اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ارائه ۱۱۳ هزار ماموریت اورژانسی در سال جاری/ امکان شناسایی مزاحم تلفنی در شیراز فراهم شده است

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در آستانه روز ملی اورژانس با تبیین مهم‌ترین اقدامات این مرکز در بحران کرونا، از حضور امدادگران اورژانس فارس در بیش از ۱۱۳ هزار ماموریت امدادی، از ابتدای سال جاری تا نیمه شهریور۱۴۰۰ خبر داد.

ارائه ۱۱۳ هزار ماموریت اورژانسی در سال جاری/ امکان شناسایی مزاحم تلفنی در شیراز فراهم شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدجواد مرادیان امروز در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن بیست و ششم شهریور، سالروز تاسیس اورژانس، تلاش شبانه روزی کارکنان اورژانس فارس را در تمامی ایام، به ویژه در بحران کرونا ستودنی خواند و اظهار داشت: مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری منحوس کووید۱۹ بیش از ۱۸ ماه است که جانانه به جنگ با شرایط سخت در این بحران رفته و به ارائه خدمات سلامت به مردم می پردازند.

او با اشاره به اینکه آمار اورژانس فارس، مجموع ماموریت های امدادی در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، فسا و جهرم و دانشکده های علوم پزشکی لار و گراش را در برمی گیرد، گفت: امدادگران اورژانس فارس از ابتدای سال جاری تا نیمه شهریور در بیش از ۱۱۳ هزار ماموریت امدادی حضور فعالانه ای داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از افزایش ۱۵درصدی برخوردار بوده است.

ثبت بیش از ۶۱ هزار تماس مزاحمت تلفنی به اورژانس فارس از ابتدای امسال

رئیس اورژانس فارس مجموع تماس های مردم استان با اورژانس فارس از ابتدای امسال را تا نیمه شهریور ۱۴۰۰ را نیز بیش از ۶۲۰ هزار تماس اعلام کرد که نسبت به سال گذشته، یک درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه در این آمار، پرسش های غیرمرتبط و تماس اشتباه محاسبه نشده است، افزود: چالشی که متاسفانه با آن روبرو هستیم، وجود مزاحمت های تلفنی با این مرکز امدادی است که از ابتدای سال جاری، در بیش از ۶۱ هزار تماس، با چنین مشکلی مواجه بوده ایم.

مرادیان با اعلام خبر ایجاد قابلیت جدید در مرکز اورژانس استان و امکان شناسایی محل تماس گیرنده گفت: این امکان در شیراز به بهره برداری رسیده و مزاحمت های تلفنی، به سرعت پیگیری می شود، همچنین توسعه این قابلیت در شهرستان های فارس نیز در حال پیگیری بوده و در دستور کار قرار دارد.

فعالیت ۲۲۰ مرکز اورژانس در استان فارس/ راه اندازی ۵ پایگاه جدید از ابتدای امسال

مرادیان با بیان اینکه ۲۲۰ پایگاه اورژانس شامل پایگاه های زمینی، هوایی، موتورلانس و اتوبوس آمبولانس در استان فارس فعال است، ادامه داد: از این تعداد، همکاران ما در ۱۶۰ پایگاه اورژانس زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

او با اعلام خبر راه اندازی پنج پایگاه جدید اورژانس در استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سازمان اورژانس فارس گفت: ۲۵ مرکز دیگر نیز در دستور کار برون سپاری سال ۱۴۰۰ قرار دارد؛ راه اندازی پایگاه گله دار شهرستان مُهر از جمله مطالبات مهم استان در حوزه خدمات اورژانسی بوده که به همت خیرین در حال ساخت بوده و روند توسعه پایگاه های اورژانس در سطح استان نیز رو به افزایش است.

رئیس اورژانس فارس در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، پرحادثه ترین محورهای ارتباطی استان را مربوط به شیراز_کازرون، شیراز_جهرم_لار و شیراز_داراب معرفی کرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه کشور و با هدف کاهش زمان حضور نیروهای اورژانس بر بالین بیماران، راه اندازی دست کم ۱۰۰ پایگاه و مرکز اورژانس دیگر در استان در دستور کار قرار گرفته و با برگزاری نشست های متعدد، برنامه ریزی شده تا پایگاه های اورژانس در آزادراه شیراز اصفهان نیز با توجه به اهمیت موقعیت، تنظیم و جاگذاری شوند.

وی امکان جابجایی برخی پایگاه ها با هدف تسریع در دسترسی مردم، بر اساس نیازسنجی و هدف گذاری های انجام شده را از دیگر اقدامات در دست اجرا برشمرد.

ثبت ۲۱ مورد غرق شدگی منجر به فوت از ابتدای سال جاری تا کنون در فارس

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در ادامه با اشاره به نجات مصدومان سوانح غرق شدگی به عنوان یکی از محورهای کمک رسانی این مرکز، توضیح داد: پس از استان های شمالی و منتهی به دریا، یکی از استان هایی هستیم که آمار بالای غرق شدگی در سطح کشور را دارد که شاید یکی از عوامل این امر، وجود رودخانه ها، استخرهای خانگی و کشاورزی است و از ابتدای سال جاری، اغلب غرق شدگی های گزارش شده مربوط به مناطق دوردست، استخرهای خانگی و بدون نجات غرق و تجهیزات و لوازم شنا بوده است.

به گفته مرادیان از مجموع ۵۵ ماموریت غرق شدگی از ابتدای سال تا کنون در اورژانس فارس، ۲۱ مورد منجر به فوت شده است.

او همچنین در آستانه آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا از افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تا نیمه شهریور، علاوه بر ۳۸ مورد مداوای سرپایی موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، ۴۰ مورد نیز به کمک نیروهای اورژانس، به بیمارستان انتقال یافته و متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

رئیس اورژانس فارس با اشاره به قرار گرفتن در هفته پیشگیری از خودکشی، ماموریت های مربوط به آسیب به خود را نیز از دیگر حیطه های خدمات اورژانس برشمرد و گفت: در این زمینه نیز با سازمان های مرتبط به ویژه بهزیستی، تفاهم نامه همکاری منعقد شده و با مشارکت اورژانس اجتماعی و روانشناسان توانمند، رسیدگی به ماموریت های خودکشی نیز به صورت جدی پیگیری می شود.

مرادیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های امدادگران این مرکز، از موارد ضرب و شتم نیروهای اورژانس به عنوان یکی از این موارد یاد کرد و در این زمینه نیز توضیح داد: خدمات اورژانس رایگان بوده و رسیدگی و ارایه خدمات سلامت به مصدومان در کمترین زمان ممکن، از مهمترین وظایف اورژانس است؛ اما کارکنان اورژانس اجازه درمان و تجویز دارو و ارایه خدمات غیرضروری در منزل ندارند و فرد بیمار باید به بیمارستان منتقل شود.

او ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون، ۱۰ مورد درگیری همراه با ضرب و شتم کارکنان اورژانس به ثبت رسیده که دو مورد آن با همکاری امور حقوقی دانشگاه، دستور حکم جلب، شلاق و زندان افراد خاطی گرفته شده و در حال پیگیری و اجراست.

ارائه بیش از ۱۱ هزار مشاوره تلفنی کرونا

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در رابطه با ارایه خدمات اورژانس در بحران کرونا نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، در کنار ارائه بیش از ۱۱ هزار مشاوره تلفنی کرونا به همت امدادگران اورژانس فارس، بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر از مبتلایان، همچنین ۶۴ مورد از جانباختگان کرونا به کمک همکاران این مرکز به بیمارستان انتقال یافته اند.

مرادیان خواستار عزم جدی و همت مردم برای دریافت واکسن کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی شد و ابراز امیدواری کرد تا ثمره این تلاش ها، بازگشت روزهای سلامتی به جامعه باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول