اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تداوم تنش در آمریکا بر سر نقش ترامپ در حمله به کنگره

تلاش یکی از رهبران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای نفی نقش رئیس جمهور سابق این کشور در حمله به کنگره، با واکنش دیگر قانون‌گذاران مواجه شد.

تداوم تنش در آمریکا بر سر نقش ترامپ در حمله به کنگره

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلاش یکی از مقامات ارشد جمهوری‌خواه کنگره برای تبرعه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از نقش داشتن در حمله به کنگره، با انتقادات تندی همراه شد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی در دفاع از ترامپ گفت: «می‌دانید چه چیزی درمورد این مسئله جالب است؟ اف‌بی‌آی در این‌باره تحقیق کرده است. [مجلس] سنا کمیته‌های فراحزبی تشکیل داده و می‌دانید چه چیزی یافتند؟ اینکه هیچ دخالتی وجود نداشته است».

اظهارات مک‌کارتی موجب شد «بنی تامپسون» رئیس کمیته تحقیق درباره حمله به کنگره و «لیز چنی» از مقامات ارشد مجلس نمایندگان و عضو این کمیته، با صدور بیانیه‌ای، او را مورد انتقاد قرار دهند.

آن‌ها در بیانیه خود متذکر شدند، مک‌کارتی ادعاهای خود را بر اساس گزارش‌هایی نامعلوم مطرح کرده و مدعی اشت وزارت دادگستری آمریکا «به این جمع‌بندی رسیده که دونالد ترامپ، باعث، محرک و برانگیزنده خشونت‌های ششم ژانویه نبوده است».

تامپسون و چنی افزودند: «ما از نهادهای مربوطه گزارش‌ها و پاسخ‌هایی دریافت کردیم و برای ما روشن شد که گزارش‌ها درباره چنین جمع‌بندی‌هایی بی‌اساس هستند».

این دو نماینده آمریکایی نوشتند: «همچنین به مک‌کارتی رهبر اقلیت، اظهارات او درباره ششم ژانویه را که در صحن مجلس نمایندگان بیان کرد و با اظهارات کنونی او متناقض است، یادآوری می‌کنیم».

اشاره آن‌ها به جلسه‌ای است که سال گذشته برای تصویب استیضاح دوم ترامپ در ارتباط با حمله ششم ژانویه برگزار شد و مک‌کارتی در آن زمان گفته بود «رئیس جمهور در قبال این حمله مسئولیت به گردن دارد».

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

با این حال قانون‌گذاران دموکرات تلاش کردند تحقیقاتی در این زمینه را آغاز کنند اما لایحه مربوط به آن با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و نتوانست اکثریت آرا را کسب کند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان در تلاشی دیگر، یک کمیته ویژه بررسی حوادث ششم ژانویه را تشکیل داده و در حال جمع‌آوری اسناد و گزارش‌ها در این زمینه است.

این کمیته که بازه زمانی روز انتخابات ریاست جمهوری تا روز تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را مدنظر قرار داده است، در حال حاضر از آژانس‌های مربوطه درخواست کرده «تمامی اسناد و ارتباطات مربوط به متمم بیست و پنج قانون اساسی آمریکا» که به معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه اجازه برکناری رئیس جمهور به دلیل بی‌کفایتی را می‌دهد، تحویل دهند.

کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه همچنین از این آژانس‌ها درخواست کرده «تمامی اسناد و ارتباطات مربوط به ثبات روانی دونالد ترامپ و مناسب بودن وضعیت او برای ریاست جمهوری» را ارائه کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول