اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

جزئیات پنجاه و نهمین جشنواره البرز اعلام شد/ قدردانی از 6 نخبه

دبیر کل جایزه البرز گفت: این جشنواره در پنجاه و نهمین دوره خود قصد دارد از 6 نخبه در حوزه های مختلف قدردانی کند.

جزئیات پنجاه و نهمین جشنواره البرز اعلام شد/ قدردانی از 6 نخبه

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست خبری جایزه جشنواره فرهنگی البرز در 1400، امروز با حضور حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیر کل جایزه البرز  و نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، ارشدی در ابتدای این مراسم گفت: ما در این نشست به دنبال معرفی اتفاقی هستیم که در روز جمعه قرار است صورت بگیرد اما قبل از آن لازم است درباره ماموریت این بنیاد صحبت کنم. بنیاد فرهنگی البرز از سال ۴۲ با نیت خالص بزرگ مردی به نام حسین علی البرز بنیان گذارده شد و در این چند سال چندین نفر از برترین های کشوری را انتخاب کرده است و در اعتلای آنها نقش داشته است.

وی ادامه داد: آقای البرز دوران کودکی سختی داشت و تلاش خود را از همان کودکی شروع کرد و با تحصیل در دانشگاه البرز موفق به اخذ دیپلم و تسلط بر دو زبان انگلیسی و روسی می شود و به دو کار وزارت ادعیه و مالیه مشغول می شوداما آنچه باعث می شود کار را رها کند تامین معیشت خانواده اش بود.

وی افزود: اقای البرز تصمیم می گیرد کار دولتی را رها کند و در اولین کار خود در شغل آزاد در مناقصه ای شرکت می کند و برنده آن مسابقه می شود و از کنار سرمایه ای که بدست می آورد مغازه ای در میدان فردوسی تهران می خرد. او موفق می شود نمایندگی ۱۳ شرکت را در شاخه های مختلف در کشورهای مختلف کسب کند. این اتفاق به گونه ای رقم می خورد که بر اساس پژوهشی که چند سال قبل انجام می شود او عضو ۵۰ نفر اول کارآفرین نخبه می شود.

وی ادامه داد: او بدون اینکه فقط یک نام باشد با تکیه بر سرمایه و توان شخصی خود به اینجا می رسد و با شروع دهه ۳۰ تجارت او متوقف می شود.از خریداری تجهیزات اتاق عمل تا کمک به سیل زدگان فارس و گرسنگان افریقا و زلزله زدگان پاکستان احداث چاه و مدرسه و ... از جمله فعالیت هایشان است. اما اقدام ماندگار او تاسیس بنیاد فرهنگی البرز است که سه سال فقط برای اساس نامه آن از صاحب نظران علمی و فرهنگی کشور مشورت می گرفته است.

ارشدی تاکید کرد: او تمام اموال خود را وقف بنیاد البرز می کند و فقط ارث سه دخترش را از این اموال جدا می کند و ارث شان را به عنوان جایزه ملی به آنها می دهد. جایزه آنها هتل ایرانشهر امروز است و خودشان در یکی از اتاق های هتل ایرانشهر زندگی می کنند. آقای البرز از جوانی به دلیل ابتلا به بیماری برونشیت چندین بار از کار توسط پزشک منع شده است اما همچنان فعالیت داشته است و حتی در وصیت شان پیکرشان را وقف دانشگاه تحقیقی کردند.

وی با بیان ماموریت های بنیاد فرهنگی البرز گفت: هدف این بنیاد و ماوریت آن کمک به اشاعه فرهنگ کشور از طریق اعطای جایزه به برترین های کشور در همه زمینه ها است. در سال های ابتدایی تاسیس بنیاد تمرکز بنیاد اعطای وام به نخبگان کشور بود و مبدع وام دانشجویی هستند و نام وام، وام شراعتی بود و بدون ضامن و چک و سفته بود و صرفا با ارائه کارت دانشجویی داده می شد. در ابتدای دهه ۵۹ با رایگان شدن تحصیلات آکادمیک تصمیم می گیرند دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند برای اینکه کاری داشته باشند و مهاجرت نکنند وام شغلی به آنها می دهند تا مشکلات شان حل شود. اما برای این ۵ سال تنفس دانشجویانی که نخبه بودند و مقام علمی بدست می آوردند از بازپرداخت وام معاف می شدند.

وی با بیان اینکه پایه گذاری جایزه البرز یا نوبل ایرانی یکی دیگر از کارهای بنیاد البرز بود؛ توضیح داد: در آذر ۵۷ بیماری آقای البرز تشدید پیدا می کند و در اسفند ۵۷ جراحی سنگینی روی او انجام می شود و بعد از آن پزشک دستور می دهد باید استراحت کنند. که آقای البرز طی نامه ای به امام خمینی(ره) تولیت این بنیاد را به امام واگذار می کنند. امام نیز بنیاد را به سازمان اوقاف واگذار می کنند و از آن روز این بنیاد تحت حمایت سازمان اوقاف است.

وی اظهارداشت: بعد از پیروزی انقلاب اهدای جوایز به صورت چراغ خاموش برگزار می شد اما از ابتدای دهه ۹۰ در قالب برگزاری همایش هایی به صورت استانی و ملی برگزار شد. بیش از ۸ همایش ملی در تهران و ۸ همایش در البرز داشتیم و هزاران نفر برنده جایزه البرز شدند. جایزه البرز دارای چند ویژگی منحصر به فرد در کشور است و یکی از آنها باسابقه ترین جوایز ملی کشور است و تنها جایزه ای است که در حوزه وقف به نخبه ها داده می شود و این بنیاد از پرداخت کمک دیگران منع شده است و می تواند هزینه تامین جوایز را داشته باشد. عدم وابستگی مادی از دیگر ویژگی های این جایزه است و تمامی افرادی که برنده جایزه می شوند نیازی به پرداخت هزینه ای ندارند.

وی درباره شیوه برگزاری مراسم تقدر که روز جمعه برگزار خواهد شد نیز توضیح داد: سالیانه دو مراسم را در بنیاد البرز برگزار می کنیم که اولی تقدیر از نخبگان است و مراسم بعدی تقدیر از دانش آموزان است که از مراسم های ثابت این بنیاد است. در سال ۱۴۰۰ تغییراتی را در بخش نخبگان داشتیم. از جمله بازنگری در ساختار بنیاد البرز است و نخبگان سالهای پیش به کمک این بنیاد آمدند و دبیرخانه اجرایی با ماموریت پشتیبانی و روابط عمومی داریم.بخش بعدی درباره نحوه انتخاب نفرات برتر هست. مراسم روز جمعه برای اولین بار به صورت استودیویی در شرایط کرونا با حضور ۶ دانشمند برگزار می شود‌.
این مراسم به صورت زنده از رادیو فرهنگ و اپلیکیشن ایران صدا و همچنین در سایت آپارات و اینستاگرام صفحه بنیاد البرز پخش می شود.

ارشدی تصریح کرد: جوایز بنیاد فرهنگی البرز تا الان صرفا اعطای مبلغ نقدی بوده است که در زمان خود رقم خوبی بود. همچنین جایزه شان را از افراد برتر کشور دریافت می کردند که همین موضوع باعث ارتقای روحیه شان می شد.دانشمندان ۱۱۰ میلیون تومان به همراه لوح افتخار و نشان البرز. بخش نوآوران هر نفر ۴۰ میلیون تومان. بخش حوزوی هر نفر ۳۵ میلیون تومان. در بخش دانشجویان هر ۴۰ نفر ۳۵ میلیون تومان دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: مراسم جمعه صرفا برای تقدیر از دانشجویان و نخبه ها است و مراسم بعدی برای دانش آموزان است که در نیمه آبان ماه به دانش آموزان پایه ۹ و ۱۲ اعطا می شود که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در این مقطع بودند. همین الان نیز دانش آموزان علاقه مند می توانند با مراجعه به سایت ثبت نام کنند.

وی افزود: وظیفه بنیاد البرز حمایت و ادامه دادن به تداوم حرکت این افراد است و در بخش دانش آموزی صرفا به معدل توجه نمی کنیم و برخی دانش آموزان کارهای ویژه علمی انجام می دهند که می توانند به ما ارائه کنند. شاید ۶ هزار نفر از برترین های کشور از دهه ۴۰ تا الان در این بنیاد تقدیر شدند و بخشی از آنها فوت شدند و برخی به خارج از کشور رفتند.

وی افزود: ما هیچ فیلتری نداریم برای اینکه نفرات برتر از حوزه فرهنگ یا هنر باشند. در بخش دانش آموزی هم دانشجویان علوم تجربی و هم انسانی و ریاضی و فنی حرفه ای و هنرستان ها را هم داریم و هر کسی در آن بخش هست می تواند در این جشنواره شرکت کند. جایزه البرز قدمت ۶۰ ساله دارد و بیش از اینکه جشنواره باشد این جایزه در کشور به نخبگان اعطا می شد و از هنرمندان نیز غافل نمی شویم.

وی ادامه داد: دانشمندان و مخترعان با معرفی بنیاد نخبگان به عنوان بنیاد البرز معدفی می شوند و در بخش دانشجویان با معرفی دانشگاه علوم تحقیقات در بخش حوزوی معاونت امور نخبگان و در دانش اموزی همکاری با وزارت اموزش پرورش داریم. شاید نگاه تبلیغاتی و معرفی این جایزه در گذشته در دستور کار بنیاد نبوده و با اطلاع رسانی مشخص منجر به این شدیم که جایزه و عنوان قدیمی ترین جایزه بتواند بهتر شناخته شود.

وی اظهارداشت: امسال جایزه البرز با سال گذشته تفاوت هایی دارد و ما ساختار جایزه را تغییر دادیم. در بخش مبلغ نقدی افزایش داشتیم و در سال گذشته ۶۰ میلیون و امسال ۱۰۰ میلیون جایزه به نخبگان دادیم که افزایش بیش از ۸۰ درصدی است و بیش از ۲/۵ میلیارد تومان مجموع جوایز است.  اما امسال دبیرخانه علمی جشنواره را تشکیل دادیم. ما سعی کردین در این سالها مطالعات خوبی داشته باشبم و جایزه البرز را تقدیم نخبگان کنیم
وی در پایان گفت: دکتر کریم مجتهدی فلسفه، دکتر رحمت ستوده قره باغ مهندس شیمی، دکتر امیررضا خویی مهندسی عمران، دکتر لیلا ازادبخت علوم تغذیه، دکتر احمد شعبانی شیمی، دکتر امیرعلی حمیدیه خون و سرطان.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول