظ استفاده می‌کرد که نشان از الفت بی‌اندازه بهجت تبریزی با حافظ شیرازی دارد.

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد

حسین مهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: اشعار شهریار چه در محور عمودی (وابستگی مفهومی ابیات به همدیگر) و چه در محور افقی (تلفیق و تالیف واژگان)، بی‌هیچ تردید، غزلی حافظانه و محصول دلباختگی معنوی بهجت تبریزی به حافظ شیرازی است.

وی افزود: نگرشی ژرف در ساختار ابیات و استخدام واژگان از سوی شهریار شاید بتواند درستی این مدعا را به اثبات رساند، واژگانی چون صلا، صبوح، ساز زهره، نگین جم، اسم اعظم و ... که همگی از پر بسامدترین واژگان سروده‌های رند شیراز هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عرفان شهریار از نوع عرفان سنایی، عطار و مولانا نیست و اصولا نمی‌توان شهریار را در شمار شاعران عارف قرار داد، تاکید کرد: اما همین شهریار عاشق و نه عارف در برخی از سرودهها و ابیات خود، لحظه‌های ناب عرفانی ثبت کرده است که نشان از وابستگی او به عالم ملکوت دارد.

وی ادامه داد: نظام فکری شهریار چه از دید عمل و چه از بعد نظر او را از شاعران عارف متمایز می‌کند، شهریار عارف خانقاهی نیست و روح بلند او در محدودیت‌های زمانی و مکانی نمی‌گنجد، اما عطر دلاویز عرفان از لابه لای سروده‌های او پیوسته جان مشتاقان را سرمست می‌کند.

مهرنگ بیان داشت: یکی از شگفت‌انگیزترین بیان.های شهریار توجه او به "آه"ی است که از سر حسرت از دل برمی آید ، او "آه" حسرت را حبل‌المتینی می‌داند که موجب برافرازی درفش عزت و کرامت معنوی انسان می‌شود.

وی افزود: در چشم توحیدی شهریار در عالم جز نغمه ناب حق، نوای دیگری طنین‌انداز نیست، هرچند زیر و بم این نغمه متفاوت به گوش می‌رسد.

مهرنگ تاکید کرد: استاد هنرمند یک موسیقی‌دان تمام عیار است، او که خود دستی در ساز و آواز داشت و سال‌ها در حضور استاد ابوالحسن خان صبا، مشق سه تار کرده بود در جای جای اشعارش، آگاه یا ناخودآگاه، ذوق و دانش موسیقیایی خود را به رخ می‌کشد و با آوردن واژگان و ترکیباتی چون ساز مرغ سحر، سرود بدرقه شب، درای قافله صبح، ساز زهره، آهنگ ترکناز، شور و نوا، سوز و ساز، نغمه زخمه، زیر و بم، پرده هوا، ره، شور و شهناز، خواننده خود را در سالن واژگان می‌نشاند و خود چوب رهبری در دست ارکستر به شکوه واژه‌ها و ترکیبات را به نوا در می‌آورد.

انتهای پیام/60034/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول