اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نماینده سازمان ملل: فعالیت فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده باید از سرگرفته شود

نماینده سازمان ملل در امور یمن شامگاه جمعه تاکید کرد که فعالیت فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده باید از سرگرفته شود.

نماینده سازمان ملل: فعالیت فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده باید از سرگرفته شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز جمعه گفت که خشونت در استان‌های جنوبی یمن همچنان ادامه داشته و اجرای توافقنامه ریاض با موانعی همراه است.

وی در ادامه سخنانش گفت که درگیری‌ها در یمن بر گذرگاه‌های دریایی و بر ثبات در منطقه تاثیر می‌گذارد و طرف‌های خارجی باید در توقف درگیری‌ها در یمن مشارکت داشته باشند.

نماینده سازمان ملل در امرو یمن افزود: «از سرگیری عملیات انتقال مسالمت‌آمیز و فراگیر در یمن ساده نبوده و باید فرودگاه صنعاء بازگشایی شده و فعالیت در بندر الحدیده نیز از سرگرفته شود».

گراندبرگ افزود: «غیرنظامیان از جمله کسانی که به مأرب پناه برده‌اند در ترس مداوم به سر می‌برند».

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء (پایتخت) از سال گذشته (۲۰۲۰) آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است. 

استان مأرب از استان‌های برخوردار یمن از منابع طبیعی مثل نفت و گاز است. نبردها از ماه‌های فوریه و مارس گذشته (بهمن و اسفند سال گذشته) رو به شدت گذاشته و جبهه ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن در موضع ضعف قرار دارند. 

نماینده سازمان ملل در ادامه سخنانش تاکید کرد در صورتی که گروه‌های جنوب یمن نقش مسئولانه‌ای در تشکیل دولت ایفا نکنند، صلح در طولانی مدت ادامه نخواهد یافت و دولت (مستعفی) یمن در عدن به انجام مسئولیت‌هایش نمی پردازد و اجرای توافق ریاض با چالش‌هایی همراه است.

وی گفت که وی به ریاض سفر خواهد کرد تا با «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن و دیگر طرف‌ها دیدار کند. وی همچنین گفت که در انتظار دیدار با مقام‌های جنبش انصارالله یمن است.

گراندبرگ اضافه کرد: «رایزنی‌های اولیه با گروه‌های یمنی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعال به زودی از سرگرفته می‌شود و طرف‌های درگیر از سال 2016 راه‌حل فراگیری را مورد مذاکره قرار نداده‌اند که همین موضوع سبب شده که مردم یمن در میانه جنگ باقی بمانند».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مناطق مرزی یمن نیز در شش سال گذشته همواره در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف سعودی و نیروهای مزربانی سعودی قرار گرفته است.

جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به جنایت سعودی‌ها در حمله به غیرنظامیان، با موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی، زیرساخت‌های سعودی‌های را مورد هدف قرار داده‌اند.

پس از انجام موفق عملیات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک سعودی، موسوم به «موازنه بازدارندگی هفتم»، واشنگتن و لندن ضمن محکوم کردن این عملیات علیه ائتلاف متجاوز سعودی از صنعاء خواستند که با آتش بس جامع و فوری موافقت کند و برای حل و فصل دیپلماتیک و پایان دادن به درگیریها در چارجوب مذاکرات سازمان ملل تلاش کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول