اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تدوین شناسنامه برای بیماران مبتلا به دمانس با رویکرد علوم شناختی

تدوین شناسنامه خدمات تشخیصی و درمانی بیماری دمانس با رویکرد شناختی تازه‌ترین فناوری‌های این حوزه بیماران را برای کمک به این بیماران توسعه می‌دهد

تدوین شناسنامه برای بیماران مبتلا به دمانس با رویکرد علوم شناختی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری، با هدف ارائه خدمات علمی و فناورانه به مبتلایان بیماری زوال عقل، شناسنامة خدمات تشخیصی و درمانی بیماری دمانس توسط فعالان فناور نگاشته شد.

 

شناسایی و پایش بیماران شناختی

بیماری دمانس اختلالی فراگیر است و با افزایش سن جمعیت، شمار مبتلایان به آن نیز افزایش می یابد. به طوری‌که مصطفی الماسی پژوهشگر مغز و اعصاب دربیان می‌کند در 2 تا 3 دهه آینده میزان شیوع زوال عقل)سه ‌برابر خواهد شد.

این شناسنامه با رویکرد ایجاد امادگی برای رویارویی با این بیماری و بر پایه منابع علمی برای ارایه خدمات موثر و بهینه به افراد مبتلا به این بیماری تهیه شده است.

در این شناسنامه تمامی اقدامات از مرحله مراجعه ابتدائی، تشخیص، درمان و توان‌بخشی بیماران مبتلا به دمانس، ویژگی‌های مرکز ارائه‌دهنده خدمات و وظایف تیم های درمانی درآن مورد توجه قرار گرفته و از آن‌جاکه بیماران کهنسال هستند، سایر خدمات لازم طب داخلی و سالمندی، مداخله‌های روان‌پزشکی، گفتاردرمانی نیز در آن پیش بینی شده است.

در شناسنامه شناختی، علاوه بر راهنما، خدمات فناورانه روان‌شناسی، توان‌بخشی، در حوزه مغز، اعصاب و روان و راه‌کارهای نوآورانه برای توانبخشی شناختی با اهمیت ویژه ای تعریف شده است..

 الماسی با بیان این‌که شناسنامه خدمت دمانس یک سازوکار و چارچوب عملی بر اساس یافته‌های علمی است و از ابتدا تا انتهای مسیر را پیش‌بینی می‌کند، ادامه می‌دهد: این شناسنامه که باحمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط در کلینیک مغز و شناخت نگاشته شده است، می‌تواند گام اثرگذاری برای کمک به درمان و بهبودی مبتلایان به دمانس باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول