اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

آسمان صاف و پاک کردستان در 1400/سال بدون آلودگی هوای استان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:استان کردستان در سال 1400 دارای هوای پاک و سالمی بوده است چراکه حتی یک روز هوای ناسالم در سال جاری به ثبت نرسیده است.

آسمان صاف و پاک کردستان در 1400/سال بدون آلودگی هوای استان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هوا زمانی دچار آلودگی می‌شود که غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آن‌ها افزایش یابد که مهم‌ترین آلاینده‌ها کربن دی‌اکسید، کربن مونوکسید، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار، گرد و غبار و ازون و ...است.

برخی از آلاینده‌ها به‌صورت عادی در هوا وجود دارند اما برخی دیگر از ترکیب با سایر عناصر به وجود می‌آیند. هر کدام از این ذرات معلق باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به‌سلامتی انسان‌ها و همچنین محیط ‌زیست می‌شوند.

آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد که می‌توان گفت اکثریت آن‌ها مربوط به فعالیت‌های انسانی است. هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می‌شود.

برخی و یا شاید هم مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی است.

با کاهش حضور خودروهای شخصی در خیابان، میزان غلظت آلاینده‌های ناشی از احتراق بنزین در هوا نیز کمتر می‌شود. درصورتی‌که سیستم حمل‌ونقل عمومی از سوخت‌های پاک بهره بگیرد، آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

هرچند شهروندان در تعیین سیاست‌های کلی برای کاهش آلودگی نقشی ندارند، اما با رفتار مناسب می‌توانند از میزان آلاینده‌های هوا بکاهند. بااین‌حال همه افراد بخصوص کسانی که دارای بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند باید روش‌هایی را برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا به‌کارگیرند.

اقبال حمیدی معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بر اساس شاخص‌هاس سنجش کیفیت هواف اگر شاخص کیفیت هوا کمتر از 50 باشد هوا پاک، بین 51 تا 100 قابل قبول، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا300 بسیار ناسالم و بیشتر از 301 خطرناک تلقی می‌شود.

هوای کردستان پاک است

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: استان کردستان در سال 1400 دارای هوای پاک و سالمی بوده است چراکه حتی یک روز هوای ناسالم در سال جاری به ثبت نرسیده است.

وی با بیان اینکه در بحث ذرات گردوغبار سال گذشته تنها یک روز هوای ناسالم در استان کردستان به ثبت رسیده بود بیان کرد: در بحث آلاینده‌های گازی نیز در مردادماه سال گذشته 5 روز هوای ناسالم ساعتی داشتیم ولی به‌صورت میانگین روزانه هیچ روز ناسالمی به ثبت نرسید.

حمیدی با عنوان اینکه استان کردستان در زمینه ذرات گردوغبار و آلاینده‌های گازی از جمله استان‌های با هوای پاک در سطح کشور است، افزود: امسال خوشبختانه حتی در مطالعات ساعاتی نیز هیچ‌گونه آلودگی در استان وجود نداشته است.

توزیع بنزین یورو 4 گامی مهم در کاهش آلودگی‌ها

وی اظهار داشت: بخشی از پاکیزگی هوای استان کردستان ناشی از توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ است، توزیع این محصول در اکثر جایگاه‌های عرضه سوخت تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای استان داشته است.

حمیدی بابیان اینکه خودروهای فرسوده سهم زیادی در ایجاد آلودگی هوای شهردارند افزود: "قانون هوای پاک" در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از سوی رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

قانون هوای پاک در قالب ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صداوسیما و.. تکالیفی را تعیین کرده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: راهکار کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت برای کاستن از نقش خودروها در آلودگی هوا، اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده است، اتفاقی که در حوزه ایمنی و مصرف سوخت نیز تبعات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

فعالیت 6 ایستگاه پایش کیفیت هوا در کردستان

وی در ادامه از وجود 6 ایستگاه پایش کیفیت هوا در استان کردستان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد دو ایستگاه در سنندج و شهرستان‌های سقز، بانه، مریوان و قروه نیز هر کدام دارای یک ایستگاه هستند.

حمیدی بابیان اینکه در صورت تأمین اعتبارات لازم دو ایستگاه پایش کیفیت هوا در شهرستان‌های کامیاران و بیجار نیز راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: شهرستان کامیاران به دلیل نزدیک با مرزهای غربی و کشور عراق مبدأ گردوغبارهای استان و در اولویت این کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس استانداردها به ازاء هر 80 تا 100 هزار نفر یک ایستگاه در سطح شهر موردنیاز است که بااین‌وجود، شهرستان سنندج حداقل به 2 ایستگاه پایش کیفیت هوا نیاز دارد.

وی افزود: علاوه بر نبود اعتبار وجود تحریم‌های ظالمانه نیز یکی دیگر از مشکلات پیش روی ما در تهیه و نصب این ایستگاه‌ها است چراکه بسیاری از دستگاه‌ها و قطعات مورداستفاده در ایستگاه پایش کیفیت هوا در داخل کشور تولید نمی‌شود و تحریم‌ها از ورود این قطعات به کشور جلوگیری می‌کند.

حمیدی بابیان اینکه فعالیت کارگاه‌های دانه‌بندی شن و ماسه در صورت رعایت نشدن اصول زیست‌محیطی می‌تواند آسیب جدی به طبیعت وارد آورده و آلودگی هوا، آب‌وخاک را به دنبال داشته باشد افزود: هرچند که شعاع تأثیر این کارگاه‌ها 500 تا هزار متر است ولی درصورتی‌که هرگونه تخلفی قطعاً با آنان برخورد قانونی می‌شود.

ایجاد آلودگی برای محیط زیست ممنوع است

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان درادامه به ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اشاره کرد و اظهار کرد: اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم نماید، ممنوع است.

 معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: منظور از آلوده ساختن محیط زیست پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، هوا، خاک یا زمین به میزانی است که کیفیت فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیک آن به‌طور زیان‌آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان تغییر کند.

حمیدی بیان کرد: در این شرایط سازمان محیط زیست با توجه به مقررات و ضوابط موظف است کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می‌نمایند را مشخص و مراتب را کتباً و با ذکر دلایل برحسب مورد به صاحبان یا مسئولان آن‌ها اخطار نماید.

وی افزود: مسوول واحد باید ظرف مدت معینی نسبت به رفع موجبات آلودگی مبادرت و یا از کار و فعالیت واحد خودداری نماید و در غیر این صورت به دستور سازمان محیط زیست از کار و فعالیت آن واحد ممانعت به عمل خواهد آمد.

821 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی در استان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: در راستای کنترل و پایش واحد‌های تولیدی اعم از صنعتی، خدماتی و کشاورزی ازلحاظ آلایندگی، در سال گذشته 821 مورد بازدید از این واحد‌ها انجام گرفت.

حمیدی با اشاره به اینکه سال گذشته 75 مورد اخطاریه زیست‌محیطی برای واحد‌های آلاینده محیط‌زیست در استان صادرشده است، اضافه کرد: درصورتی‌که واحد‌ موردنظر بعد از یک ماه نسبت به اخطاریه زیست‌محیطی صادرشده تمکین نکرده و عامل آلودگی همچنان تداوم داشته باشد، واحد وارد فاز دستور تعطیلی می‌شوند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان با اعلام اینکه سال گذشته 43 مورد دستور تعطیل واحد‌های آلاینده در استان کردستان صادر شد، افزود: واحد‌هایی که بعد از مدت‌زمان 3 روزه نسبت به دستور تعطیلی واحد خود بی‌توجهی ‌کنند و همچنان نسبت به رفع آلایندگی اقدام نکنند، پلمپ می‌شوند.

صدور 30 مورد اخطاریه زیست‌محیطی در پنج ماه نخست امسال

وی افزود: سال گذشته 9 واحد آلاینده محیط زیست در استان کردستان به دلیل بی‌توجهی به ضوابط و رعایت نکردن قوانین و مقررات حفاظت از محیط زیست پلمپ شدند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: در پنج‌ ماهه امسال نیز 30 مورد اخطاریه و 14 مورد دستور تعطیلی در استان صادرشده است.

او افزود: از این تعداد 7 واحد به دلیل عمل نکردن به موارد تذکر داده‌شده پلمپ شدند که 5 مورد از آن‌ها مربوط به کارگاه‌های دانه‌بندی شن و ماسه بوده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از این 7 واحد پلمپ شده در استان، 3 واحد در کامیاران، یک واحد در دیواندره و 3 واحد نیز مربوط به شهرستان سنندج بوده است.
حمیدی اذعان کرد: پایش مستمر و بازدید‌های دوره‌ای از تمامی واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی در دستور کار این اداره کل و واحد‌های زیرمجموعه قرار دارد و برخورد جدی و قاطع با مخربین محیط زیست در رأس برنامه‌های حفاظتی این اداره بوده و در این راستا از هیچ تخلفی فروگذار نخواهد شد و اغماضی وجود ندارد.

انتهای پیام/2330/79

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول