اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

ردپای ترال‌های سنتی خارجی در پسابندر و تاکید صیادان بر ادامه ممنوعیت ترال+فیلم

ممنوعیت صید ترال همواره مورد تاکید صیادان به ویژه جامعه صیادی کنارک و چابهار بوده است زیرا که به زیست آبی خسارت وارد کرده و نابودی آبزیان مختلف را به دنبال دارد.

ردپای ترال‌های سنتی خارجی در پسابندر و تاکید صیادان بر ادامه ممنوعیت ترال+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، ممنوعیت صید ترال همواره مورد تاکید صیادان کشور به ویژه صیادان کنارک و چابهار بوده است.

در این نوع از صید با استفاده از کشتی و تورهای ترال، ماهگیری به صورت انبوه انجام شده و به زیست آبی خسارت‌های سنگین می زند و  آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

ترال‌ها به حدی امان مردم بومی را بریده است که در سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، صیادان کنارک، ادامه ممنوعیت صید ترال را در لیست خواسته‌هایشان مطرح کردند.

 

رئیس جمهور هم در این دیدار با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای توسعه و ایجاد اشتغال جوانان در منطقه وجود دارد، دستور پیگیری و رفع مشکلات صیادان از طریق مسؤولان استانی و ملی را صادر کرد چرا که در بندر صیادی کنارک افزون بر ١١ هزار و ۶٠٠ صیاد  فعالیت دارند که حدود ٨۵ هزار تن صید سالیانه این صیادان است و می‌طلبد برای برطرف شدن مشکلاتشان فکر اساسی کرد.

 فعالیت لنج‌های ترال خارجی در پسابندر

مدیر شورای بهره‌برداری اسکله صیادی رمین چابهار نیز در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: این روزها فصل صید جدید آغاز شده و شناورهای بزرگ مایحتاج خود را تهیه کرده و عازم دریا شدند.

 

عبدالله بهار می‌گوید: این صیادان با هزار امید راهی دریا می شوند، فعالیت مجدد و یا بیشتر ترال‌ها قطعا به دریا اسیب وارد کرده و اشتغال و کسب و کار را برای صیادان محلی سخت می‌کند.

صید ترال به صفر نرسیده اما با توجه به تبعاتی که دارد باید با آن برخورد کرد چرا که این روش صید به بستر دریا آسیب وارد می کند، آبزیان بزرگ و کوچک در این روش تلف میشود.

 

وی ادامه داد: اگر چه صید ترال کم شده است اما باز هم شاهد فعالیت لنج‌های سنتی ترال خارجی در آب‌های پسابندر هستیم که لازم است برخورد لازم صورت گیرد.

این مسؤول ادامه داد: صید ترال به صفر نرسیده اما با توجه به تبعاتی که دارد باید با آن برخورد کرد چرا که این روش صید به بستر دریا آسیب وارد می کند، آبزیان بزرگ و کوچک در این روش تلف شده و ماهی های کوچک به صورت مرده در سطح آب رها می‌شوند.

 

 


یکی از صیادان چابهاری هم میگوید ما هم میتوانیم کشتی ترال داشته باشیم اما نمیخواهیم ذخایرمان را با دستان خودمان ویران کنیم، ما میگوییم این دریا مال و برای فرزندان ما است و باید از این مراقبت کنیم ما در حفاظت از سرزمینمان تلاش میکنیم از آب  و خاکش.

آهیش یکی دیگر از صیادان است که جمله «ترال ممنوع» را چند بار تکرار می کند و می‌گوید: برای غیربومی‌ها از بین رفتن زیستگاه آبزیان مهم نیست ولی ما نمیتوانیم نسبت به حفظ زیستگاه آبی بی تفاوت باشیم.

 در پسابندر مشاهده شده که لنج های سنتی خارجی مانند ترال صید می کنند که انتظار داریم به شدت با آنان برخورد شود.

 

 

یگان حفاظت با لنج‌های سنتی ترال خارجی در دریای چابهار برخورد کرده است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه صید ترال از سال گذشته ممنوع اعلام شده و هیچ مجوز قانونی برای صید ترال صادر نشده است، گفت: از صید بی رویه توسط سود جویان جلوگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.

محمد شهلی‌بر افزود: ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در چابهار و کنارک وجود دارد که رصد و پایش این مساحت، قطعا سخت بوده و انتظار داریم صیادان و مردم هم در صورت مشاهده تخلف به یگان حفاظت شیلات اطلاع دهند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا امسال، چند فروند شناور قایق صیادی متخلف شناسایی توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به  مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با تایید بر حضور لنج‌های سنتی ترال خارجی در دریای چابهار اضافه کرد: امسال مواردی از حضور لنج‌های سنتی خارجی که به صورت ترال صید می‌کنند در دریا مشاهده شده که فعالیت آنها غیرقانونی بوده و یگان حفاظت با آنها برخورد کرده است.

دادستان: برابر قانون، صید ترال مجوز ندارد، بنابراین اجازه دست‌اندازی به دریا را به متخلفان ترال نمی‌دهیم و با عاملان به شدت برخورد می‌کنیم.

 

اجازه دست اندازی به دریا را به متخلفان ترال نمی‌دهیم 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس اظهار کرد: برابر قانون، صید ترال مجوز ندارد، بنابراین اجازه دست‌اندازی به دریا را به متخلفان ترال نمیدهیم و با عاملان به شدت برخورد می کنیم.

مهدی شمس آبادی بیان کرد: اگر شاهد صید ترال در مناطق ممنوعه باشیم بدون اغماض با آن برخورد خواهیم کرد.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: صید ترال از سال گذشته ممنوع اعلام شده و هرگونه تخطی برخورد قضایی را به دنبال دارد، به طوریکه سال گذشته در کنارک با چند مورد برخورد شده و  کشتی‌های  متخلف توقیف شده اند.

تلاش شیلات برای صدور مجوز ترال در جلسات داخلی!

 ماه گذشته نیز فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی نسبت به تلاش خزنده سازمان شیلات برای لغو ممنوعیت صید ترال هشدار داده بود. 

در بخشی از این گزارش آمده بود: شیلات در روزهای جابجایی و استقرار دولت جدید در اقدامی کاملاً هدفمند با وجود مخالفت دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی با نقض توافق توقف دو ساله صید ترال، در روزهای اخیر تلاش خزنده ای جهت صدور مجدد صید ترال کشتی‌های صنعتی را شروع کرده است و سعی کرده با برگزاری جلسات داخلی در سازمان شیلات تاییدیه‌ای برای راه اندازی مجدد صید ترال را فراهم کند؛ در حالی که این اقدامات سازمان شیلات، به دلیل مغایرت کامل با توافق نامه قبلی توقف صید ترال و همچنین مخالفت فراکسیون محیط زیست و بسیاری از دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و نظامی و انتظامی، فاقد وجاهت قانونی است و به هیچ وجه مورد تأیید نیست.

سفره صیادان بسته به اجرای قانون

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی از نارضایتی صیادان از صید ترال به صورت غیرقانونی بود، این روزها که فصل صید و صیادی است و صیادان عازم دریا هستند انتظار می رود مسؤولان نظارت و دقت بیشتری بر حریم دریا داشته باشند،امید که  سفره صیادان نسبت به سالهای قبل پر رونق‌تر باشد.

-----------------------

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/۳۱۳۹/ر/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول