اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

غار«گُلجیک» مجتمع مسکونی 30 هزار ساله!

غار«گُلجیک» یکی از ۶ غار آهکی کشف شده در استان زنجان است، که شاید بتوان گفت از جمله غارهایی است که در گذشته مردم در ان ساکن بوده و زندگی می‌کردند، در اکتشافات صورت گرفته در این غار تیغه‌های سنگی و ابزارهایی به دست آمده است که متعلق به دوران پارینه سنگی است. علاوه بر این کشفیات غار مملو از استخوان حیوانات شکاری بوده و علاوه بر حیوانات آثاری از استخوان های انسان نیز در این غار بدست آمده است.

غار«گُلجیک» مجتمع مسکونی 30 هزار ساله!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، زنجان در شمال غربی ایران قرار گرفته، مرکز این استان، شهر زنجان است، استانی که دیدنی‌ها و مناظر طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

این استان دارای ۸ شهرستان و از شمال با استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی، از شمال شرق با استان گیلان، از شمال غرب با استان آذربایجان غربی، از جنوب با استان همدان، از غرب و جنوب غرب با استان کردستان و از شرق با استان قزوین همسایه است.

از زیبایی‌های بسیار دیدنی این استان غارهای زیبا و شگفت‌انگیز است، غارهای کتله‌خور، زرین غار، خرمنه سر،حاج کندی، ارجین و ... است.

غار «گلجیک»

غار گلجیک یکی از ۶ غار آهکی کشف شده در استان زنجان است، که شاید بتوان گفت از جمله غارهایی است که در گذشته مردم در آن ساکن بوده و زندگی می‌کردند.

در 35 کیلومتری جنوب غربی زنجان و در نزدیکی روستای زیبای گلجیک ورودی یک غار به چشم می‌خورد که جزو قدیمی ترین غارهای منطقه است.

غار گلجیک در کوه «تکه قیه سی» یکی از کوه‌های سنگی و فنی به ارتفاع ۲ هزار و ۹۳۰ متر در جنوب غربی شهرستان زنجان و در نزدیکی روستاهای گلجیک و آق‌بلاغ واقع شده است. با اینکه این کوه مرتفع نیست ولی دیواره ها و صخره‌های متعددی برای سنگنوردی در آن به چشم می‌خورد. وجود پرتگاه‌های متعدد در طرفین این تیغه این کوه صعود را مشکل‌تر می‌سازد.

مسیر منتهی به غار گلجیک یک مسیر پاکوب است که باید پیاده طی شود، غار گلجیک غاری است که به دلیل فرسایش سنگ‌های آهکی درون غار به مرور زمان ایجاد شده است.

این غار پیش از این دارای دو ورودی بوده که در سال ۱۳۶۹ در زلزله دهانه اصلی تخریب شده است. درون این غار آثاری از زندگی انسان‌های دوره «آشولین» تا «بردوستین» متعلق به ۱۶ تا ۳۰ هزار سال پیش از میلاد کشف شده‌ است.

محوطه داخل غار وسیع است و مساحتی در حدود ۷۰۰ در یک هزار متر را در بر می‌گیرد، آب و هوای داخل غار نیز در فصول سرد و گرم سال متعادل است. رطوبت پایین داخل غار و دمای مناسب این غار، غارنوردی در آن را بسیار دلچسب می‌کند.

ارتفاع تقریبی غار گلجیک حدودا ۵۰ متر است و با داشتن آب و هوای مناسب، پناهگاه و مسکن انسان‌های دوران پیش از تاریخ بوده‌ است و آثار معماری درون غار است که نشان از محصور نمودن فضاهای زیستی و تعیین حریم‌ها دارد و تعیین حدود مالکیت را در آن دوره و نشان دهنده یک مجتمع مسکونی بوده است.

K

در اکتشافات صورت گرفته در این غار تیغه‌های سنگی و ابزارهایی به دست آمده است که متعلق به دوران پارینه سنگی است. علاوه بر این کشفیات غار مملو از استخوان حیوانات شکاری بوده و علاوه بر حیوانات آثاری از استخوان های انسان نیز در این غار بدست آمده است.

یکی از شگفتی‌های این غار تعیین مرزهایی است که توسط ساکنین غار صورت گرفته است و نشان از وجود حریم شخصی برای ساکنین غار بوده، بنابراین غار گلجیک در زمره غارهای مسکونی است. علاوه بر نقوش موجود بر دیواره غار، از دیگر جذابیت های گلجیک خفا‌ش‌هایی است که در سقف آن ساکن شده‌اند و در دنیای پر سکوت و تاریک غار زندگی می‌کنند.

مناطق اطراف این غار نیز پر از مواد معدنی بسیار است که نمودش را می‌توان در سنگ‌های سبز رنگ اطراف غار ببینید. منطقه گلجیک جزو مناطق باستانی است که از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار چشم نواز است.

انتهای پیام/2308/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول