اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لغو مصوبه آزادسازی قیمت سبوس با بی تدبیر معاون وزیر جهاد کشاورزی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: معاون وزیر جهاد کشاورزی با بی تدبیری لغو مصوبه آزادسازی قیمت سبوس را اعلام کرد و با این کار مشکلات کارخانجات آرد حل نشده باقی مانده است.

لغو مصوبه آزادسازی قیمت سبوس با بی تدبیر معاون وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین یزجردی در وبینار کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، گفت: یک انحصاری در صنعت آرد در زنجیره گندم،  آرد و نان از زمان جنگ تحمیلی  سال 60 شروع شده است و بعد از خاتمه جنگ نیز این انحصار نامیمون که باید حتما برطرف می شد و حتی در زمان جنگ تحمیلی هم شاید لزومی نداشت، همین طور باقی ماند و گریبان صنعت آرد را گرفت.

وی افزود: این سیستم هیچ فایده‌ای ندارد و همه دولت ها نیز به معایب این سیستم واقف بودند، ولی هیچ کدام شجاعت رفع انحصار را نداشته اند، این مساله مشکل اصلی صنعت آرد است، اما با توجه به اینکه این مساله فعلا جای بحث ندارد، به مشکل امروز صنعت آرد می پردازم. 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران بیان داشت: در سال 1393 دولت به دلیل سرکوب قیمت نان و اصرار بر تثبیت قیمت آرد، به کارخانجات آرد اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را نداد و لذا این قیمت‌ها از سال 1393 ثابت مانده است، اما از قانونی استفاده شد و اعلام شد که اگر دولت قیمت تکلیفی برای تولید کننده تعیین کرد و این قیمت پایین تر از قیمت تمام شده بود مابه التفاوت را دولت می پردازد البته طی این مدت مبلغی هم پرداخت نشده و از آن تاریخ تاکنون مبلغ اندکی را برای یک دوره 36 ماه به کارخانجات آرد با دو سال تاخیر و به صورت قسطی پرداخت کردند. 

یزجزدی اظهار داشت: لذا با این شرایط حجم نقدینگی کارخانجات به شدت کاهش یافت و کارخانجات با بی پولی مواجه شدند و بطور مداوم کارخانجات این مسائل را به هیات دولت و ستاد تنظیم بازار منعکس کردند و اعلام شد که دیگر کارخانجات توانایی این گونه هزینه ها را ندارند. 

وی افزود: این مشکلات کارخانجات آرد در کمیسیون اقتصادی دولت نیز مطرح شد و در آن جلسه سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که این مساله هم موجب مشکلاتی برای کارخانجات آرد می شود و هم اینکه هر ساله بودجه ای از جیب دولت هزینه می شود، لذا در آنجا پیشنهاد شد که قیمت سبوس را آزاد کنند تا از این محل کارخانجات به صورت جاری هزینه هایشان را پرداخت کنند. 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اظهار داشت: در کمیته اقتصادی دولت در اردیبهشت 1400  این موضوع مورد تصویب قرار گرفت و بررسی این موضوع به ستاد تنظیم بازار محول شد و ستاد تنظیم بازار نیز آن را سازمان حمایت ارجاع داد، البته پیش بینی می شد که این موضوع در قیمت اقلامی که از سبوس استفاده می‌کنند اثر داشته باشد، از جمله شیر، شیرخام که سازمان حمایت نیز با جلساتی که با دامداران برگزار شد  قیمت شیر خام را 3500 درب کارخانه و 3700 تومان درب دامدارایی ها را تعیین کرد و اجازه دادند که شیر با این قیمت فروخته شد و سپس آزادسازی قیمت سبوس اعلام شد. 

وی افزود: مصوبه تنظیم بازار در این رابطه در 26 خرداد 1400 مصوب شد و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که کارخانجات به قیمت عرضه و تقاضا سبوس را به وفور توزیع کنند اما اجرای این مصوبه را ستاد تنظیم بازار به تعویق انداخت تا قیمت جدید شیر اجرایی شود و بعد هم در نهم مرداد 1400 شرکت بازرگانی دولتی بعد از اجرایی شدن قیمت شیر این موضوع را برای اجرایی شدن به کانون صنایع آرد ایران  اعلام کرد که این موضوع اجرایی شود و کانون هم بر همین اساس این مصوبه را به کارخانجات ابلاغ کرد و کارخانجات از مرداد ماه مشمول اجرا شدند، تاکید ما بر این بود که کارخانجات تمام بدهی قبلی دامداران را تسویه کنند و بعد از تسویه کامل این اقدام کامل صورت گیرد و لذا از نیمه مرداد کارخانجات سبوس خود را به قیمت عرضه و تقاضا به فروش رساندند. 

یزجردی با بیان اینکه علیرغم این پروسه، یکی از معاونین وزارت جهاد کشاورزی این مصوبه را لغو کرد، اظهار داشت: این در حالی است که سبوس با قیمت 1400 تومان با امضا های طلایی و رانت به یک عده از دامداران می رسید و این افراد سبوس را در بازار آزاد به قیمت هر کیلو گرم 4 هزار تومان می فروختند. 

وی بیان داشت: البته من سندی ندارم که بیان کنم این معاون وزیر هم بهره‌ای از لغو این مصوبه داشته و دست اندرکار رانت و فساد و امضا های طلایی بوده است، اما اگر این موضوع نبوده، بنابراین براثر بی تدبیری یا بی اطلاعی اقدام به لغو مصوبه کرده است و لذا براساس نامه وی اعلام شد که قیمت سبوس همان 1400 تومان باقی بماند و کارخانجات آرد مابه التفاوت را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنند. 

یزجردی افزود: لذا وقتی کارخانجات نتوانند قیمت آرد و سبوس را افزایش دهند باید از خودشان هزینه کنند و لذا اکنون کارخانجات توان مالی این کار را ندارند. 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران گفت: اولویت تامین آرد مورد نیاز کشور است شعار محوری کانون است، اما عده ای قصد لطمه به این شعار را دارند و لذا این هشدار را می دهم که پیگری کسانی باشد که به چه دلیل می‌خواهند به این شعار محوری کارخانجات آرد لطمه بزنند، اما اگر قرار باشد نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی عملیاتی شود کارخانجات دیگر توان تامین هزینه های تولید آرد را ندارند. 

وی بیان داشت: این معاون وزیر کارخانجات آرد را ناتوان کرده است و لذا اگر این شرایط ادامه یابد مسئولیت اختلال در تامین آرد کشور به عهده وزارت جهاد کشاورزی و شخص معاون بی تدبیر وزارت جهاد کشاورزی است. 

یزجزدی گفت: اگر به هر دلیلی قرار است این رویه ادامه یابد، باید وزارت جهاد کشاورزی مکلف شود که به ازای هر کیلو سبوسی که از کارخانجات آرد خریداری می شود مابه التفاوت 21 هزار ریال همان روز به حسب کارخانجات واریز شود، زیرا در غیر این صورت در کار تولید آرد اختلال جدی ایجاد خواهد شد. 

وی افزود: کارخانجات موظفند طبق آمار و براساس نامه شرکت غله و بازرگانی 100 درصد سبوس تولیدی را از طریق فرآیند تحویل دامداری‌ها بدهند و لذا وقتی بازاری برای آن وجود دارد ممکن است سوء استفاده شود و حتی دیده‌ایم که کامیون که بارگیری کرده، در 100 متر پس از کارخانه تحویل وانت‌ها می‌شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول