اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

گلایه‌های داوطلبان در «فارس من»؛ شرایط جذب دانشگاه فرهنگیان مبهم است!/ تکلیف سن ورود را روشن کنید

هر ساله به خاطر نبود شفافیت در قانون سنی جذب دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان بسیاری سردرگم هستند، داوطلبان در میزگردی نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

گلایه‌های داوطلبان در «فارس من»؛ شرایط جذب دانشگاه فرهنگیان مبهم است!/ تکلیف سن ورود را روشن کنید

گروه فارس من خبرگزاری فارس، هر ساله به خاطر نبود شفافیت در قانون سنی جذب دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان بسیاری سردرگم هستند، امسال نیز با آنکه مصوب شده تا جذب از سن ۴ سال صورت بگیرد اما این دستورالعمل اجرایی نشد و سن جذب به ۲۲ سال تقلیل یافت که اعتراض جمعی از مخاطبان فارس من را به همراه داشت. این نگرانی داوطللبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در یک پویشی در فارس من به ثبت رسیده است. «فارس من» پیگیری این موضوع را در دستور قرار داده است. متن زیر حاصل میزگردی است که به صورت مجازی برگزار شده است، در میزگرد داوطلبان دانشگاه فرهنگیان حضور دارند. متن زیر حاصل این میزگرد است:

 

شرایط جذب دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۱ در هاله ای از ابهام!

طاهری: با عرض سلام و احترام و با تشکر از خبرگزاری فارس که این فرصت رو در اختیار ما قرار دادند، به عنوان نماینده کمپین باید بگویم براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹، سن جذب دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۴ سال ارتقا پیدا کرد، اما متأسفانه در سال ۱۴۰۰ با وجود مصاحبه وزیر آموزش و پرورش و آقای خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان مبنی بر ثابت بودن سن ۲۴ سال برای جذب دانشگاه فرهنگیان، در دفترچه اولیه و ثانویه کنکور مثل گذشته همان سن ۲۲ سال لحاظ شد و مجدداً اعتراض بسیاری از داوطلبین کنکور را برانگیخت.

با پیگیری های شبانه روزی دوستان و مسئولان حداکثرسن جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان با یک اصلاحیه در سایت سازمان سنجش در سال ۱۴۰۰، به ۲۴ سال ارتقا یافت. اما تبصره ۲ همان اصلاحیه ، مجدداً متذکر شد که سن جذب دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ در دفترچه شماره یک اعلامی در بهمن ماه مشخص خواهد شد و متأسفانه دوباره شرایط جذب دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۱ را در هاله ای از ابهام قرار داد که این بلاتکلیفی باعث سردرگمی و نگرانی فراوان متقاضیان شده است‌.

دانشجویان با این سردرگمی نمی‌توانند تا بهمن ماه صبوری کرده و آن گونه که لازمه قبولی و پذیرش در این شغل مقدس و مهم است مطالعه داشته باشند و برای هدف خویش تلاش کنند. هدف ما تثبیت مصوبه برای کنکور ۱۴۰۱ در اولین فرصت موجود است.

 

افزایش سن جذب دانشگاه، باعث ایجاد انگیزه در جوانان می‌شود

ندا ایزدیار: بنده دانشجوی فقه و حقوق، متقاضی تثبیت سن ۲۴ سال جذب دانشگاه فرهنگیان هستم. از نظر بنده و با استناد به صحبت های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، این بزرگواران توجه ویژه ای به جوان های کشور داشته و دارند. بر کسی پوشیده نیست که یکی از بزرگ ترین دغدغه های این بزرگواران بحث اشتغال زایی برای  جوان های کشور و در ادامه بحث ازدواج آن‌هاست. تثبیت سن ۲۴ سال در جذب دانشگاه در مرحله اول باعث ایجاد انگیزه و روحیه در جوان ها و در ادامه مسیر طبیعتاً باعث حل مشکل شغلی جمعیت زیادی از آینده سازان و جوان های کشور خواهد بود.

 

زهرا دهقانی: خانم ایزدیار به نکته درستی اشاره کردند. می‌خواهم از یک منظر دیگر به ماجرا نگاه کنم، ببینید در صورت جذب متقاضی تا سن ۲۴ سال حداکثر زمان بازنشستگی برای معلم های جذب شده در این سن ۵۴ سال خواهد بود که با سن پیری فاصله زیادی خواهد داشت از طرفی براساس یافته‌های روانشناسی سن ۴۵ تا ۵۵ پر بازده ترین دهه عمر انسان ها هست و نه تنها مشکلی در اواخر عمر خدمتی یک معلم پیش نمی‌آید بلکه بازدهی و پویایی بیش تری رو هم شاهد خواهیم بود.

از طرفی در قانون ماده۲۸ جذب متقاضی در تحصیلات تکمیلی آموزش و پرورش حداکثر سن در جذب متقاضی ۳۰ سال ذکر شده  است و با توجه به تحصیلات چهار ساله در دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلی متقاضیان در سن ۲۸ سالگی از این دانشگاه مشکلی در دوران خدمت مقدس معلمی از این حیث هم برای او ایجاد نخواهد شد. از طرفی نباید فراموش کنیم که اکثر متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در این سن جوان هایی هستند که با محیط دانشگاهی آشنایی دارند و تجربه تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و حتی خاص توی کارنامشون هست.

ندا ایزد یار: توجه داشته باشید جدا از کسانی که محیط دانشگاهی را تجربه کردند خیلی از دوستانی که نتوانستند تا حالا در محیط دانشگاهی حاضر شوند شرایط لازم چه  مادی چه غیر مادی را برای درس خوندن نداشتند مثلا توی کمپین ما هستند کسایی که به دلیل بیماری یا مشکلات معیشتی یا هر مشکل دیگه ای نتوانستند تا امروز خود را آماده کنکور کنند‌ که به نظرم با افزایش سن فرهنگیان به این دوستان هم فرصت میدهیم که برای رسیدن به رویای معلمیشون تلاش کنند و شانس خود را در این زمینه امتحان کنند.

 

افزایش سن جذب در دانشگاه، تجربه معلمان را افزایش می‌دهد

صلاح الدین احمدی:  بسیاری از دانشجوهایی که مشتاق شرکت در آزمون فرهنگیان هستند اغلب از دانشگاه خودشان که دولتی و آزاد هستند انصراف دادند و به علت علاقه زیادی که به این رشته دارند خواستار شرکت در آزمون سراسری هستند اما متأسفانه گواهی معافیت تحصیلی از خدمت  فقط یکبار قابل استفاده است وبعد از انصراف دوباره نمی شود از آن استفاده کرد و این دسته از افراد که متقاضی هستند اگر نتوانند به دانشگاه راه پیدا کنند دچار مشکل نظام وظیفه می شوند. در صورتی که  می توانستند با ماندن در دانشگاه از این معافیت بهره مند شوند.

ما نمی‌گوییم خدمت خوب نیست ما می‌گوییم این خدمت باید در وقت خودش انجام شود نه این که به اجبار آن هم در اوج پویایی و بالندگی یک جوان صورت بگیرد. از طرفی اغلب آن‌هایی که تا امروز هدفشان شرکت در کنکور بوده حتی آن‌هایی که دور از کنکور بودند و دوباره می خواهند شرکت کنند روی این کنکور سرمایه گذاری کردند.

 در سنین بالاتر به خاطر پختگی بیش تر فرد و مسئولیت پذیری بالاترش نسبت به پیامدهای رفتاری خودش کار جذب و شناخت آسان تر صورت می‌گیرد. وقتی شخصیت فرد شکل گرفته و خود را شناخته، قطعا گزینش آسان تر و به تبع  راندمان و بازدهی گزینش افزایش پیدا می‌کند.

 

انتخاب رشته در مدارس به درستی صورت نمی‌گیرد

سارا شویکلوفرد: ببیند از آن جایی که انتخاب رشته اصولی در دبیرستان های  ما متأسفانه وجود ندارد و یک نفر ممکن است در 18 سالگی از روی ناآگاهی ، هیجان ،اجبار خانواده یا هر دلیل  دیگری رشته و شغلی رو انتخاب کند که علاقه و استعدادی در آن زمینه ندارد، پس  با افزایش سن باید این فرصت به او داده شود  تا علاقه خود را دنبال کند. از طرفی در تکمیل صحبت‌های دوستان باید عرض کنم به این موضوع به درستی اشاره شد که جذب در این سن به دلیل پختگی و تجربه بیش تر متقاضی‌ها یکی از مزایا هست اما اشاره نشد که  علاوه بر آن وقتی از سنین بالاتر معلم جذب شود به خاطر گستردگی و پراکندگی بیش تر و بهتر افراد گزینش  نخبه هاو افراد توانمند آسان تر می شود.

رضا جاوید: با توجه به اینکه در ساختار کنکور۱۴۰۲ احتمالاً تغییرات اساسی صورت بگیرد و سیاست های کلی آموزش و پرورش مبنی بر حذف تدریجی کنکور هست، احتمال این موضوع وجود دارد که دواطلبان نظام قدیم، از گردونه کنکور خارج  و دیگر توان رقابت با داوطلبان نظام جدید رو نداشته باشند. این موضوع می تواند خودش دلیلی مهم برای ایجاد یه فرصت شغلی برای متقاضیان نظام قدیم به عنوان یکی از آخرین فرصت ها باشد. پس شایسته است با افزایش سن این فرصت را به داوطلبانی که رویای معلم و مربی شدن رو دارند بدهیم تا برای هدفشان تلاش کنند.

طاهری: با تشکر از تمامی دوستان که با نظرات کامل و سازنده ما را یاری کردند مجدداً وظیفه خود می‌دانم از خبرگزاری فارس و زحماتشان تقدیر ویژه کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول