اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میرضیایف: ثبات سیاسی و بازسازی اقتصاد افغانستان عامل امنیت منطقه است

رئیس جمهور ازبکستان گفت: تأمین ثبات سیاسی و بازسازی اقتصاد افغانستان عامل مهم امنیت و توسعه منطقه است.

میرضیایف: ثبات سیاسی و بازسازی اقتصاد افغانستان عامل امنیت منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در مراسم افتتاحیه چهل و ششمین نشست شورای مدیران گروه بانک توسعه اسلامی در شهر «تاشکند» با اشاره به توسعه و ثبات در منطقه گفت: تامین ثبات سیاسی و بازسازی اقتصاد در افغانستان عامل مهم امنیت و توسعه منطقه است.

وی افزود: خط مش سیاست خارجی ازبکستان جدید تحکیم روابط دوستانه و حسن همجواری در منطقه آسیای مرکزی و همچنین تامین رفاه، صلح و امنیت در این فضا است. در این زمینه، در مرحله اول، برای توسعه روابط بازرگانی در بین کشورهای آسیای مرکزی، تعمیق همکاری‌های صنعتی، بهره برداری مشترک از منابع آب و انرژی توجه خاص داریم.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: در تاریخ منطقه ما به عنوان یک منطقه مهم متصل کننده سرزمین‌های شرق و غرب، شمال و جنوب معروف بوده است. در این زمینه تشدید به هم پیوستگی کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی، به خصوص رشد اقتصادی در این مناطق و همچنین افزایش سطح زندگی مردم از طریق توسعه کریدورهای جدید حمل و نقلی هدف اصلی ماست.

میرضیایف همچنین خاطرنشان کرد: تامین ثبات سیاسی و بازسازی اقتصاد در افغانستان عامل مهم امنیت و توسعه منطقه است. ازبکستان همیشه خواستار حل و فصل صلح آمیز اوضاع این کشور بوده است. امروز در شرایط سختی نیز به مردم رنج‌دیده افغانستان تمام کمک‌های مورد نیاز را ارائه می‌دهیم.  

وی با اشاره به رفع پیامدهای اقتصادی و اجتماعی پاندمی کروناویروس، از بانک توسعه اسلامی بابت حمایت به موقع از اقدامات ضد بحرانی ازبکستان قدردانی کرد.

رئیس جمهور همچنین ابتکار ایجاد فضای اقتصادی و بازرگانی «از آفریقای غربی تا آسیای شرقی- کریدور سبز» را مطرح کرد که اجرای آن برای توسعه روابط بازرگانی و سرمایه گذاری، نزدیکی و رشد پایدار اقتصاد کشورها کمک خواهد کرد.

میرضیایف در پایان تاکید کرد: نشست امروز همکاری‌ها را به یک مرحله جدید کیفی وارد می‌کند و در رفاه مردم کشورهای عضو سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.  

ازبکستان در سال 2003 میلادی به عضویت بانک توسعه اسلامی پیوست و این بانک از سال 1994 میلادی تا کنون برای اجرای طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری معادل بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار وام اختصاص داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول