اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

میزان مطالبات و بدهی های شهرداری تهران/افزایش دوباره آمار متوفیان کرونا/ انتصابات جدید در بهشت

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آلودگی هوای پایتخت، بدهی و مطالبات شهرداری، تعرفه‌های نجومی تبلیغات محیطی، آخرین وضعیت کرونا، سلامت جسمانی مهدی چمران رئیس شورای شهر، انتصابات در شهرداری، حضور زاکانی در هیأت دولت ارائه داد.

میزان مطالبات و بدهی های شهرداری تهران/افزایش دوباره آمار متوفیان کرونا/ انتصابات جدید در بهشت

خبرگزاری فارس گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. زاکانی سابقه ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را دارد و در دوره اخیر نیز با رای مردم قم بیش از یکسال نمایندگی این شهر را بر عهده داشته است. روز گذشته نیز زاکانی در صحن شورا حضور یافت و در باره برنامه ها و اولویت های خود در پایتخت توضیحاتی ارائه داد. شهردار جدید تهران با اشاره به اینکه مفتخریم انقلابی و پیرو امام و شهدا هستیم، گفت:‌می‌خواهیم در سایه رهبری نوکری مردم را انجام دهیم. وی اعلام کرد:تهران الگوی جهان اسلام می‌شود و امیدوارم همه ملت‌های جهان از پاندمی کرونا عبور کنند و زندگی در شرایط طبیعی ایجاد شود.

پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند و مدیریت شهری جدید کار را در حالتی آغاز کرده که کرونا در حال جولان است و پایتخت اکنون روزهای سیاه کرونایی را به سر می برد و وضعیت بحرانی دارد. به گفته مسوولان بهشت زهرا (س) 40 درصد کل متوفیان کشور در تهران تطهیر می‌شوند. تعداد مرگ‌های کرونایی که قبل از آغاز پیک جدید بین 30 تا 35 متوفی بود که این عدد در حال حاضر افزایش بسیار چشم‌گیری پیدا کرده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 40 درصد رسیده است و با همه تذکرات و اخبار ناخوش کرونایی، باز جماعت بسیاری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امتناع می‌کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نقشه رنگ‌بندی جدید کشور از  امروز به این صورت است که ۳۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد. به گفته مسوولان ستاد مقابله با کرونا در مورد اثربخشی واکسیناسیون در تهران به طور محسوس شاهد کاهش بستری و مرگ و میر در گروه سنی بالای ۶۰ سال هستیم. همچنین بالاترین میزان فوتی ها در گروه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال و بعد از آن ۵۰ تا ۵۵ سال در پیک پنجم است. مدتی است که بهشت‌زهرای تهران هم آرایش بحرانی به خود گرفته چرا که حدود نیمی از مبتلایان و متوفیان کرونا مربوط به پایتخت است. 

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله آلودگی هوای پایتخت، بدهی و مطالبات شهرداری، تعرفه‌های نجومی تبلیغات محیطی، آخرین وضعیت کرونا، سلامت جسمانی مهدی چمران رئیس شورای شهر، انتصابات در شهرداری، حضور زاکانی در هیأت دولت و سرانجام احداث آرامستان‌های جدید با ناصر امانی عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه  شورای ششم به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

نگاه مثبت شهردار جدید پایتخت به موضوع بدهی‌ها و مطالبات 

علیرضا زاکانی شهردار پایتخت روز گذشته در صحن شورا مباحثی را در مورد بدهی و مطالبات شهرداری تهران بیان کرد، نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

نگاه شهردار جدید پایتخت به موضوع بدهی‌ها و مطالبات مثبت است و میزان بدهی‌های شهرداری تهران 66 هزار میلیارد تومان اعلام شده که البته این موضوع نیاز به بررسی دقیق و جامع دارد و حتما اگر ارزیابی‌ها دقیق انجام گیرد میزان بدهی‌ها احتمالاً 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد چرا که میزان بدهی به بانک‌ها و سودهایی که باید شهرداری بپردازد کاملاً مشخص است ولی اصولا میزان بدهی به پیمانکاران معمولا حباب دارد و میزان آن دقیق مشخص نیست که در ارزیابی‌ها می‌توان به نتیجه نهایی در این زمینه دست یافت.

مطالبات شهرداری مدعی ندارد/ ضمانتی هم برای گرفتنش از دولت و وزارتخانه‌ها نیست/طلب 30 هزار میلیارد تومان قطعی است

میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت چقدر است؟

پیروز حناچی شهردار سابق پایتخت اعلام کرد که 53 هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت طلب دارد که 30 هزار میلیارد تومان آن قطعی است و این میزان در حد ۵۰درصدبودجه سالیانه شهرداری است لذا در صورت تحقق این مطالبات می‌توان شاهد موفقیت و تسریع در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف بود.علیرضا زاکانی دید خوبی نسبت به این مسأله دارند البته ناگفته نماند که همیشه افراد حقیقی و حقوقی وبانکهادر مورد بدهی‌ها ی شهردلری مدعی هستند ولی مطالبات شهرداری مدعی ندارد و ضمانتی هم برای گرفتنش از دولت و وزارتخانه‌ها نیست چون اصولا از سازمان‌های فرادستی است و شهرداری زورش نمی‌رسد که اکنون خوشبختانه با تعامل دولت با مدیریت شهری می‌توان شاهد موفقیت در این زمینه بود.

 حضور مداوم علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران در هیأت دولت / آغاز تعاملات دولت و مدیریت شهری 

حضور علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران در هیأت دولت چگونه است؟

خوشبختانه این موضوع محقق شده و وقتی دیدیم علیرضا زاکانی شهردار جدید پایتخت روز گذشته هم به هیأت دولت رفت واقعا خوشحال شدیم ایشان با حجت‌الاسلام و المسلمین آیت‌الله رئیسی صحبت‌هایی داشتند و تعاملات برقرار شده که این تعامل و تفاهمات قطعا نوید خوبی برای شهر و شهروندان و شهرداری خواهد داشت و قرار است هر هفته ایشان در هیأت دولت حضور داشته باشند.

داوطلبانه نایب رئیسی کمیسیون برنامه و بودجه را نپذیرفتم 

ماجرای استعفای شما از نایب رئیسی کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم تهران چه بود؟

دوستان در کمیسیون لطف داشتند و بنده را به عنوان نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دادند ولی بنده این مسأله را قبول نکردم و استعفا دادم چرا که با توجه به حضور جوانان پر انرژی بهتر بود نایب رئیس جوان باشد، همچنین در نحوه ارتباط‌گیری رودربایستی وجود نداشته باشد لذا من خود داوطلبانه نایب رئیسی کمیسیون برنامه و بودجه را نپذیرفتم و آقای میثم مظفر بعنوان نایب رئیس کمیسیون انتخاب شدند.

نگرانی از محقق نشدن بودجه 1400 شهرداری تهران/ مدیریت شهری باید از ابتدای سال21 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌‌کرد

مهمترین برنامه‌ای که در کمیسیون برنامه و بودجه در دستور کار قرار می‌گیرد چه خواهد بود؟

قطعا در این زمینه رئیس کمیسیون  باید پاسخ دهند ولی نظر شخصی من این است که یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار کمیسیون، بودجه 1400 شهرداری است اکنون ما در هفته 25 سال هستیم و برابر اطلاعات و گزارشاتی که دست من رسیده 50 درصد بودجه نسبت به هفته فقط محقق شده و 21 هزار میلیارد تومان در این مدت باید در شهرداری درآمد کسب می‌‌کرده ولی اکنون مدیریت شهری اعلام کرده میزان بودجه محقق شده در بخش نقد و غیرنقد فقط حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که 6 ماه از سال گذشته و باید فکر چاره در این زمینه بود لذا در جلسه با دوستان شهرداری قرار است این مسأله مورد بحث قرار گیرد و حتی علیرضا زاکانی شهردار تهران و معاونان مالی و اقتصادی علت را بررسی و نتیجه تجزیه و تحلیل شود تا ببینیم تا پایان سال چه برنامه‌ای باید اتخاذ کنیم.

طبق قانون ضرورتی ندارد که شهردار در مورد انتصابات با اعضای شورا مشورت کند 

گفته می‌شود قرار است به زودی انتصابات جدید در شهرداری کلید بخورد و نخستین تغییرات در شهرداران مناطق انجام شود آیا شما در این زمینه اطلاعی دارید و از اعضای شورا در این راستا مشورت می‌شود؟

طبق قانون ضرورتی ندارد که شهردار در مورد انتصابات با اعضای شورا مشورت کند من در مورد انتصابات احتمالی جدید بی‌اطلاع هستم و حتی گاهی از دیگران این موضوع را می‌شنوم البته اعتراض و گلایه‌ای ندارم ولی توصیه می‌کنم در حوزه‌های تخصصی ، نظر مشورتی کمیسیون مربوطه در شورا گرفته شود و  این مسأله منافاتی با اختیار شهردار ندارد و فقط می‌تواند جنبه مشورتی داشته باشد.

 اعضای شورا نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه واگذاری تابلوها معترض هستند 

واگذاری تابلوهای محیطی توسط شهرداری و در نظر گرفتن تعرفه‌های نجومی در این زمینه صدای برخی از کارشناسان از جمله حمایت‌کنندگان از تولید ملی را درآورده است نظر شما در این مورد چگونه است و آیا شورا قصد ورود و بررسی به این مسأله را دارد؟

برخی از اعضای شورا نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه واگذاری تابلوها معترض هستند البته معاونت خدمات شهری اقدامات گسترده‌ای در شهر انجام می‌دهد و سازمان زیباسازی هم تحت نظر معاونت خدمات شهری است انشاالله به زودی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و معاونت خدمات شهری شهرداری بررسی‌های لازم در این زمینه انجام دهندو گزارشات ارائه شود. من در مورد درآمد شهرداری در این زمینه شخصا اطلاعی ندارم.

آخرین وضعیت سلامت جسمانی مهدی چمران 

موضوع کسالت مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی هفته‌های اخیر شائبه‌های زیادی به همراه داشت ولی حضور ایشان در صحن شورا طی روز گذشته به شائبه‌ها پایان داد ولی هنوز برخی در فضای مجازی مسائلی را در این زمینه مطرح می‌کنند، نظر شما در این زمینه چگونه است؟

ببینید نتیجه تست کرونای مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران منفی بود و قطعا اگر نتیجه غیر از این اعلام می‌شد ایشان به هیچ عنوان در صحن شورا حضور نمی‌یافتند ولی در مورد کسالت ایشان از ناحیه سر هنوز تحت نظر پزشک هستند و امیدواریم رئیس شورا همیشه در صحت و سلامت کامل به سر ببرند و ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.

تعامل دولت و مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هوای تهران

طی روزهای اخیر غلظت آلاینده ازن و هوای پایتخت افزایش یافته و این آلاینده همراه با کرونا ریه شهروندان تهرانی را نشانه گرفته است آیا مدیریت شهری برنامه عاجلی جهت مقابله با آلاینده ازن دارد؟

بله؛ کمسیون حمل و نقل و محیط زیست قرار است قانون مقابله با آلودگی هوا  را که قبلا تصویب شده را بررسی کنند و دلایل عدم اجرای این قانون توسط سازمان‌های مربوطه بررسی شود.پیش‌بینی شده که نیمه دوم امسال میزان بارندگی‌ها کمتر باشد بنابراین آلودگی هوا در پایتخت در شرایط کرونا برای شهروندان تهدید سلامتی آنها است و حتما قضیه مقابله با آلودگی باید در دستور کار شهرداری تهران، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار گیرد که تعاملات دولت و مدیریت شهری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با این تعامل شاهد بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز باشیم.

کرونا در پایتخت دوباره صعودی شد

آخرین وضعیت کرونا در پایتخت چگونه و آمار فوتی‌ها در حال حاضر چه تعداد ثبت شده است؟

متأسفانه طی روزهای اخیر دوباره آمار کرونا در پایتخت روند صعودی به خود گرفته و این برخلاف هفته گذشته است که حدود 10 درصد میزان متوفیان در پایتخت کاهش یافته بود، آمار فوتی‌ها به کمتر از 160 نفر رسیده بود که دوباره مجدد روند صعودی شد و در کل کشور هم شاهد این روند صعودی بوده‌ایم که امیدواریم با تسریع واکسیناسیون عمومی در پایتخت و رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌ها مجدد شاهد کاهش این بیماری و مهار ویروس منحوس کرونا باشیم. به طور کلی از 100 هزار مرگ و میر کرونایی 40 هزار نفر در تهران تغسیل شده اند که بخش عمده‌ای از آنها در بهشت‌زهرا دفن شده و بخش کمی به شهرستان‌ها منتقل شده است.  در مورد آرامستان های جدید هم باید هرچه زودتر تکلیف گورستان جدید تهرانی‌ها مشخص شود. البته معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که چند نقطه نهایی شده است

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول