اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دفاع دبیر کل ناتو از نحوه خروج از افغانستان: دولت کابل مقصر است!

دبیرکل ناتو با دفاع از تصمیم آمریکا به خروج از افغانستان گفت، فروپاشی رهبری سیاسی و نظامی در این کشور موجب تسلط طالبان شد.

دفاع دبیر کل ناتو از نحوه خروج از افغانستان: دولت کابل مقصر است!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز شنبه با دفاع از اقدام دولت آمریکا برای خروج از افغانستان گفت، تصرفات طالبان به‌خاطر شکست رهبری نظامی و سیاسی در این کشور بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، استولتنبرگ در مصاحبه‌ای که روز شنبه در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد گفت: «نظرات متفاوتی را در اروپا می‌شنوید که برخی از آن‌ها درباره عدم رایزنی هستند اما من در آن جلسات حاضر بودم. البته که ایالات متحده با متحدان اروپایی مشورت کرد اما در پایان، هر ملتی باید تصمیم خود را درباره استقرار نیروها می‌گرفت».

او اذعان کرد زمانی که آمریکا تصمیم به خروج گرفت «برای دیگر متحدان دشوار بود که بدون ایالات متحده به مأموریت خود [در افغانستان] ادامه دهند. این یک گزینه واقع‌بینانه نبود».

دبیرکل ناتو گفت: «مشکل اینجا بود که طالبان حاضر نمی‌شد با حضور دولت کابل، در آن شرکت کند. ما می‌دانستیم که این یک تصمیم دشوار است و با دوراهی سختی مواجه بودیم».

استولتنبرگ افزود، دو گزینه در آن زمان وجود داشت، «تهدید به خروج و خطر بازگشت طالبان یا باقی ماندن و مواجهه با درگیری و تلفات بیشتر». شاید سرعت برانداختن دولت تحت حمایت غرب توسط طالبان پیش‌بینی نشده بود اما همگی از خطرات خارج کردن نیروها مطلع بودند.

او با دفاع از تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای خروج سراسیمه از افغانستان و هرج و مرج ناشی از آن در مدعی شد، مسئولیت سرعت گرفتن وخامت اوضاع در این کشور متوجه دولت افغانستان بود.

دبیرکل ناتو در این‌باره گفت:‌ «آنچه شاهد بودیم، فروپاشی رهبری نظامی و سیاسی بود که فروپاشی تمام جنبه‌های دفاع در برابر طالبان را کلید زد و تحلیل‌های آینده نشان خواهد داد که خروج نیروهای آمریکا و ناتو تا چه حد در پیشبرد سقوط دولت کابل تأثیر داشت».

استولتنبرگ افزود: «تمرکز اصلی من بر ایت است که چگونه می‌توانیم دستاوردهای جنگ با تروریسم را حفظ کرده و افراد باقی‌مانده را از افغانستان خارج کنیم».

وی بار دیگر با تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی درپی اجرای مفتضحانه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «هرگونه تلاش برای تضعیف پیوند اروپا و آمریکای شمالی نه‌تنها موجب تضعیف ناتو می‌شود بلکه تفرقه در خود اروپا را به همراه خواهد داشت».

دبیرکل ناتو گفت، ناکامی‌های غرب در مداخله در امور دیگر کشورها تأکیدی بر این است که «استفاده از نیروی نظامی و حمله به کشوری دیگر تا چه حد جدی است. شروع یک عملیات نظامی آسان‌تر از خاتمه دادن به آن است».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز سه‌شنبه نهم شهریور، آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول