اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

پروژه تالار مرکزی سنندج وارد نوزدهمین سال می‌شود/ میراث اصلاحات که در دولت تدبیر هم به سرانجام نرسید

ساخت تالار مرکزی شهر سنندج در نیمه اول سال 82 شروع شد و اکنون با پشت سرگذاشتن چهار دولت مهرورز و تدبیر و امید، وارد نوزدهمین سال می‌شود و به عنوان میراثی از دولت اصلاحات به دولت سیزدهم رسیده است.

پروژه تالار مرکزی سنندج وارد نوزدهمین سال می‌شود/ میراث اصلاحات که در دولت تدبیر هم به سرانجام نرسید

خبرگزاری فارس کردستان؛ تالار مرکزی شهر سنندج که در نیمه اول سال 82 با هدف بازسازی تخریب شد، اکنون با گذشت بیش از 18 سال در حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچون میراثی پرهزینه برای دولت سیزدهم به یادگار مانده است.

تالار مرکزی سنندج با ۱۴ هزار مترمربع زیربنا بزرگترین پروژه فرهنگی ـ هنری غرب کشور است، این پروژه در ۵ طبقه با ظرفیت تالار 1200 نفره و سالن چندمنظوره سینما، تئاتر و موسیقی ۱۳۰ نفره احداث خواهد شد، پلاتوهای متعدد، کارگاه دکور، کارگاه لباس،کارگاه رنگ، نگارخانه، سایت اداری، پارکینگ، مهمانسرای VIP و دسترسی آسان معلولان به تمامی بخش‌ها از جمله مشخصات این پروژه است.

از زمانی که این پروژه وارد فاز اجرا شده تاکنون بیش از 92 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته که 10 میلیارد تومان آن قبل از سال 96 بوده است.

74 میلیارد تومان در این فرایند 18 ساله اجرا تخصیص یافته که 16 میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری است اما تاکنون 5 میلیارد و 600 میلیون تومان آن ابلاغ شده است.

رئیس وقت انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان در سال 96 در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود؛ در سال 1382 طرحی ارائه شد مبنی بر اینکه سالن فرهنگ سنندج در روبروی استانداری تخریب و تالاری موسوم به «تالار شهر» در آنجا احداث شود. همان زمان ما هنرمندان با مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد استان صحبت کردیم و نگرانی‌های خود را اعلام کردیم که قول داد طی سه سال این تالار را درست کنند و دوباره در اختیار هنرمندان به ویژه هنرمندان حوزه تئاتر قرار دهند.

وی گفته بود: از سال 82 تاکنون هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است و طبق آمار و ارقام در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رستمی اعلام کرده بود: این پروژه از اعتبارات ملی استفاده می‌کند که امسال(سال 96) سه میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است؛ این مبلغ برای تکمیل و راه اندازی این تالار بسیار ناچیز است و اگر می‌خواهند آن را تکمیل کنند اعتبارات جهشی و یکباره نیازمند است نه اینکه هر سال بودجه کمی به آن اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه حدود 14 سال است این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و نمای خوبی در روبروی استانداری ندارد، افزود: متاسفانه بخشی هم که ساخته شده دچار فرسودگی می‌شود و هزینه‌های دوباره را می‌طلبد.

14 سال است این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و نمای خوبی در روبروی استانداری ندارد

 

رئیس وقت انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان خاطرنشان کرده بود: این پروژه یک پروژه ملی است و برای گرفتن اعتبار به چانه زنی، روابط و میزان تاثیری که استاندار، سازمان برنامه و بودجه و مجمع نمایندگان استان دارند، نیازمند است.

وی تاکید کرده بود: این پروژه یک عزم جدی می‌خواهد که از نمایندگان استان می‌خواهیم به مسئله فرهنگ و هنر استان ورود پیدا کنند هرچه زودتر تکلیف تالار مرکزی شهر سنندج روشن شود و روند احداث این پروژه تسریع یابد.

نیاز پروژه با متراژ سعید نمکی

معاون وقت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور 29 خرداد 97 در جریان بازدید از این پروژه عنوان کرد:‌ با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان در بعد فرهنگی و هنری و اینکه به عنوان نمونه استان فرهنگی در کشور محسوب می‌شود، اتمام این پروژه در اولویت قرار داده‌ایم.

 سعید نمکی افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز پروژه تالار فرهنگ سنندج از محل اعتبارات ملی و استانی با همکاری استانداری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تا هفته دولت سال آینده افتتاح خواهیم کرد.

به گفته وی، ۲۵ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیمه‌تمام مورد نیاز است که این مبلغ از محل اعتبارات ملی و استانی تامین خواهد شد.

تکمیل پروژه تالار فرهنگ سنندج اولویت وزارت ارشاد است

سیدعباس صالحی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی تیرماه 98 در جریان بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: ۱۳۹۷، سال خوبی برای این پروژه بوده که عملیات احداث آن با حمایت های این وزارتخانه و مساعدت استاندار شتاب خوبی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور از لحاظ منابع تامین پروژه‌های عمرانی زیر فشار است، اضافه کرد: با این وجود تکمیل این پروژه از برنامه‌های قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وجود این تالار برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی ارزشمندی هم چون نخستین کنگره مشاهیر کرد در سنندج مکانی لازم و ضروری است.

وی بر تسریع در اتمام این پروژه تاکید کرد و گفت: تمام همت خود را برای جذب اعتبارات بیشتر بکار می گیریم.

اتمام ساخت تالار مرکزی سنندج تا پایان 99

اگرچه پروژه نیمه‌تمام تالار فرهنگ سنندج در هفته دولت سال 98 هم افتتاح نشد اما استاندار کردستان بار دیگر پایان سال 99 را زمان بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد که این وعده هم محقق نشد.

بهمن مرادنیا 9 تیرماه 99  عنوان کرد:  تالار مرکزی سنندج یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان است که استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آمادگی لازم برای اختصاص اعتبارات کامل برای اتمام پروژه تا پایان سال دارند.

وی تصریح کرده بود: برای اتمام پروژه‌ای با این وسعت نیاز است در چندین جبهه کاری تلاش شود و چنانچه پیمانکار تعهد کند تا پایان اسفندماه پروژه را به مرحله تحویل موقت برساند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نسبت به تامین اعتبار کامل پروژه به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان شامل ۶۰ درصد اوراق خزانه اسلامی و ۴۰ درصد نقد اقدام می‌کند.  سال 99 هم گذشت و این پروژه کماکان نیمه‌تمام مانده است.

پیشرفت 70 درصدی پروژه بعد از 18 سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در خصوص آخرین جزئیات ساخت تالار مرکزی شهر سنندج به خبرنگار فارس گفت: این تالار از سال 82 تا پایان 96 با 10 میلیارد تومان اعتبار 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

عبید رستمی افزود: این پروژه در سال 97 با توجه به اینکه از پیشرفت و اعتبار کمی برخوردار بود به پروژه ملی استانی‌شده تغییر پیدا کرد تا از این طریق از بودجه‌های استانی نیز تخصیص‌هایی برای اتمام این پروژه مهم اختصاص پیدا کند.

به گفته وی، در سال 97 اعتباری بالغ بر 19 میلیارد تومان به پروژه اختصاص پیدا کرد و تخصیص این اعتبار به روند اجرای پروژه سرعت بخشید و در سال 98 نیز 9 میلیارد دیگر برای اجرای این پروژه اختصاص یافت.

رستمی افزود: در سال گذشته با توجه به شرایط تحریم و کرونا و افزایش هزینه‌های تمام‌شده ساخت و ساز، اعتباری بالغ بر 38 میلیارد تومان از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به پروژه تزریق شد.

بالغ بر 38 میلیارد تومان از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به پروژه تزریق شد

 

وی خاطرنشان کرد: امسال 16 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ابلاغ شده که تا این مقطع 5 میلیارد و 600 میلیون تومان آن تخصیص یافته است که با اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان برای تخصیص مابقی اعتبارات مکاتبات و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

رستمی یادآوری کرد: این پروژه در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در تمام جبهه‌های کاری‌ پروژه فعال است و اکنون مرحله نازک‌کاری بخش اداری روبه پایان است، نما و سینما تئاتر هم از دیگر بخش‌های این پروژه عظیم است که با سرعت خوبی در حال اجراست.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین بخش این پروژه پارت‌جی یعنی سالن 1200 نفره است که ما در کنار سرعت‌بخشی به اجرا موضوع کیفیت را نیز به عنوان اصل بسیار مهمی دنبال کرده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: اکیپ‌های برقکار، کاشی‌کار، جوشکاری، نماکار و غیره در پروژه مشغول کار هستند و تمام تلاش استانداری، سازمان برنامه‌ریزی و ارشاد اسلامی این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه به پایان برسد.

پیگیری برای تجهیز تالار

وی تصریح کرد: این پروژه از دو بخش یعنی بخش ابنیه و ساختمان و بخش تجهیزات تشکیل می‌شود، در بخش تجهیزات چون تهیه آن به عهده وزارت ارشاد است سال گذشته مکاتباتی با وزیر وقت داشتیم که در تامین تجهیزات منتظر اتمام پروژه نباشند.

رستمی یادآور شد: در جلسه‌ای که اواخر تصدی‌گری آقای صالحی در وزارت بود با نمایندگان مردم در مجلس ملاقاتی با آقای صالحی داشتیم در این نشست به اهمیت اتمام و تجهیز این پروژه فرهنگی به عنوان یکی از مطالبات جدی مطرح و قول مساعد برای تهیه تجهیزات در کوتاه‌ترین زمان داده شد.

وی گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار دهیم این است که ما با اوراق کار می‌کنیم و اگر می‌بینید هزینه‌ها زیاد می‌شود به دلیل تنزیل و ارزش افزوده و بیمه‌ای است که باید از اوراق کم شود اما به نظر بنده این اوراق بهترین کار ممکنی بود که صورت گرفت و اگر این ظرفیت نبود شاید در اجرای این پروژه و خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر با مشکلات جدی‌تری مواجه بودیم.

رستمی اذعان کرد: وظیفه خودم می‌دانم از استاندار و رئیس سازمان برنامه بودجه استان در خصوص پروژه تالار فرهنگ سنندج تشکر کنم، چرا که حقیقتا خارج از انتظار پروژه حمایت کردند این در حالی صورت گرفت که ما بدترین وضعیت تحریمی و مشکلات اقتصادی مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: تامین 38 میلیارد تومان اعتبار برای یک پروژه در شرایطی که حتی نفت ما به فروش نمی‌رسد توسط دولت وقت کار بزرگی بود و جای تقدیر و تشکر دارد، الان هم طبق مذاکراتی که با شخص استاندار و رئیس سازمان بودجه استان داشته‌ایم برای تامین اعتبار پروژه تالار مرکزی و پلاتوهای پنج‌گانه در سایر شهرستان‌ها مشکلی نداشته‌ایم و پروژه هم در حال حاضر فعال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعتبار مورد نیاز اتمام ساخت ابنیه این پروژه را بیش از 80 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر مشکل مالی نداشته باشیم سعی خواهیم کرد که ابنیه این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

اتمام تالار فرهنگی سنندج نیازمند 40 میلیارد تومان اعتبار است

در حالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیاز امروز پروژه برای اتمام را 80 میلیارد تومان عنوان می‌کند که شهرام ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان 28 اردیبهشت سال گذشته در روند بازدید نمایندگان مردم در مجلس از این پروژه عنوان کرده بود: پروژه تالار فرهنگی سنندج از سال 82 تا سال96 تنها 25 درصد پیشرفت با قریب به 10 میلیارد تومان اعتبار داشت که از سال96تا 98 باجذب حدود 28 میلیارد تومان اعتبار در حال حاضر قریب به 55 درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: تالار فرهنگی کردستان بیش از 3 هزار و 600 مترمکعب زیربنا دارد و می‌تواند کمک بسیاری به افزایش سرانه فرهنگی استان داشته باشد.

ملکی خاطرنشان کرد: برای اتمام این پروژه حدود40 میلیارد تومان اعتبار لازم است که امیدواریم هرچه زودتر این پروژه تامین اعتبار شود و تکمیل و ساخت آن به پایان برسد.

در همین بازدید استاندار کردستان خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت فرهنگی استان متاسفانه سالنی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های مهم فرهنگی نداشتیم که امیدواریم با افتتاح این پروژه دیگر چنین مشکلی را در استان نداشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان  افزود: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم کار ساختمانی این پروژه را به پایان برسانیم.

پروژه تالار فرهنگ کردستان که تا به امروز 5 دولت را پشت سر گذاشته و همچون میراثی به دولت سیزدهم رسیده است بیش از 80 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و الان با پیشرفت 70 درصدی نیاز به اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان دیگر آن هم در شرایط تورمی امروز دارد حال باید نشست و دید چه زمانی این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد!

وانتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول