اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تعیین تکلیف اراضی بلاتکلیف 40 ساله توسط بنیاد مستضعفان

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان تهران گفت: اراضی که در طول 40 سال گذشته بلاتکلیف بود را تعین تکلیف کرده‌ایم تا توسعه شهری و توسعه فرهنگی را در شهرها شاهد باشیم.

تعیین تکلیف اراضی بلاتکلیف 40 ساله توسط بنیاد مستضعفان

مجید نوعی مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان تهران در مورد املاک زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: در سازمان اموال و املاک دو مدل ملک‌داریم یک‌بخشی از املاک را مردم ضعیف متصرف هستند ولی ملک برای بنیاد است مثل ده ونک و شهرک دانش و یک‌بخش املاک هم مثل اوقاف وقفی بوده ولی مردم مالکیت اعیانی داشتند، مردم با پرداخت هزینه به اوقاف حق تمام اعیانی می‌گرفتند و بعدها در آن ملک آپارتمان ساختند ولی چون ملک اوقافی بود نتوانستند سند ۶ دانگ بگیرند و عرصه برای خودشان نیست و  این املاک اکنون به بنیاد رسیده است. 

نوعی با اشاره به بلاتکلیفی مناطقی بسیاری در سطح کشور گفت: اداره کل شهرستان‌ها که از سال گذشته تأسیس‌شده، مناطق بسیار زیادی را شناسایی کرده که در ۴۰ سال گذشته بلاتکلیف بوده و همین بلاتکلیفی موجب شده تا توسعه شهری و توسعه فرهنگی اتفاق نیفتاد و این تعیین تکلیف به دلایل مختلف ازجمله رویکردهای روسای پیشین بنیاد که هریک نظری داشته‌اند، اتفاق نیفتاده بود برای مثال با توجه به شناسایی‌های انجام‌شده منطقه اوزون تپه در بومهن که معضل اجتماعی آن منطقه بوده و سال‌ها ی سال متصرفانی که آنجا بودند با مسائل فرهنگی و اجتماعی مواجه بودند و حتی آب و برق و گاز نداشتند که بخشی از این مشکلات با نامه‌نگاری‌هایی که صورت گرفت حل شد.

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان تهران با برشمردن مناطق اوزون تپه، بهمن‌آباد، خیرآباد، شهرک رسالت، کلین، کیلین، غیاث آباد و خود پاکدشت که شهرک‌های مختلفی دارد افزود: در این مکان‌ها مصوبات را گرفتیم و به کسانی که صاحب حق بودند بر اساس قانون و و پرداخت پول اراضی با سند ۶ دانگ واگذار شد که سال‌های متمادی واگذار نشده بود که این امر موجب توسعه شهری می شود. 

وی با اشاره به همکاری مسؤولین اداره ثبت پاکدشت که به‌صورت جهادی پای‌کار بودند گفت: کارهای ثبت زمان‌بر است ولی مسؤولین اداره ثبت پاکدشت جهادی پای‌کار آمدند و الآن تفکیک‌ها در پاکدشت ۸۰سند ۸۰ سند در حال انجام است . پروسه‌های حداقل یک‌ساله، دوساله ای که با دید جهادی مسئولین در اداره ثبت به سرعت پیش رفت و اتفاق‌های خیلی خوبی افتاد. 

نوعی بحث مناطق مسکونی را جز اولویت‌های بنیاد مستضعفان در پاکدشت برشمرد و گفت: با توجه به دغدغه مردم در پاکدشت اولویت بامناطق مسکونی بود.

اعطای سند با تخفیف ۷۵ درصدی

وی ادامه داد: با توجه به مصوبات هیئت‌امنا کسانی که هزینه اوقاف را دادند مشمول تخفیف ۷۵ درصدی هزینه واقعی ملک شدند و ۲۵ درصد باقی‌مانده به‌صورت اقساط از مالکان گرفته شد و برای خانواده‌های مستضعف و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کمک‌هایی در نظر گرفته‌شده است.

وی دریافت اجرت‌المثل را طبق قانون عنوان کرد و گفت: برای دریافت اجرت‌المثل طبق قانون عمل می‌کنیم  برای مثال ما واگذاری زمین با ۲ میلیون تومان داشته‌ایم تا ۱۰۰ میلیون زمین‌ها و املاک با رنج قیمت متفاوت که بر همین اساس تخفیف‌های مختلفی هم تعلق می‌گیرد.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان تهران با اشاره به تشکیل دو هزار پرونده در حدود ۶ ماه گذشته گفت: حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ واگذاری تاکنون انجام‌شده است، واگذاری ۷۰۰ پرونده در ۶ ماه کار بزرگی است.

نوعی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد زمین‌های بایر گفت: زمین‌های بایر دو مدل هستند یا قبلاً به تعاونی هزینه داده و با شهرداری و اوقاف مشارکت کرده و تفکیک کرده اما هنوز ساخت را شروع نکرده اند، آن بخش از زمین‌ها را به اعضای تعاونی طبق قانون واگذار می‌کنیم. 

نوعی در ادامه گفت: زمین‌هایی که توسط افراد تصرف شده به بیت‌المال بازمی‌گردند، زمین‌هایی که برای ساخت مسکن طرح مهر یا ملی در اختیار دولت، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد و بهزیستی قرار خواهد گرفت.

وی در مورد اولویت واگذاری اراضی گفت: در واگذاری اراضی اولویت با آن‌هایی است که حق تملک اعیانی را داده یا هزینه را پرداخته اند، قطعاً اولویت با آن‌هاست. 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان تهران افزود:بعضی‌ها آپارتمان‌ها را از اوقاف اجاره کرده و هزینه نداده بودند الآن با تخفیف ۵۰ درصد آپارتمان را به خودشان می‌دهیم ولی افرادی که آپارتمان را بدون هیچ مدرک و سندی از اوقاف تصرف کرده را باید تحویل دهند. 

نوعی گفت: اقدامات بنیاد در کل کشور به‌طور هم‌زمان در حال انجام است، کارها هم‌زمان در شهریار، شهر قدس،  اُکه و شهرری، کُلین، خیرآباد و تورقوز آباد و درجنوب شرق تهران ورامین و در شمال شرق که رودهن و بومهن و دماوند قرار دارد ، توأمان در حال فعالیت‌اند ولی میزان فعالیت در پاکدشت و بعد از آن در رودهن بیشتر از سایر مناطق است. 

وی در پایان به تعیین تکلیف اراضی کُلین اشاره کرد و افزود: یک‌میلیون ششصد هزار مترمریع اراضی کشاورزی کُلین در منطقه فشافویه که همه اراضی کشاورزی است تعیین تکلیف شده است. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول