اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید شمخانی بر خلع سلاح فوری و اخراج سریع گروه‌های تروریستی از عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نخست وزیر عراق تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق را نگران کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور خواند و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد.

تأکید شمخانی بر خلع سلاح فوری و اخراج سریع گروه‌های تروریستی از عراق

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بعدازظهر امروز (یکشنبه) با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیدار و درباره مسائل دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دریابان شمخانی با استقبال از ابتکار عمل دولت عراق در برگزاری نشست بغداد تصریح کرد: تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشورهای منطقه بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای می‌بایست در دستور کار دائمی کشورهای منطقه باشد.

گفتنی است نشست منطقه‌ای حمایت از عراق ششم شهریور ماه در بغداد برگزار و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم در رأس هیأتی در این نشست شرکت و سخنرانی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور خواند و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد.
شمخانی با اشاره به همکاری برخی کشورهای سازشکار منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: اینگونه اقدامات که در چارچوب دکترین جدید امنیت ملی آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد، نه تنها کمکی به ایجاد امنیت و ثبات نمی‌کند، بلکه موجب تصاعد بحران و تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال اشغال فاجعه بار افغانستان توسط آمریکا ثابت کرد حضور و دخالت آمریکا در منطقه، جز بی ثباتی، ناامنی و وارد شدن خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی به مردم منطقه حاصلی ندارد.

* پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت
شمخانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه تاکنون هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، تصریح کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و مجازات عاملان آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اجرای کامل توافقات بین تهران - بغداد به ویژه در حوزه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش همکاری‌های همه جانبه با همسایگان،  سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران و از اولویت‌های اصلی دولت جدید است.

* در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهیم ماند
در این دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در سخنانی با اشاره نقش ممتاز و راهبردی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم به ویژه داعش گفت: دولت و ملت عراق هیچگاه فداکاری و کمک‌های همه جانبه دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران در شرایط سخت عراق را فراموش نخواهد کرد. 
وی تصریح کرد: ملت و دولت عراق  به پاس کمک های ارزنده جمهوری اسلامی ایران همواره در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهد ماند. 
نخست وزیر عراق، همکاری مستمر نهادهای امنیت ملی دو کشور را در ابعاد مختلف مکمل و تسریع کننده مناسبات عراق و ایران عنوان و خاطرنشان کرد: عراق با علاقه مندی آماده است که ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی خود را در مسیر همکاری و نزدیکی بیشتر کشورهای منطقه و رفع سوء تفاهم‌هایی که مخل ثبات است به کار گیرد.

به گزارش فارس، الکاظمی امروز در رأس هیأتی به تهران سفر و با آیت الله سید ابرهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با الکاظمی گفت: خبر نخست‌وزیر عراق برای لغو روادید بین دو کشور خبر خوبی بود و اراده ایران و عراق برای توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره با پیگیری ایشان و وزرای مربوط در ایران و عراق قرار است انجام شود. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول