اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دمشق هر گونه ارتباط و مذاکره با ترکیه را قاطعانه تکذیب کرد

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار قریب‌الوقوع دو مقام اطلاعاتی سوریه و ترکیه در بغداد، وزارت امور خارجه سوریه رسما هر گونه ارتباط و مذاکره با آنکارا را تکذیب کرد.

دمشق هر گونه ارتباط و مذاکره با ترکیه را قاطعانه تکذیب کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه سوریه، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، به اخبار رسانه‌های ترکیه‌ای در خصوص ارتباط دمشق با آنکارا واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ یک مقام رسمی وزارت امور خارجه این کشور وجود هر گونه ارتباط و مذاکره با ترکیه به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم را تکذیب کرد.

مقام مذکور در این خصوص گفت: «دیگر برای عالم و آدم روشن شده است که رژیم حاکم در آنکارا حامی اصلی تروریسم است و ترکیه را به منبع افراطی‌گری و تروریسم مبدل کرده است؛ تروریسمی که صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند. [آنکارا] آشکارا قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی درباره مبارزه با تروریسم را زیر پا می‌گذارد».

 «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز در گفت‌و‌گو با شبکه «ان تی وی»‌ به این مسئله اشاره کرد و در این رابطه گفت: «رژیمی در سوریه وجود دارد که جهان آن را به رسمیت نمی‌شناسد بنابراین شکی نیست که ما با آن‌‌ها مذاکرات سیاسی مستقیم داریم؛ اما در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم».

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، امروز، این اظهارات را در حالی از وزیر امور خارجه ترکیه نقل کرد که منابع ترکیه‌ای این بخش از اظهارات او را پوشش ندادند.

 روزنامه «Türkiye Gazetesi» اخیرا نیز با انتشار گزارشی در این خصوص  نوشت که دیداری تاریخی میان «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت ملی ترکیه با «علی مملوک» همتای سوری او در پایتخت عراق شکل خواهد گرفت.

این روزنامه به نقل از مقامات مسئول ترکیه در خصوص گفت که موضوعات متعددی در این دیدار میان دو طرف طرح خواهد شد.

مطابق با این گزارش، «اسماعیل حقی پکین» رئیس اسبق اداره اطلاعات نظامی ترکیه نیز در این خصوص گفت: «این دیدار در بغداد برگزار خواهد شد و آغازی بر یک فرآیند و پروسه جدید است».

وی در ادامه تصریح کرده بود: «فروپاشی روابط ترکیه و سوریه در اواسط سال ۲۰۱۱ ، هنگامی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، خسارات مالی و معنوی زیادی را برای هر دو طرف به دنبال داشت».

پکین همچنین اشاره به این‌که این فرایند که چندین سال از طریق کشورهایی مانند روسیه و ایران اجرا شد، چندان معنایی نداشت، تاکید کرده بود که تحولاتی که با هاکان فیدان آغاز شد باعث احیای کانال‌های دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور خواهد شد و اجازه آغاز یک دوره جدید را می‌دهد.

این مقام سابق اطلاعات ترکیه همچنین بیان کرده بود که فیدان و مملوک در بغداد دو مسأله سازمان کارگران کردستان و پناه‌جویان را بررسی خواهند کرد و علاوه بر آن در خصوص اوضاع در آن‌ بخش از مناطق سوری که به ترکیه مرتبط است مانند ادلب و درعا رایزنی خواهند کرد و در خصوص نقشه راه جدید گفت‌وگو خواهند کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول