اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گفتمان‌سازی برای دفاع مقدس دستوری و بخشنامه‌ای نیست

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور تأکید کرد: گفتمان‌سازی با بخشنامه صورت نمی‌گیرد و دستوری نیست و باید در این زمینه اقناع‌سازی انجام شود و با استفاده از قالب‌های به روز مثل مثل فیلم، شعر و رمان تحقق یابد.

گفتمان‌سازی برای دفاع مقدس دستوری و بخشنامه‌ای نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر سرتیپ نبی سهرابی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، اظهار داشت: جنس کار بنیاد از نوع انتقال پیام بوده و انتقال پیام به نسل جدید باید بدون تحریف صورت بگیرد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور افزود: گفتمان دفاع مقدس، همان گفتمان انقلاب است که امام آن را بر مبنای گفتمان اسلام ناب و گفتمان عاشورا به پیروزی رساند و گفتمان دفاع مقدس نیز چنین است؛ رویکرد امام در دفاع مقدس توده‌محور بوده و با مردم سر و کار داشت.

وی ادامه داد: توده‌های مردم گفتمان امام را پذیرفته و سیل مردم برای دفاع از کشور و ایستادگی در مقابل صدامیان شروع شد و این گفتمان کشور را در برابر تجاوز صدام پیروز کرد؛ امام گفت مردم نگران نباشند یک دزدی آمده و یک سنگی به چاه انداخته و این گونه صدام را خوار و خفیف نمود. 

سهرابی افزود: گفتمان امام یک گفتمان عقلی بوده و به همین دلیل در مردم ما و منطقه تأثیر گذاشته و توده مردم را بسیج کرده و مقاومت را در منطقه به پیروزی رساند. 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه رسالت بنیاد، گفتمان‌سازی پیرامون دفاع مقدس است؛ عنوان کرد: بازنمایی گفتمان در جامعه برای نسل فعلی وظیفه اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است. 

وی افزود: گفتمان بلند مدت و بر اساس بنیادهای فرهنگی تولید می‌شود اما شعار زودگذر و بر اساس هیجانات است؛ گفتمان عاشورا هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال زنده است و گفتمان دفاع مقدس بر اساس گفتمان عاشورا است و در جامعه ما ریشه داشته و باید زنده شود.

سهرابی تصریح کرد: گفتمان‌سازی با بخشنامه صورت نمی‌گیرد و دستوری نیست و باید در این زمینه اقناع‌سازی انجام شود و با وسایل امروزی مثل فیلم،  شعر و رمان تحقق یابد؛ گفتمان دفاع مقدس باید در نسل جوان احساس اقتدار، هویت، شرافت و غرور ایجاد کند. 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور با بیان اینکه باید نمادهایی مناسب برای جوانان داشته باشیم، گفت: یکی از اقدامات این است که شهدای برجسته همچون شهید خرازی، شهید حججی و شهید صیاد شیرازی را تبدیل به نمادهایی برای نسل جدید کنیم. 

وی اضافه کرد: در تحلیل جامعه‌شناختی، یک سرمایه معنوی و نمادین وجود دارد مثل روحانیت که یک سرمایه معنوی است و نماد آن‌ها امام و رهبری هستند؛ شهادت نیز یک سرمایه است که شهدا نماد آن هستند؛ پهلوانی یک ارزش اجتماعی است که پوریای ولی یک نماد از این ارزش است. 

سهرابی با تاکید بر نیاز به اجماع‌سازی در سطح کشور برای گفتمان‌سازی و همچنین دوری بنیاد حفظ آثار از جناج‌بندی‌های سیاسی، گفت: کار بعدی ساختارسازی است و باید برای انجام این کار فرهنگی، ساختارسازی صورت گیرد و خود این بنیاد یک ساختار برای این کار فرهنگی است. 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور با اشاره به زمان‌بر بودن کار فرهنگی تاکید کرد: با گذشت زمان نباید دچار خستگی شویم؛ در بحث‌های فرهنگی صحبت از سال نیست بلکه صحبت از دهه است، چرا که کار فرهنگی زمان‌بر است و در طول دهه به نتیجه می‌رسد و کاری که الان انجام می‌شود ممکن است ده سال دیگر به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: وقتی ما جوانان را به اردوی راهیان نور می‌بریم، اثر آن ده سال بعد وقتی که آن جوان مسؤول شد و کار فرهنگی انجام داد، خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/آ ۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول