اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

از رفوگری در بروجرد تا تاسیس شرکت «لرایفل» در اروپا

محمد حسن ورمزیاری فعال صنایع دستی پس از هشت سال فعالیت در کشور ترکیه تصمیم می‌گیرد که به ایران بازگردد حالا او دو کارگاه در حوزه‌های فرش‌بافی و جواهر سازی دارد و در حال حاضر نیز با کمک شرکای اروپایی ‌اش در حال تاسیس شرکتی به نام لرایفل با هدف تسهیل صادرات صنایع دستی لرستان به خارج از کشور است.

از رفوگری در بروجرد تا تاسیس شرکت «لرایفل» در اروپا

خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدالله زاده: طی ۴۳ سال گذشته در کشور در حوزه‌ تربیت نیروهای تحصیل کرده اقدامات بسیاری خوبی صورت گرفته است به طوریکه در حال حاضر در اکثر خانواده‌های ایرانی حداقل یک یا دو نفر فرد تحصیل کرده در دوره‌های کاردانی، کارشناسی و بالاتر وجود دارد.

یکی از این افراد محمد حسن ورمزیاری است که کار خود را از رفوگری آغاز کرد و با تلاش و پشتکار فراوان و فراگرفتن مهارت فنی در کنار تحصیل توانسته است مسیر جدیدی در زندگی خود ایجاد کند و برای چندین نفر نیز اشتغال آفرینی داشته باشد.

وی بدنبال توسعه برنامه های خود و صادرات از لرستان به اروپا است.

 

محمد حسن ورمزیاری بیش از ۲۸ سال است که در حوزه صنایع دستی در شهرستان بروجرد فعالیت می‌کند.

او با اشاره به اینکه ابتدا کار خود را با رفوگری فرش آغاز کرده است و پس از چند سال فعالیت در این حوزه به کشور ترکیه مهاجرت می‌ کند و حدود هشت سال در این کشور به فعایت رفوگری فرش‌های قدیمی و گران‌بها می‌پردازد.

 

فرش‌های قدیمی لرستان از نظر طرح و نقشه بسیار مشتری پسند هستند

این فعال صنایع دستی ادامه می‌دهد: پس از کار در ترکیه فهمیدم که فرش‌های قدیمی لرستان از نظر طرح و نقشه بسیار مشتری پسند هستند و در صورتی که مواد بافتنی آنان عوض شود میتوانند وارد بازارهای فرش اروپا شوند.

ورمزیاری می‌گوید: پس از اطلاع از این موضع به کشور بازگشتم و شرکت قالی‌بافی طرح نصرتی  بروجرد را در سال ۸۱ در استان راه اندازی کردم و با کمک تعدادی از متخصصین نقشه‌ای فرش لری را احیا کریم و سپس با کمک فرشبافان بروجردی در اندازه‌هایی که مورد پسند بازرگانان اروپایی بود اقدام به تولید فرش کردیم سپس موفق به صادرات به  کشورهای مختلف مانند ایتالیا و فرانسه شدیم.

او می‌گوید که قبل از شیوع کرونا در کشور حدود ۱۰۰ نفر در شرکت قالی بافی طرح نصرتی فعالیت می‌کردند اما پس از شیوع کرونا فعالیت این افراد به خانه‌ها منتقل شده و امکانات و لوازم لازم کار را به آن‌ها تحویل می‌دهیم و آنان  در خانه خود فرش را بافته و تحویل شرکت می‌دهند.

این فعال صنایع دستی با اشاره به اینکه پس از موفق شدن در حوزه فرش دست از یادگیری برنداشته است و با شرکت در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای بروجرد وارد حوزه جواهرات شده است و در حال حاضر یک کارگاه با ظرفیت ۱۵ نفر نیرو در حوزه جواهرات نیز دارد.

 

لرایفل به دنبال صادرات صنایع دستی لرستان به اروپا

ورمزیاری با عنوان کردن این موضوع که در حال ثبت یک شرکت در حوزه صنایع دستی با یک شرکت فرانسوی بوده  و قرار است نام این شرکت لرایفل باشد و هدف از تاسیس آن راحت شدن صادرات صنایع دستی لرستان به کشورهای اروپایی و به طبع آن افزایش درآمد فعالین این حوزه در استان است.

 او می‌گوید برای اینکه یک نفر در کارهای فنی و صنایع دستی موفق شود بایستی علاوه بر علاقه تلاش بساری نیز انجام دهد و هدف خود را صادرات محصولات خود به خارج از کشور قرار دهد زیرا صنایع دستی لرستان آوازه بسیاری در کشورهای اروپایی دارند.

 

مهمترین مشکل صنایع دستی لرستان بحث صادرات است

این فعال صنایع دستی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دولت بایستی مسیر صادرات صنایع دستی به خارج از کشور را در لرستان ایجاد کند  زیرا در حال حاضر مهمترین مشکل صنایع دستی لرستان بحث صادرات است و در صورتی‌که دولتمردان با فعالین این حوزه همکاری کنند این مشکل در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود.

انتهای پیام//خ/85020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول