اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با «سند رسمی پلیس»؛ از تعیین حق السهم خریداران تا خلاصی از هزینه دفترخانه‌ها!

روز گذشته با ابلاغ بخشنامه دادستان کل کشور، حرف و حدیث‌ها در مورد برگ سبز و سند رسمی به پایان رسید و تکلیف مردم در این زمینه مشخص شد: «برگ سبز خودرو، سند مالکیت است؛ ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست».

با «سند رسمی پلیس»؛ از تعیین حق السهم خریداران تا خلاصی از هزینه دفترخانه‌ها!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب انصاری: «دعوای برگ سبز و سند دفترخانه» تمام شد؛ مشکلی قدیمی، حرف و حدیثی دنباله‌دار که سالها ادامه داشت و آن هم ثبت معامله خرید و فروش خودرو _علاوه بر مراجعه به پلیس راهور_ در دفاتر اسناد رسمی بود؛ اگرچه پلیس بارها و بارها براین موضوع اصرار داشت که برگ سبز مالکیت خودرو سند رسمی محسوب می‌شود چرا که بعد از احراز هویت متعاملین، احراز سلامت و اصالت خودرو و دریافت مبالغ قانونی و مالیات و عوارض صادر می‌شد اما از آن طرف سردفتران خواسته دیگری داشتند، آنها می گفتند برای خودرو نیاز به ثبت در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد.

 اما در این بین «مردم» مانده بودند؛ آخر چه باید کرد، به سند و برگه سبز پلیس اکتفا کنند یا نه، هزینه گزاف دفترخانه را پرداخته و معامله خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند؟!

 این کش و قوس ها ادامه داشت تا اینکه دیوان عدالت اداری در پی شکایتی اعلام کرد که برگ سبز خودرو رسمیت دارد؛ در رأی شماره ۱۸۶۳ دیوان عدالت اداری که خبرساز شد رسمی بودن برگه سبز پلیس برای مالکیت خودرو اعلام شد.

 بعد از آن هم سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه در تاریخ ۱۶ فروردین ماه به موضوع شماره گذاری و سند خودرو اشاره و اظهار داشت: هم در قانون تصریح شده و هم رای دیوان مشخص کرده است که سند پلیس سند کاملا رسمی است و هیچ مرجعی بالاتر از پلیس نیست که سند رسمی صادر کند؛ طبق قانون خریدار و فروشنده مکلف هستند برای نقل و انتقال به پلیس مراجعه کنند. 

اما کانون سردفتران بر خواسته خود مبنی بر ثبت مالکیت خودرو از طریق مراجعه متعاملین به دفاتر اسناد رسمی و وجاهت قانونی این موضوع تاکید و اصرار داشت

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران  در واکنش به رأی دیوان عدالت اداری درباره تنظیم سند خودرو در دفترخانه‌ها اظهار داشت: رای دیوان عدالت اداری نافی اجباری بودن تنظیم سند که مقرر می‌دارد نقل و انتقال خودرو بموجب سند رسمی است، نبوده و برداشت رسانه‌ها اشتباه و بر خلاف ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه ماده ۲۹ تکلیف کار را روشن کرده و به عقیده ما ماده روشنی است، اعلام کرد: تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. این رای دیوان به هیچ عنوان نافی ماده قانونی نیست. برداشت برخی از رسانه‌ها از این رای اشتباه است.

این حرف و حدیث ها ادامه داشت تا اینکه‌ رئیس دیوان عدالت اداری در اولین نشست خبری خود تأکید کرد: به ضرس قاطع برگ سبز پلیس سند رسمی است اما در قانون ذکر شده است که برای جلوگیری از مشکلات بعدی که در خرید و فروش‌ها ممکن است رخ دهد بهتر است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

و در نهایت دادستان کل کشور روز گذشته با ابلاغ بخشنامه ای به همه این موضوعات پایان داد و اعلام کرد « برگه سبز خودرو، سند رسمی است».

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالیکت تأکید کرد و گفت: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

                         ***

سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص اعلام سند پلیس_برگه سبز مالکیت خودرو_ به عنوان سند رسمی از سوی دادستان کل کشور اظهار داشت: حقیقتاً آنچه که اتفاق افتاد مهر تایید دادستان محترم کل کشور بر موضوعی بود که پلیس راهور سالها به دنبال اثبات حقانیت و دفاع از قانونی و رسمی بودن سند صادر شده داشت.

*جناب سرهنگ با توجه به به اینکه شما دانش آموخته دکترای رشته حقوق هستید از مواد قانونی موجود در این زمینه سخن بگویید؟

 بر اساس ماده ۴۷ قانون ثبت املاک و اسناد، ثبت نقل و انتقال اموال غیر منقول مانند زمین،باغ، ملک و امثالهم در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و معنای مخالف این ماده قانونی این است که اموال منقولی مانند طلا، جواهر، فرش، یخچال و از جمله خودرو ضرورتی برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی ندارند.

 همچنین طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، سند صادره از سوی ماموران صلاحیت‌دار قانونی، سند رسمی محسوب می شود که خوشبختانه هیئت عمومی دیوان عدالت و همچنین رئیس وقت دیوان عدالت در چند ماه گذشته بر رسمی بودن سند پلیس تاکید داشته اند.

هم اینک نیز دادستان محترم کل کشور با صدور بخشنامه مهر تایید بر این صحبت‌ها، در خواست ها و تقاضاهای پلیس داشته است چرا که پلیس همواره به دنبال احقاق حقوق مردم است؛ پلیس می خواهد از ضرر مادی، رفت و آمد های اداری غیرضروری و آنچه آرامش و آسایش مردم را سلب می‌کند جلوگیری کند چرا که پلیس فقط به دنبال حفظ منافع مردم بوده و هست.

*جناب سرهنگ، برخی می‌گویند برای الزام این موضوع باید در مجلس شورای اسلامی قوانین جدیدی وضع و تصویب شود؛ آیا این موضوع درست است؟

 باید گفت در حال حاضر قوانین مرتبط با این موضوع وجود داشته و احتیاجی به قانون جدید نیست چرا که اگر قانون جدیدی نیاز بود پلیس درخواستی را به مجلس پیشنهاد می داد؛ اگرچه چند وقت پیش کانون سردفتران لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد و بر این موضوع اصرار داشت که قانونی در این زمینه تصویب شود تا مردم را ملزم به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی کرده و قانونی در این زمینه تصویب شود که ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اجباری شود اما با توجه به شناختی که از نمایندگان محترم و انقلابی مجلس شورای اسلامی داریم مطمئن هستیم که قطعاً نمایندگان هیچ موقع قانونی را که ضرر مادی و معنوی برای مردم داشته باشد به تصویب‌ نمی‌رسانند چرا که منافع مردم برای نمایندگان مهم است.

از طرفی قوانین موجود با توجه به ابلاغ جدید دادستان کشور جامعیت کامل را دارند.

* برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس این سوال را مطرح کردند که آیا سند پلیس فقط برای خودروهای نو شماره سند رسمی محسوب می شود یا نه؛ خودروهایی که چندین بار هم خرید و فروش شده‌اند در شمول این قانون قرار گرفته و الزامی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را ندارند؟

 برگ سبز یا همان سند رسمی پلیس برای همه خودروها چه نوشماره و چه به اصطلاح چرخشی، دست دوم یا چند دست چرخیده را شامل می‌شود؛ قوانین در این زمینه کاملاً مشخص است.

 بنابراین هموطنان هیچ نگرانی نداشته باشند؛ خریدار و فروشنده بعد از مراجعه به مراکز تعویض پلاک و ثبت مشخصات در برگ سبز که همان سند رسمی محسوب می شود دیگر برای نقل و انتقال خودرو نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند و هزینه دیگری پرداخت نمی کنند.

*موضوع دیگری که هم اینک مطرح شده تعیین حق السهم خریداران است؛ در برخی معاملات، خریداران، خودرو را به صورت شریکی و دانگی خریداری می کنند؛ آیا در برگ سبز خودرو چنین موضوعی ثبت می شود یانه؛ باز باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد؟

همین جا باید اعلام کنم که زمینه ثبت مالکیت بر اساس حق سهم خریداران در برگه سبز سند رسمی پلیس از چندین سال قبل پیش‌بینی و مشخص شده است.

 همین حالا اگر به برگ سبز خودرو نگاه کنید در جدولی این موضوع تعبیه شده است؛ به طور مثال اگر خریداران دو نفر و به سهم سه دانگ سه دانگ باشند امکان ثبت مالکیت بر اساس میزان دانگ در برگه سبز خودرو مشخص می‌شود.

***

گفتنی است مخاطبان فارس من با درج موضوعی با عنوان « چراثبت‌ سند‌خودرو‌ در‌ دفترخانه‌‌ حذف‌ نمی‌شود؟» و « تعیین‌ تکلیف‌ سند‌خودرو‌ برگ‌ سبز‌ یا‌ سند‌ محضری؟» پیگیری این مورد را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول