اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مدال‌های افتخاری در آذربایجان چگونه است/ مستمری ۲۳ میلیون تومانی برای هنرمندان

در کشور آذربایجان،‌ عناوین و نشان‌های افتخاری از جمله «هنرمند مردمی»، «خادم هنر» و «خادم فرهنگی ممتاز» اعطا می‌شود که دارنده این مدال از مزایای مادی و معنوی برخوردار خواهد شد.

مدال‌های افتخاری در آذربایجان چگونه است/ مستمری ۲۳ میلیون تومانی برای هنرمندان

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، یکی از آیین‌های نیکو در کشور آذربایجان، ارج نهادن به مقام هنر و هنرمندان، خدمتگزاران به حوزه فرهنگ و افراد شاخص علمی در این سرزمین است.کسانی که بخشی از عمر خود را در راه ارتقای هنر، فرهنگ و دانش و معرفی آذربایجان در گوشه و کنار دنیا تخصیص می‌دهند از سوی دولت و رئیس جمهور این کشور مورد توجه و تشویق مالی و معنوی قرار می‌گیرند. اگر هنرمند، فیلمساز، عالم و دانشمندی در عرصه تخصصی خود بدرخشد، می‌تواند امیدوار باشد که با اخذ یکی از عناوین افتخاری از دست رئیس‌جمهور آذربایجان، علاوه بر ارتقای جایاه اجتماعی خود به لحاظ معیشتی هم تا حدودی تأمین شود. 

 

 

* عناوین افتخاری آذربایجان به شهروندانش منحصر نمی‌شود

همانطوریکه بیان شد، عناوین افتخاری جمهوری آذربایجان به دلیل خدمات ویژه در زمینه فرهنگ، ادبیات، علم، آموزش، بهداشت، معماری، روزنامه نگاری، مهندسی، تربیت بدنی و ورزش، کشاورزی، هوانوردی غیرنظامی و نیز خدمات کشوری و حقوقی حرفه‌ای و مشارکت فعال در زندگی اجتماعی اعطا می‌شود.

عناوین افتخاری جمهوری آذربایجان عمدتاً به شهروندان جمهوری آذربایجان تعلق می‌گیرد ولی گاهی هم ممکن است به شهروندان سایر کشورها هم تعلق بگیرد. به عنوان مثال، رئیس جمهور فرانسه ژاک شیراک، شیخ صباح امیر کویت و رئیس‌جمهور چک هم توانسته‌اند به این مدال‌ها نائل شوند.

یک عنوان افتخاری جمهوری آذربایجان به یک نفر به صورت تکراری اعطا نمی‌شود ولی می‌تواند چند عنوان مختلف را کسب کند. به افرادی که عناوین افتخاری جمهوری آذربایجان اعطا می‌شود، گواهی و نشان رسمی هم تعلق می‌گیرد. برخی از این عناوین به شرح زیر است:

عنوان افتخاری خالق یازیچی سی «نویسنده مردمی»:

به نویسندگان این کشور به دلیل مشارکت فعال آنها در توسعه ادبیات آذربایجان، ایجاد آثار ادبی فاخر و هنری با ارزش که همدلی مردم را به دست آورده است تعلق می‌گیرد.

عنوان افتخاری خالق شاعری «شاعر مردمی»:

به شاعران به دلیل مشارکت مهم آنها در توسعه شعر آذربایجانی، خلق آثار ادبی فاخر و هنری با ارزش که همدردی عظیم مردم را به دست آورده است تعلق می‌گیرد.

عنوان افتخاری خالق آرتیستی «هنرمند مردمی»:

به دلیل تسلط فوق‌العاده عمیق به ایدئولوژی مردمی و دولت این کشور و هنرهای ملی، ایجاد تصاویر هنری برجسته، اجراها، فیلم و موسیقی، آموزش و آموزش در توسعه هنر آذربایجان اعطا می‌شود. این نام افتخاری به افراد فعال در تئاتر، سینما، سیرک، گروه کُر، کارگردانان، رهبران ارکستر، مدیران هنری موسیقی، حرکات موزون و آیینی و سایر گروه‌ها، نوازندگان، گویندگان تلویزیون و رادیو داده می‌شود.

عنوان افتخاری خالق رسامی «نقاش مردمی»:

به نقاشان، مجسمه‌سازان، گرافیست‌ها، هنرمندان تزئینی و کاربردی، استعداد فوق‌العاده در تبلیغ آرمان‌های دولت و ملت و هنرهای ملی، خلق آثار هنری برجسته، توسعه هنرهای زیبا و آموزش تعلق می‌گیرد.

عنوان افتخاری «خادم علم»:

به دانشمندان، کارکنان علمی-عملی موسسات و سازمان‌های علمی، موسسات آموزش عالی و سایر سازمان‌ها با درجه دکترای علوم و عنوان استاد تعلق می‌گیرد که حداقل ۱۵ سال در علم فعالیت کرده‌اند.

عنوان افتخاری «خادم هنر»:

 به آهنگسازان، کارگردانان، رهبران، نمایشنامه‌نویسان، فیلمنامه‌نویسان، فیلمبرداران و ... که آثار علمی در زمینه هنر و مشارکت در آموزش داشته‌اند و به پرسنل در توسعه هنر آذربایجان، به منتقدان هنری و منتقدان ادبی داده می‌شود.

عنوان افتخاری «خادم فرهنگی ممتاز»:

برای خدمات ویژه در توسعه فرهنگ به کارکنان موسسات فرهنگی و آموزشی، روزنامه ها و مجلات، انتشارات، حوزه کتاب، شرکت‌های چاپ، تلویزیون، برنامه‌های رادیویی، سینما، سازمان‌های گردشگری، به سایر کارکنان سیستم ادارات و سازمانها که حداقل ۲۰ سال کار در زمینه فرهنگ کرده باشند.

 

 

عنوان افتخاری «پزشک برجسته»: (امکدار دکتر)

به کارکنان درمان و پیشگیری، بهداشت، موسسات تفریحی آسایشگاهی، داروخانه‌ها، گیاهان دارویی، انبارهای داروسازی و سایر بخش‌های بهداشتی که حداقل ۲۰ سال در این زمینه کار کرده اند و خدمات برجسته ارائه داده اند، اعطا می شود.

عنوان افتخاری «معمار برجسته (محترم)»:

به کسانی تعلق می گیرد که در توسعه معماری آذربایجان سهم بسزایی داشته‌اند، دستاوردهای ویژه‌ای در توسعه و اجرای پروژه‌های معماری در زمینه آثار، بناها و مجتمع ها، شهرسازی داشته است.

عنوان افتخاری «معلم ارجمند» (امکدار معلم):

به مدیران و مربیان انستیتوها، موسسات آموزش پیش دبستانی، معلمان و مربیان آموزش عمومی، موسسات آموزش و پرورش استثنایی حرفه‌ای و متوسطه و سایر کارکنان سیستم آموزش و پرورش برای خدمات ویژه در زمینه آموزش و پرورش حداقل تعلق می‌گیرد. باید حداقل ۲۰ سال از طول فعالیت فرد سپری شده باشد.

 

 

* حقوق مادام‌العمر ویژه شخصیت‌های فرهنگی، هنری و علمی

 از طرف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به منظور قدردانی از خدمات شخصیت‌های ادبی و هنری آذربایجان و همچنین کسانی که در علم، آموزش، فرهنگ، اقتصاد، مدیریت دولتی و سایر زمینه‌ها کمک کرده‌اند، حقوق بازنشستگی ویژه داده می‌شود و این حقوق تا آخر عمر به افراد مذکور تعلق می‌گیرد.

حقوق بازنشستگی توسط بودجه دولتی با تصمیم رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پرداخت می‌شود و نهاد مربوطه صندوق تامین اجتماعی دولت است. در حال حاضر میزان مستمری ریاست‌جمهوری به شخصیت‌های فرهنگی، هنری و علمی در آذربایجان ۱۴۵۰ منات (حدود ۸۵۰ دلار، ۲۳ میلیون تومان) است.

بورسیه ریاست جمهوری:

برای دانشجویانی که با امتیاز بالا در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، ۲۱۰ منات است.

مبلغ کمک هزینه ماهانه ویژه برای استعدادهای جوان:

که نام آنها در «کتاب طلایی» استعدادهای جوان آذربایجان درج شده است ۴۰۰ منات است.

مستمری ریاست جمهوری برای شرکت کنندگان در جنگ:

این مستمری در حال حاضر ۱۲۱ منات است.

بر اساس آمار سال گذشته، ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور آذربایجان، مستمری ریاست‌جمهوری دریافت می‌کنند.

 

 

مدال شرف، مدال شهرت، مدال حیدر علی‌اف (که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید و تاکنون کمتر از ۳۰ نفر موفق به دریافت آن شده‌اند) و مدال استقلال از بزرگترین مدال‌های افتخاری هستند که توسط ریاست جمهوری اعطا می‌شود.

این افتخارات را معمولا وزراء پیشنهاد می‌کنند و رئیس جمهور امضا می‌کند. این افراد مدال خود را  به صورت حضوری از رئیس جمهور آذربایجان دریافت می‌کنند. برخی دیگر از مدال‌ها در حوزه نظامی هستند.

مقررات و جزئیات این مدال‌ها و افتخارات در تارنمای http://www.e-qanun.az قابل مشاهده است.

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول