اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تضمین رونق تولید با کشاورزی قراردادی در قالب کشاورزی تجاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: سیاست وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی تجاری است که با کشاورزی قراردادی می.توان به این مهم دست یافت.

تضمین رونق تولید با کشاورزی قراردادی در قالب کشاورزی تجاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در همایش کشت پاییزه و آغاز سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در محل مجتمع شهید کسایی تبریز با بیان اینکه در حال حاضر سیاست وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی تجاری است، اظهار داشت: وزیر جهادکشاورزی بر کشاورزی تجاری تاکید دارند و فرق بین کشاورزی تجاری با کشاورزی تولید محور در یک پارامتر مهم کشش بازار است، چراکه در کشاورزی تولیدمحور، کشاورزان بدون توجه به کشش بازار در تلاش هستند، میزان تولید را افزایش دهند.

وی افزود: فرق دیگر در ضریب عملکرد در واحد سطح است که در کشاورزی تجاری با توجه به فرمول‌های مهندسی و بررسی هزینه ـ فایده اقدام به ارتقای کیفیت محصول و میزان تولید می‌کند و باید از مقام عالی وزارت به خاطر این استراتژی قدردانی کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به خشکسالی، طوفان‌ها و بادهای پی در پی، سیل و دیگر اتفاقات غیرمنتظره و حوادث غیرمترقبه در سال گذشته گفت: تلاش کشاورزان، کارشناسان، مدیران و عنایت الهی باعث شد میزان تولید از محدوده مورد انتظار پایین نیامد و فراتر از انتظار تحقق یافت.

فتحی با تاکید براهمیت نظر مراکز تحقیقاتی، مدیران اجرایی و تشکل‌ها متذکر شد: مدیران شهرستان‌ها با هماهنگی و مشورت با مراکز علمی و فنی و تخصصی در مورد نحوه کشت و تولید محصولات،کشاورزان را آموزش و راهنمایی کنند، چراکه تعدد نظرات و نسخه پیچی‌های متفاوت باعث سردرگمی کشاورزان و پراکندگی در تولید خواهد شد.

وی با اشاره به همین استراتژی و امکان تعیین قیمت برخی محصولات استراتژیک تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های رویکرد کشاورزی تجاری تعیین قیمت محصول در مرحله قبل تولید محصول است که برای گندم و کلزا در سال زراعی جدید به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۵۰۰۰ تومان اعلام شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در قالب کشاورزی تجاری می‌تواند  رونق بیشتری داشته باشد و به نوعی دارای مشخصه‌های کشاورزی تجاری است، افزود: در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰ درصد تولید کلزا در استان در قالب کشاورزی قراردادی تولید شده است و یکی از سرمایه‌گذاران با عقد قرارداد با حدود ۱۸۰ مرغدار و تامین جوجه و نهاده‌های دامی بعد از ۴۵ تا ۵۰ روز مرغ گوشتی تولید شده را دریافت و به فروش می‌رساند.

وی یادآور شد: برای تحقق کشاورزی تجاری که تاکید وزیر جهادکشاورزی بر آن است، باید به سمت کشاورزی قراردادی رفت و سازوکار آن را پیاده‌سازی کرد.

فتحی با اشاره به تعیین قیمت در زمان ثبت قرارداد در کشاورزی قراردادی اضافه کرد: در حال حاضر و به صورت سنتی در شهرستان‌ها محصولات باغی به صورت فروش محصول بر روی درخت اجرا می‌شود که باید با برنامه‌ریزی و تبیین استانداردهای کشاورزی قراردادی به این شیوه نظم و نظام بخشید.

 وی بیان داشت: با توجه به نوسان و تغییرات قیمت محصولات باید قیمت روز محصولات لحاظ شود تا طرفین قرارداد متضرر نشوند که در این صورت تنظیم بازار نیز به صورت خودکار و با نظارت مناسب تحقق خواهد یافت.

وی با تاکید بر اجرای برش پهنه‌ای در کشت پاییزه و پایش پهنه‌ای گفت: کارشناسان پهنه به صورت تخصصی بر روی زمین کشاورزی و نه بر روی کاغذ باید بر اجرای دقیق و علمی برش پهنه‌ای اقدام کنند و مدیران مراکز شهرستان‌ها باید در اجرای این امر به صورت دقیق ورود کنند و بر نحوه اجرای درست آن نظارت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اتاق بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارد، گفت: کشاورز تولیدکننده محصول است و از بازار اطلاعات چندانی ندارد اما اتاق بازرگانی می‌تواند با تعیین استانداردها برای محصول تولیدی جهت صادرات و ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و صادرکننده به تولید و صادرات محصولات کشاورزی با استانداردهای کشورهای مختلف اقدام کند.

فتحی در ارتباط با استفاده از ظرفیت مراکز خدماتی غیردولتی و شرکت‌های تحت نظارت سازمان نظام مهندسی کشاورزی  و نظام صنفی استان برای تقویت کشاورزی تجاری و قراردادی خاطرنشان کرد: مدیران شهرستان‌ها باید با همکاری و ایجاد ارتباط نزدیک با این مراکز اقدام به توسعه کشاورزی قراردادی کنند.

وی افزود: تامین بذر مناسب، کود، پشتیبانی و ماشین‌آلات و در مبارزه با آفات از طریق این مراکز می توان در راستای توسعه کشاورزی قراردادی گام برداشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها در رابطه با کاهش بارندگی در پاییز اذعان داشت: برای شروع کشت پاییزه باید جلسه‌ای تخصصی با سازمان هواشناسی برگزار گردد تا میزان بارندگی برای کشت پاییزه دیم مشخص شود و بر اساس آن زمان شروع کشت تعیین گردد.

وی افزود: در صورت عدم بارندگی، بخش دیم خسارت‌های زیادی متحمل خواهد شد.

وی با تاکید بر تکمیل اطلاعات پهنه برای هر کارشناس ابراز کرد: مدیران مراکز شهرستان‌ها باید با بررسی دقیق تک تک پهنه‌های کارشناسان باید به تکمیل اطلاعات و به‌روزرسانی آمارها در زمان برش و پایش پهنه‌ای با همکاری کشاورز و کارشناس پهنه اقدام کنند.

فتحی با بیان اینکه ملزومات کودی از جمله ازت، فسفات و پتاس هر کدام تاثیر مثبتی در میزان تولید دارد، گفت: باید کشاورزان با راهنمایی‌ها و توصیه مدیران نسبت به استفاده از همه کودها متقاعد شوند و با نسبتی مشخص و تعیین شده از همه آنها استفاده کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر حمایت از کشاورزان و فعالان این بخش در راستای رسالت وزارت جهادکشاورزی در کشاورزی تجاری ادامه داد: باید از ابتدای کشت تا انتهای برداشت محصول از جنبه‌های مختلف همچون، ارائه تسهیلات بانکی، ماشین‌آلات، بذر، کود، مبارزه با علف‌های هرز و آفات و نظارت بر نحوه اجرای امور کنار کشاورزان باشیم تا بتوانیم به هدف برنامه‌ریزی شده رسیده و سیاست وزارت جهادکشاورزی را محقق کنیم.

انتهای پیام/60034/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول